• 1
  • 2
2023-05-18, 00:01
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Tänkte göra mig av med en massa bråte.
Är det meningsfullt att lägga ut saker på ebay, tradera etc. Köper folk sakerna? Kostar det inte mer att lägga ut sakerna än man får in om det mest är vanliga prylar?
Citera
2023-05-18, 00:27
Sicket jäkla mög att hålla på. Nej bara släng skiten.
Citera
2023-05-18, 00:30
Medlem
Beror på
Jag har lagt ut en del på tradera, har du schyssta prylar får man ibland mycket mer för dem än på blocket. Vissa verkar bli blinda när de budar sista minuterna. Sålt saker som jag i princip fick tillbaka nypris för vilket ju var nice.
Citera
2023-05-18, 00:32
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Tänkte göra mig av med en massa bråte.
Är det meningsfullt att lägga ut saker på ebay, tradera etc. Köper folk sakerna? Kostar det inte mer att lägga ut sakerna än man får in om det mest är vanliga prylar?
Nu var det mer än 10 år sen jag sålde något på Tradera men var det i alla fall värt det.

Om ingenting har ändrats så tar Tradera 10% av utropspriset.
Om du har ett utropspris på 100 kr, men varan går för 500 kr så betalar du alltså 10 kr till Tradera i avgift.

Så om du har någonting som är ganska eftertraktat så kan du sätta ett lågt utropspris, och chansa på att det går upp rejält,
för att på så vis betala en löjligt låg andel till Tradera.

Du pratar ju om "vanliga prylar", men du skulle nog bli förvånad över allt skräp som folk köper när det är budgivning som börjar på 1kr.
Alla bud är ju bindande, så har någon väl börjat bjuda så är ofta karusellen igång.

Vissa kan inte motstå skräpet om utropspriset är lågt.

Jag skulle säga att det åtminstone är värt att chansa. "På min tid" så tog Tradera ingen avgift för osålda varor.

Du har alltså ingenting att förlora, förutom lite tid, och du kommer nästan garanterat tjäna tillräckligt för att det ska ha varit värt det.
Citera
2023-05-18, 00:56
Medlem
ManSomKans avatar
Ett alternativ kan ju vara Facebook-grupper.
Citera
2023-05-18, 00:58
Hur långt är ett snöre? Det beror helt och hållet på vad det är för prylar.
Citera
2023-05-18, 01:03
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Nu var det mer än 10 år sen jag sålde något på Tradera men var det i alla fall värt det.

Om du har ett utropspris på 100 kr, men varan går för 500 kr så betalar du alltså 10 kr till Tradera i avgift.

Så om du har någonting som är ganska eftertraktat så kan du sätta ett lågt utropspris, och chansa på att det går upp rejält,
för att på så vis betala en löjligt låg andel till Tradera.

Du pratar ju om "vanliga prylar", men du skulle nog bli förvånad över allt skräp som folk köper när det är budgivning som börjar på 1kr.
Alla bud är ju bindande, så har någon väl börjat bjuda så är ofta karusellen igång.

Vissa kan inte motstå skräpet om utropspriset är lågt.

Jag skulle säga att det åtminstone är värt att chansa. "På min tid" så tog Tradera ingen avgift för osålda varor.

Du har alltså ingenting att förlora, förutom lite tid, och du kommer nästan garanterat tjäna tillräckligt för att det ska ha varit värt det.
5-15% tar de beroende på vad du kränger. 30 första annonser/månad är gratis om det inte säljs. De rapporterar dig till skattemyndigheten, så du måste deklarera försäljningen.
Citera
2023-05-18, 01:47
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
5-15% tar de beroende på vad du kränger. 30 första annonser/månad är gratis om det inte säljs. De rapporterar dig till skattemyndigheten, så du måste deklarera försäljningen.
Vill man lägga ut fler än 30 grejor i månaden så får man alltså betala även om de inte blir sålda?

Riktigt trist att man inte ens kan avyttra sina begagnade prylar utan att betala skattmasen.
Många av grejorna har man ju redan skattat för (moms), när man köpte dem nya.

Låter helt klart som att villkoren har blivit sämre.
Men om procenten fortfarande är på utropspriset, snarare än högsta budet, så kan det fortfarande vara värt det, beroende på vad som ska säljas.

Citat:
Ursprungligen postat av knurra
De tar 10% av slutpriset.

Man kan sälja för 60 tusen utan att skatta.
Oj, det måste svida.
Kontraproduktivt för Tradera också, kan jag tycka. Då finns det inte alls lika stort incitament att sätta ett så lågt utropspris som möjligt,
vilket gör att budkarusellen uteblir i större grad.

Är inte det bara om man är arbetslös? Dvs att alla inkomster under 60,000 är skattefria?
Senast redigerad av Bone Collector 2023-05-18 kl. 01:57.
Citera
2023-05-18, 01:49
Medlem
knurras avatar
Citat:

De tar 10% av slutpriset.

Citat:
3. Riktigt trist att man inte ens kan avyttra sina begagnade prylar utan att betala skattmasen.

Man kan sälja för 60 tusen utan att skatta.
Senast redigerad av knurra 2023-05-18 kl. 01:52.
Citera
2023-05-18, 01:53
Medlem
Istället för att kasta så är det helt klart värt att lägga ut på tradera!
Sålde nån gammal sliten telefon (såldes i bef skick) och fick 800:-, den telefonen hade jag annars kastat i elektronikskrot osv.

Har du tid att lägga en kvart på att packa paketet och lägga det på posten så är det värt besväret!
Citera
2023-05-18, 01:55
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Beror lite på vad du ska sälja, men vill påstå att det mesta går att sälja på Tradera om man utgår från tanken "hade någon velat köpa detta?" när man går igenom sakerna man ska sälja innan man lägger upp dom
Citera
2023-05-18, 04:17
Medlem
Citat:
Vill man lägga ut fler än 30 grejor i månaden så får man alltså betala även om de inte blir sålda?

Riktigt trist att man inte ens kan avyttra sina begagnade prylar utan att betala skattmasen.

Låter helt klart som att villkoren har blivit sämre.
Men om procenten fortfarande är på utropspriset, snarare än högsta budet, så kan det fortfarande vara värt det, beroende på vad som ska säljas.

Oj, det måste svida.
Kontraproduktivt för Tradera också, kan jag tycka. Då finns det inte alls lika stort incitament att sätta ett så lågt utropspris som möjligt,
vilket gör att budkarusellen uteblir i större grad.

Är inte det bara om man är arbetslös? Dvs att alla inkomster under 60,000 är skattefria?
Nedanstående från Skatteverkets sida:
Om du säljer saker som du har haft för personligt bruk ska du bara skatta för vinsten på den del som överstiger 50 000 kr på ett år. Du ska då skatta för vinsten som inkomst av kapital.
Om du har en hobby och säljer saker som du själv har tillverkat ska du skatta för vinsten som inkomst av tjänst.
Om du mer regelbundet köper in saker för att sälja på loppmarknader och liknande ska du skatta för inkomsten som inkomst av näringsverksamhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in