Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-19, 19:24
Medlem
Jag försöker förstå mig på Heimstadens intjäningsförmåga genom att dyka ner i deras årsredovisning, men har lite problem med en sak: Mycket av verksamheten ligger uppenbarligen i dotterbolaget Heimstaden Bostad, som inte är helägt (Heimstaden äger c:a 42% av Heimstaden Bostad). Årsredovisningen verkar gälla hela koncernen, men vad som inte är uppenbart för mig är i vilken mån man tar hänsyn till att Heimstaden Bostad inte är helägt. Ett konkret exempel: På sida 6 i 2022 års årsredovisning redovisas Heimstadens hyresintäkter, t.ex. 13,2 miljarder SEK för 2022. Har man då räknat med hyresintäkterna för hela Heimstaden Bostad, eller bara de 42% som koncernen faktiskt äger?
Citera
2023-06-16, 16:05
Medlem
(Försiktig bump då trådstarten har legat och väntat på godkännande tills nu, och annars skulle hamna hopplöst långt ner i sorteringen...)
Citera
2024-12-13, 10:27
Medlem
Mullrets avatar
Storbråk.

Citat DI.

" Kapitaljättens frontalattack spiken i kistan
Alecta går till frontalattack mot sin norske samarbetspartner Ivar Tollefsen kring Heimstaden Bostad. Det är väldigt svårt att se hur de två huvudägarna i ett av Europas absolut största bostadsbolag ska kunna samarbeta framöver.

Soppan blir än värre av att Folksam, som också är storägare i Heimstaden Bostad, går emot Alecta."

Folksam och Alecta har investerat 70 miljarder utan ha inflytande. Idioter.

Nu är värdet ca 40 miljarder.

Förslag, dumpa 100% av aktierna och låt Norrmannen klara sig bäst han kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in