2023-05-16, 20:49
Medlem
Så som rubriken lite knagligt förklarar så undrar jag kring detta. Jag äger en husvagn men jag har själv inget körkort och sambon som då eventuellt ska dra den står inte själv på sin bil, kan jag överhuvudtaget ens ha den påställd (lagligt) då för trafikförsäkringen på bilen gäller väl inte för husvagnen om det inte är jag som står på bilen också?
(ska tilläggas att jag är myndig jag har bara inte haft råd med körkortet än)
Senast redigerad av KukenTrillarAv000 2023-05-16 kl. 20:54.
Citera
2023-05-16, 21:40
Medlem
tastass avatar
Klart du kan ha den påställd, förutsatt att den är godkänd i besiktning.
Om jag orskar en skada med en lånad/hyrd släpkärra är det likväl dragfordonets försäkring som är i spel.
Om den i sin tur är verksam för din sambos skenförsäkrade bil lär framgå av försäkringsbeviset
Citera
2023-05-16, 23:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KukenTrillarAv000
Så som rubriken lite knagligt förklarar så undrar jag kring detta. Jag äger en husvagn men jag har själv inget körkort och sambon som då eventuellt ska dra den står inte själv på sin bil, kan jag överhuvudtaget ens ha den påställd (lagligt) då för trafikförsäkringen på bilen gäller väl inte för husvagnen om det inte är jag som står på bilen också?
(ska tilläggas att jag är myndig jag har bara inte haft råd med körkortet än)

Ja du kan ha en släpvagn/husvagn påställd utan att den har en försäkring, men du måste i så fall betala vägtrafikskatt för den.
När man drar släpvagnen är det dragbilens försäkring som gäller även för vagnen, oavsett vem som äger bilen eller vagnen.
Citera
2023-05-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja du kan ha en släpvagn/husvagn påställd utan att den har en försäkring, men du måste i så fall betala vägtrafikskatt för den.
När man drar släpvagnen är det dragbilens försäkring som gäller även för vagnen, oavsett vem som äger bilen eller vagnen.
Notera att det är dragbilens trafikförsäkring som gäller för släpet, kaskoförsäkring måste tecknas separat om man anser sig behöva det.
Citera
2023-05-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Notera att det är dragbilens trafikförsäkring som gäller för släpet, kaskoförsäkring måste tecknas separat om man anser sig behöva det.

Kring husvagnens egna försäkring vet jag redan den är så gammal att det inte ens är lönt. Jag syftar på trafikförsäkring vilket jag vet är dragbilens men det står att ägaren av fordonet behöver ha en trafikförsäkring
Citera
2023-05-20, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Klart du kan ha den påställd, förutsatt att den är godkänd i besiktning.
Om jag orskar en skada med en lånad/hyrd släpkärra är det likväl dragfordonets försäkring som är i spel.
Om den i sin tur är verksam för din sambos skenförsäkrade bil lär framgå av försäkringsbeviset

Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in