• 1
  • 2
2023-05-16, 20:24
Medlem
Apkonsts avatar
Just nu visas en snyftdokumentär om hur fyra schimpanser som hade flytt från ett zoo blev ihjälskjutna. Det diskuteras fram och tillbaka om det var "nödvändigt" att skjuta dem. Allmänhetens risk att bli attackerade vägs mot schimpansernas rätt att leva, och det sitter en kärring och gråter om hur de var som snälla barn.

Min uppfattning är mycket enkel, och det är att de förtjänade skjutas alldeles oavsett situation, eftersom schimpanser är ondskefulla varelser. Istället för att acceptera dem i ett zoo borde de ha skjutits i djungeln de kommer ifrån. I dokumentären berättar de hur schimpanser i Afrika ofta får sina tänder utdragna så att de inte ska bita folk, men detta presenteras som något hemskt istället för vettigt. Vem vill bli biten av en schimpans? Forskare tror att aids hos människor började med att en apa bet en människa.

Att de bär ett dödligt virus är dock inte huvudanledningen att de är ondskefulla. Många djur, så som råttor och rävar bär smittor, men de är inte så hemska som schimpanser. Schimpanser plågar och lemlästar andra djur, och människor om de får chansen. En björn kan bli aggressiv om du närmar dig den eller beter dig fel, men de slutar om du spelar död. En schimpans har som mål att skada dig så mycket som möjligt, och ingenting kan få en schimpans att avbryta sin attack förutom att skjuta ihjäl den. Om man inte skjuter ihjäl schimpansen så kommer den använda sin enorma styrka för att slita av, eller bita av diverse kroppsdelar så som din näsa, dina testiklar, dina fingrar eller händer, och kanske till och med hela din käke.

Finns det någon rimlig anledningen att vi inte bara utrotar denna varelse? Vi utrotade smittkoppor, varför inte schimpansen?
Citera
2023-05-16, 20:24
Medlem
Pinoputchins avatar
Schimpanser är farliga.
Citera
2023-05-16, 20:35
Medlem
Rätta mig gärna om jag har fel men hade inte den ena schimpansen redan som barn bombarderat besökare med en arsenal av stenar i alla möjliga storlekar och senare i vuxen ålder återigen tagits på bar gärning när denne samlat på sig högar med sten och planerat att "stena" besökarna? Det tyder väl minst sagt på att schimpanser kan vara minst lika onda som oss människor. Men jag tycker definitivt att det var fel att mörda schimpanserna.
Citera
2023-05-16, 20:38
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst
Just nu visas en snyftdokumentär om hur fyra schimpanser som hade flytt från ett zoo blev ihjälskjutna. Det diskuteras fram och tillbaka om det var "nödvändigt" att skjuta dem. Allmänhetens risk att bli attackerade vägs mot schimpansernas rätt att leva, och det sitter en kärring och gråter om hur de var som snälla barn.

Min uppfattning är mycket enkel, och det är att de förtjänade skjutas alldeles oavsett situation, eftersom schimpanser är ondskefulla varelser. Istället för att acceptera dem i ett zoo borde de ha skjutits i djungeln de kommer ifrån. I dokumentären berättar de hur schimpanser i Afrika ofta får sina tänder utdragna så att de inte ska bita folk, men detta presenteras som något hemskt istället för vettigt. Vem vill bli biten av en schimpans? Forskare tror att aids hos människor började med att en apa bet en människa.

Att de bär ett dödligt virus är dock inte huvudanledningen att de är ondskefulla. Många djur, så som råttor och rävar bär smittor, men de är inte så hemska som schimpanser. Schimpanser plågar och lemlästar andra djur, och människor om de får chansen. En björn kan bli aggressiv om du närmar dig den eller beter dig fel, men de slutar om du spelar död. En schimpans har som mål att skada dig så mycket som möjligt, och ingenting kan få en schimpans att avbryta sin attack förutom att skjuta ihjäl den. Om man inte skjuter ihjäl schimpansen så kommer den använda sin enorma styrka för att slita av, eller bita av diverse kroppsdelar så som din näsa, dina testiklar, dina fingrar eller händer, och kanske till och med hela din käke.

