2023-05-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Svar Nej. Digitala TV-kanaler kan distribueras via kabel-TV eller marksänd TV och behöver inte ha någon modul om TV:n är gjord för digitala sändningar (vilket alla nyare än 10 år minst är). Det är bara om kanalerna är kodade som man behöver t ex en CA-modul med ett smartkort eller en separat digital-box. Sen kanske vissa kabel-TV-operatörer har kodat alla sina kanaler men det är en annan sak. Att säga generellt att det behövs en modul eller box för att se digital-TV via kabel-TV är att ljuga.

Dock är det olika frekvenser som används i marknätet och i kabel-TV-nätet så det är därför man måste välja rätt då man låter TV:n söka efter kanaler.

Vänligen Nöckrosen

Citat:
Jag med. Du skriver att det krävs en digitalbox eller en modul i TV:n (CA-modul) för att kunna se digital kabel-TV. Detta är lögn. Det är bara kodade kanaler som kräver detta.

Vänligen Näckrosen

Det verkar omöjligt att förklara nått för Iifyousayso han behöver uppdatera sig minst 10år...
Citera
2023-05-18, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
När man läser dina inlägg så 🤣🤣🤣

Jag har aldrig tittat på antenn TV/marksänd TV via antennuttaget.
Jag har tittat på analog kabelTV via antennuttaget. med en vanlig antennsladd.
Du vet om att digitalTV kan omvandlas till analoga signaler?
Du vet om att kabel TV analogt utan box har funnits sedan 80-talet?
För att få digitalTV via kabelTV till en plattv krävs en digitalbox eller en TV modul att sätta i TVn som du sedan sätter programkortet i.

Tro gör man i kyrkan. Ta nu och kliv ur dina förstora skor, sluta svamla, och inse att du helt enkelt inte vet vad du pratar om.

För att du ska förstå vad en TV modul ,även känd som CA-Modul, är så får du en länk.
https://www.tele2.se/tv/utrustning

För länge sedan var det bara analoga signaler i antennutaget numera är det bara digitala.
Om du kör med en antennkabel direkt till TV idag så får du digitalasignaler och du kan få in de fria kanalerna grundutbudet, dock ej i HD.
Du behöver bara en tv med DVB-C tuner, de flesta tv-apparater från omkring 2008 och framåt har det.
Det är kanske/nog så här du kör idag och har gjort i många år utan att du riktigt vet det själv.
(Har du en riktigt gammal TV så behöver du dock dina moduler eller en digitalbox)

Som sagt uppdatera dig och läs på innan du gör bort dig ännu mer!
Senast redigerad av Poteter 2023-05-18 kl. 11:37.
Citera
2023-05-18, 15:34
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
För länge sedan var det bara analoga signaler i antennutaget numera är det bara digitala.
Om du kör med en antennkabel direkt till TV idag så får du digitalasignaler och du kan få in de fria kanalerna grundutbudet, dock ej i HD.
Du behöver bara en tv med DVB-C tuner, de flesta tv-apparater från omkring 2008 och framåt har det.
Det är kanske/nog så här du kör idag och har gjort i många år utan att du riktigt vet det själv.
(Har du en riktigt gammal TV så behöver du dock dina moduler eller en digitalbox)

Som sagt uppdatera dig och läs på innan du gör bort dig ännu mer!

Okej.. vad jag försökt förklara är att kvalitén är inte HDTV.
Förstår du nu?

Vad är dom "fria kanalerna" och grundutbudet av dom 19 kanaler jag har tex TV3, Femman, TV4 Guld och Godare?

Förklara gärna för mig innan du gör bort dig ännu mer.

Vad tror du om sannolikheten kring att mina distribuerade TV kanaler ingår i min hyra och inte är något som jag betalar extra för?

Tänk efter nu innan du svarar och gör bort dig ännu mer.

Jag förklarade för dig i ett tidigare inlägg att även en tjockTV kan ta in kanalerna (har en som kan söka kanaler). Den har ingen plats för en CA-Modul och ingen DVB tuner. Hur förklarar du att mina 19 kanaler fungerar på den TV:n? Fast dom såklart inte sänds i HDTV.

