Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Ja, om man tillåter sig att verkligen tänka till och beskriva problematiken brett och noggrant.
När jag haft någon framför mig i såna sammanhang så har jag ofta fått frågor jag var helt oförberedd på och knappast skulle förvänta mig. De frågorna öppnade nya tankebanor och gav kanske en djupare förståelse om mig själv som jag inte hade kunnat nå på egen hand. Minns inte riktigt, men kanske var det så.
Det är absolut inte fruktlöst att söka inspiration utifrån. Jag brukar läsa när jag är på jakt efter sånt, men det finns inga rätt eller fel. Alla sätt är likvärdiga, så man får ta det som resonerar, och ibland även det som inte resonerar; det beror lite på vad man är ute efter.
Om man har ett brinnande intresse för utveckling så kan följande citat vara tänkvärt, fritt översatt från engelska:
"Jag tycker vi borde läsa dom böcker som smärtar- och skär in i oss. Om boken vi läser inte väcker oss med en handflata i ansiktet, varför läser vi den? Vi behöver böckerna som drabbar oss som ett missöde, som skapar sorg djupt inombords, som är som att missta någon vi älskade mer än oss själva, som att vara vilsen i en öde skog, som ett självmord. En bok måste vara yxan som bryter den frysna sjön inom oss."—Franz Kafka
Det gäller förstås inte bara böcker utan även mer generellt, som till exempel idéer, erfarenheter, känslor, beteenden, sina egna och andras. Och så vidare. Jag misstänker att psykologer ute på stan förvisso kan leda till intressanta åkturer, men mest troligt är dom av den lugnare varianten, jämfört med en yxa som bryter upp det som frusit till is inombords.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pzylent
Men ja, att skriva av sig kan hjälpa mycket. Jag kom upp i fem block här hemma när tankarna stormade som mest. Gav också den där överblicken. Var intressant att se skillnaden på block ett och fem, hur tankarna utvecklades med tiden. Var enkelt att se vad jag vill undvika att hamna i för tankeloopar och vad som var mer givande att fokusera på.
Visst, inga konstigheter. Bara skriva lite, se vad som pågår i sinnet egentligen, få perspektiv. Eller gräva på djupet, om man så vill.