Du har inte berättat något om din situation förutom att du inte verkar gilla att betala mer skatt än nödvändigt (vem gör det?).
Jag har gjort precis som du beskriver, dvs innan extern försäljning av AB1 i vilket jag var delägare, sålt min andel i AB1 till ett av mig helägt AB2 som inte betalar någon skatt på transaktionen förrän jag tar ut pengarna privat som lön och/eller utdelning. I det läget ska bolaget samt jag privat såklart skatta.
Beroende på din livssituation kan det vara ett lämpligt upplägg. Det var det för mig, eftersom jag vill fortsätta som entreprenör/investerare och tyckte det kändes knasigt att ta vinsten privat och skatta bort väsentlig del och därefter stoppa in skattade medel i ett bolag...rätt usel verkningsgrad på det!
Fundera på vad du avser göra med pengarna från försäljningen och låt det avgöra ditt beslut.
Det är många parametrar som spelar in. En del resonerar som att det är bättre att plocka ut pengarna snabbt privat med resonemanget "bättre en fågel i handen..." samt det faktum att staten sällan
sänker skatter. Du vet med andra ord vad du har men inte vad du får.