Och än en gång. Oavsett hur signalerna distribueras, de har dock distribuerats på samma sätt i 22 år, så har kanalerna inte kvalité av "Digital TV" utan av gammeldags TV.
Hur förklarar du det?

Har du hela tiden missat min poäng kring distribution av icke HDTV och behov av avkodning för att få HDTV? Du vet väl om att om det inte är en antenn på taket så är det inte säkert att du kan få in de fria kanalerna i HDTV kvalitet?
Senast redigerad av Iifyousayso 2023-05-18 kl. 15:46.
Citera
2023-05-18, 15:38
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Då man sänder digital-TV via kabel-TV och använder antennuttaget i TV:n heter tekniken DVB-C och har ingenting med analog kabel-TV att göra.

Vänligen Näckrosen

Till saken hör att jag har inte digital TV, vilket jag försökt förklara för en viss person.
Jag söker in kanalerna analogt.
Utbudet ingår i hyran. Har bland annat trean, femman, discovery, tv4 guld och godare.
Allt utan box och programkort.
Allt i analog TV kvalitet.

Vad mer som du undrar över kan jag svara på som har med det jag skriver eller skrivit att göra?
Citera
2023-05-18, 15:59
Medlem
Citat:
Vad är dom "fria kanalerna" och grundutbudet av dom 19 analoga kanaler jag har tex TV3, Femman, TV4 Guld och Godare?

Förklara gärna för mig innan du gör bort dig ännu mer.

Vad tror du om sannolikheten kring att mina analogt distribuerade TV kanaler ingår i min hyra och inte är något som jag betalar extra för?

Jag förklarade för dig i ett tidigare inlägg att även en tjockTV kan ta in kanalerna (har en som kan söka kanaler). Den har ingen plats för en CA-Modul och ingen DVB tuner. Hur förklarar du att mina 19 kanaler fungerar på den TV:n?

Det är olika kanaler som ingår beroende på hur huset där man bor har ordnat det.

"Vilka kanaler som finns tillgängliga varierar i olika fastigheter och styrs ofta av din bostadsrättsförening eller hyresvärd. Du får på så sätt tillgång till kanalerna utan att teckna ett eget avtal med Tele2. Det som krävs är att du bor i ett Tele2-hus där vi levererar kabel-tv genom FiberKoax."
https://www.tele2.se/kundservice/tv-...d-grundutbudet

Din tjock TV (eller platt TV) måste ha en dvb tuner eller en mudul/digitalbox för att kunna få in kanaler idag, (de flesta platt TV som är nyare än 2008 har dvb tuner) annars är det tekniskt omöjligt att den fungerar!!! antingen så ljuger du eller så har TV:n en dvb utan att du vet det! för du verkar ju inte vara någon TV tekniker direkt...(eller så har någon privat person i din närhet en anlägning som sänder analoga TV signaler ) annars kanske ditt hus har fixat så era sändningar går via en dvb på nått sätt så man inte behöver ha en TV med dvb men det vet jag inte om det går att göra.
Men fatta för helvete att alla signaler idag är digitala!
Senast redigerad av Poteter 2023-05-18 kl. 16:21.
Citera
2023-05-18, 16:11
Medlem
Citat:
Till saken hör att jag har inte digital TV, vilket jag försökt förklara för en viss person.
Jag söker in kanalerna analogt.
Utbudet ingår i hyran. Har bland annat trean, femman, discovery, tv4 guld och godare.
Allt utan box och programkort.
Allt i analog TV kvalitet.

Vad mer som du undrar över kan jag svara på som har med det jag skriver eller skrivit att göra?

Ja man söker kanaler genom att använda "analogt" i menyn på din TV! men signalerna är numera digitala i det "analoga" gamla vanliga antennuttaget!!!
Senast redigerad av Poteter 2023-05-18 kl. 16:24.
Citera
2023-05-18, 16:27
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ja man söker kanaler genom att använda "analogt" i menyn på din TV! men signalerna är numera digitala i det "analoga" gamla vanliga antenuttaget!!!