Finns det någon rimlig anledningen att vi inte bara utrotar denna varelse? Vi utrotade smittkoppor, varför inte schimpansen?
Långt ifrån ondare än homo sapiens.
Till och börja med så gick inte schimpanserna till Sverige för att bli mördade. Hoppas du föds till en gris på Scan i ditt nästa liv.
Citera
2023-05-16, 20:46
Medlem
zombie-nations avatar
Får jag välja mellan schimpans och isbjörn tar jag schimpans.
Citera
2023-05-16, 21:04
Avstängd
NobleCrusaders avatar
Vi är släkt (genetiskt) med schimpanser och det är rikare att ha dem kvar för studier. Rikedom är mycket och fattigdom är lite. Så alla minimalister är egentligen inte smarta utan de försöker bara leva som fattiga som dom säkert är också. Ifall man studerar minimalister så kanske de är kåkfarare t.om., skulle inte alls förvåna mig.
Citera
2023-05-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Långt ifrån ondare än homo sapiens.
Till och börja med så gick inte schimpanserna till Sverige för att bli mördade.

Håller med, vi människor anses (av oss själva givetvis) vara det mest intelligenta djuret på jorden. Vi borde använda vår begåvning till annat än att mörda, stjäla, skövla och kriga
Det tycker jag gäller för alla arter inklusive schimpanser.
Citera
2023-05-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst
Min uppfattning är mycket enkel, och det är att de förtjänade skjutas alldeles oavsett situation, eftersom schimpanser är ondskefulla varelser.
Så skjut alla människor?
Citera
2023-05-16, 21:17
Medlem
NUCLEARPANDAxs avatar
Givetvis är dem farliga, precis som alla djur är farliga? Men det betyder inte att de hade behövt avrättas på det sättet som dem gjorde. Den där kvinna som du kallar kärring levde med dem och ansåg dem som barn, precis som några anser sina ouppfostrade slynglar som blir kriminella barn. Vet inte om du ens kollade klart på dokumentären men allt det dem gjorde var helt klart övervåld. Dessa var vana vid människor och inte som de som lever vilt.

Sen det som några nämner, den schimpansen som samlade på stenar gav enormt stöd till forskningen om hur lika vi är. Visst är det ett farligt beteende, men fortfarande. De där djuren blev orättvist avrättade utan motstycke. Jag kan köpa veterinärens resonemang när han gick igenom att om man skulle försöka söva dem med pilar så skulle det inte fungerat då de skulle rycka bort dem. Men ffs. Att kalla på polis för att skjuta ihjäl dem istället för att gå in i full utrustning som de gör vid kravaller hade väl ta mig fan varit bättre.

Det som gjorde mig mest förbannad var den där jävla vd'n som tillslut snyfta om hur hon inte kan vara tillräcklig för sina anställda, det där köper jag inte. Krokodiltårar lång väga. Hon är bara ledsen att hon fått en sådan skithärva mot sig, påstår att de som överlevde mår bra när de är säkerligen traumatiserade.
Citera
2023-05-16, 21:17
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheekytita
Håller med, vi människor anses (av oss själva givetvis) vara det mest intelligenta djuret på jorden. Vi borde använda vår begåvning till annat än att mörda, stjäla, skövla och kriga
Det tycker jag gäller för alla arter inklusive schimpanser.
Det är egoism och girighet.
Man gör bara saker för att man kan komma undan med det.
Tänk om en art kidnappade oss och förvarade oss i burar för nöje? Det skulle inte gå att beskrivas i ord hur vi hade mått om vi råkade ut för detta.

Att TS till råga på allt säger att vi ska utrota dem… Är inte det definitionen av ondska?

Vi kan bättre och borde förstå bättre.
Det är år 2023. Vill man beskåda djur så är det bättre att man befinner sig i deras hemmiljöer. No harm done.
Citera
2023-05-16, 21:20
Medlem
NUCLEARPANDAxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Att TS till råga på allt säger att vi ska utrota dem… Är inte det definitionen av ondska?
.

^This
Citera
2023-05-16, 21:20
Medlem
Sven.Abdullahssons avatar
De är mycket farliga djur. Här är en video där schimpanser slaktar och kannibaliserar en annan grupp schimpanser: https://youtu.be/a7XuXi3mqYM
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in