• 1
  • 2
2023-05-20, 01:04
Medlem
Brukar laga kycklinggryta på kycklingben, och då är det ju bara att koka en stund och sedan lossar köttet från benen ganska enkelt. Och benen är stora så att det är enkelt att plocka ur.

Men blir det lika enkelt om jag istället skulle göra kycklinggryta på kyckling-klubba?
Alltså, att det inte finns kvar en massa småben när jag plockar ur de stora benen?
Citera
2023-05-20, 01:06
Medlem
Revejs avatar
Ja, det går bra.
Citera
2023-05-20, 01:07
Medlem
Tillaga istället en hel kyckling? Mer smak och kött för pengarna!
Citera
2023-05-20, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Brukar laga kycklinggryta på kycklingben, och då är det ju bara att koka en stund och sedan lossar köttet från benen ganska enkelt. Och benen är stora så att det är enkelt att plocka ur.

Men blir det lika enkelt om jag istället skulle göra kycklinggryta på kyckling-klubba?
Alltså, att det inte finns kvar en massa småben när jag plockar ur de stora benen?
Klart det är lika enkelt…vad menar du?
Du gör kycklinggryta på kycklingben men undrar hur det skulle bli med kycklingklubbor?
Blir likadant fattar du väl..trollar du eller!
Citera
2023-05-20, 02:34
Medlem
Nacksparkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar

Ja det går, glöm inte att alltid tvätta kyckling innan tillagning, citron och vatten går bra.
Förstår inte poängen av att göra gryta av kyckling klubba eller vingar, finns bättre tillagningssätt för dessa delar och bättre delar för just gryta.

NS
Citera
2023-05-20, 02:58
Medlem
Ilimitados avatar
Kycklingben är underskattat. Bästa köttet på kycklingen. Bröstköttet brukar vara torrt som fnöske.
Citera
2023-05-21, 09:56
Medlem
Sladdarens avatar
Är osäker ang procenten men

Hur många procent av hel kyckling är ben?
hud för hanarna och 61,14% kött, 22,17% ben och 14,10% skinn för honorna.

Ca 30% för kycklingklubba

Enklaste är ju bara att du väger det med och utan ben
Citera
2023-05-21, 20:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nacksparkaren
Ja det går, glöm inte att alltid tvätta kyckling innan tillagning, citron och vatten går bra.
Förstår inte poängen av att göra gryta av kyckling klubba eller vingar, finns bättre tillagningssätt för dessa delar och bättre delar för just gryta.

NS

"glöm inte att alltid tvätta kyckling innan tillagning, citron och vatten går bra"

Varför skriver du så?
Hur har du kommit fram till detta?

"Kampanj mot tvättning
Enligt flera livsmedelsverk runt om i världen är svaret: nej, du ska inte tvätta kyckling."

https://www.mabra.com/nyttig-mat/dar...agning/6615794

https://www.livsmedelsverket.se/livs.../campylobacter
Citera
2023-05-21, 20:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Kycklingben är underskattat. Bästa köttet på kycklingen. Bröstköttet brukar vara torrt som fnöske.
Nej inte alls, dock kräver det en mer precis tillagning för fortfarande var saftig.

Men lårfilén eller benen, de får jag nog också säga är den smakrikaste delen på kycklingen.
Citera
2023-05-22, 08:50
Medlem
Nacksparkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"glöm inte att alltid tvätta kyckling innan tillagning, citron och vatten går bra"

Varför skriver du så?
Hur har du kommit fram till detta?

"Kampanj mot tvättning
Enligt flera livsmedelsverk runt om i världen är svaret: nej, du ska inte tvätta kyckling."

https://www.mabra.com/nyttig-mat/dar...agning/6615794

https://www.livsmedelsverket.se/livs.../campylobacter

Alla kulturer som har mer avancerad matkultur än Sverige tvättar kyckling, fråga invandrarna i Sverige. Citron och vinäger dödar bakterier och tar bort dålig lukt utan att förgifta dig.

Man tvättar även en kyckling efter man pluckar och slaktar den..

Värme dödar ju också alla parasiter och bakterier men varför inte tvätta skiten innan?

Tror du att din frysta kyckling file i påse eller hela kyckling är ren? Ja, laga till den då är inte farligt och smakar säkert lika gott.

Livsmedelsverket ger jag inte ett öre till, jag är utbildad i livsmedelshygien och tror jag kan det dära bättre än dig faktiskt. Livsmedelsverket vill oss väl lika mycket som immigrationsverket, skatteverket och arbetsförmedlingen.

NS
Citera
2023-05-22, 10:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nacksparkaren
Alla kulturer som har mer avancerad matkultur än Sverige tvättar kyckling, fråga invandrarna i Sverige. Citron och vinäger dödar bakterier och tar bort dålig lukt utan att förgifta dig.

Man tvättar även en kyckling efter man pluckar och slaktar den..

Värme dödar ju också alla parasiter och bakterier men varför inte tvätta skiten innan?

Tror du att din frysta kyckling file i påse eller hela kyckling är ren? Ja, laga till den då är inte farligt och smakar säkert lika gott.

Livsmedelsverket ger jag inte ett öre till, jag är utbildad i livsmedelshygien och tror jag kan det dära bättre än dig faktiskt. Livsmedelsverket vill oss väl lika mycket som immigrationsverket, skatteverket och arbetsförmedlingen.

NS

Svaret blev som jag förväntade mig, bara tomma floskler.
Citera
2023-05-22, 11:00
Medlem
Nacksparkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Svaret blev som jag förväntade mig, bara tomma floskler.

Jo du har ju bidragit jätte mycket till tråden genom att fact checka mig med en rutten länk från livsmedelsverket.

Jag bidrog med min kunskap baserad på både min gymnasieutbildning i restaurang och flera år i restaurang branschen.

Tack för ditt bidrag. Edit: eller juste, tråden handlar inte om att tvätta kycling, men jag täckte iallafall ONT i mitt första inlägg, något du inte har kommenterat om i hela tråden.

Edit nr 2, det står inte att man inte ska tvätta kycklingen, det står att du inte ska tvätta den under kranen då det kan stänka campylobacter. Din läsförståelse är nog lika låg som din matkunskap.

Nu har jag kidnappat tråden tillräckligt, Klubba och Vingar går bra i gryta även om det inte är optimalt, om TS vill tvätta sin kyckling på rätt sett eller inte är upp till han/hon inte HEN

NS
Senast redigerad av Nacksparkaren 2023-05-22 kl. 11:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in