Du förnekar dig inte kring att ha fel.. följ texten så får du länk och fakta.
Ta sen gärna och ring företaget och påpeka att dom ljuger. För du vet ju bäst.

Hoppas du förstått att man inte behöver en inbyggd dekoder för att titta på dessa kanaler som ingår i hyran. Sen undrar man om du har missförstått mig med flit och dragit in saker som snarare gjort dig till åtlöje än mig då du inte fattat att jag med digitalTV menade HDTV. Vilket man alltså inte kan få in med enbart en antenn. Det kräver en modul eller box samt ett programkort när man bor som jag bor. Eller vänta. Med digital TV menar jag faktiskt digitala signaler.

Förresten så har jag lyckats att äntligen motbevisa dig kring att jag använt ordet analogt.

https://www.allente.se/foretag/smatv...lektivt-utbud/

"ed ett kollektivt utbud kan alla uttag i huset få tillgång till ett basutbud av kanalen utan att tv-box behövs. Du kan välja att distribuera kanalerna analogt, digitalt eller både och. Det går att göra olika kanalförändringar i det kollektiva utbudet när det behovet uppstår. Prislistan från Allente kräver 100% distribution (tidigare kallat analog distribution).
Citera
2023-05-18, 16:35
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Det är olika kanaler som ingår beroende på hur huset där man bor har ordnat det.

"Vilka kanaler som finns tillgängliga varierar i olika fastigheter och styrs ofta av din bostadsrättsförening eller hyresvärd. Du får på så sätt tillgång till kanalerna utan att teckna ett eget avtal med Tele2. Det som krävs är att du bor i ett Tele2-hus där vi levererar kabel-tv genom FiberKoax."
https://www.tele2.se/kundservice/tv-...d-grundutbudet

Din tjock TV (eller platt TV) måste ha en dvb tuner eller en mudul/digitalbox för att kunna få in kanaler idag, (de flesta platt TV som är nyare än 2008 har dvb tuner) annars är det tekniskt omöjligt att den fungerar!!! antingen så ljuger du eller så har TV:n en dvb utan att du vet det! för du verkar ju inte vara någon TV tekniker direkt...(eller så har någon privat person i din närhet en anlägning som sänder analoga TV signaler ) annars kanske ditt hus har fixat så era sändningar går via en dvb på nått sätt så man inte behöver ha en TV med dvb men det vet jag inte om det går att göra.

Du inleder med att återigen svamla om digitalTV/HDTV....
Har du svårt att förstå att det inte är det jag skriver om?

Min platt TV är såklart äldre än 2008 eftersom jag använt den i TJUGOTVÅ ÅR!
Har du svårt med förståndet?

Eller så ljuger du? (retoriskt fråga). Du verkar väldigt okunnig kring TV distribution och verkar heller inte kompetent att söka info. det är ju dock jag.

"Med ett kollektivt utbud kan alla uttag i huset få tillgång till ett basutbud av kanalen utan att tv-box behövs. Du kan välja att distribuera kanalerna analogt, digitalt eller både och. Det går att göra olika kanalförändringar i det kollektiva utbudet när det behovet uppstår. Prislistan från Allente kräver 100% distribution (tidigare kallat analog distribution)."

https://www.allente.se/foretag/smatv-och-brf/
Citera
2023-05-18, 16:56
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Jag har Tele2 men kör med TV-Hub och behöver betala för Tv abonnemang
men det verkar fortfarande finnas hus som man slipper betala för ett tv abonnemang och kan se på TV med en vanlig antennkabel (vilket jag faktiskt inte trodde)

Nja, slipper betala gör man aldrig!

För utsändning via luften ("vanliga" tv-sändningar alltså, som funnits sen 50-talet, numera i utsändningsformatet DVB-T eller DVB-T2): Finansieras via skattemedel (här räknas den så kallade tv-licensen in). Gäller enbart Must-Carry kanaler, dvs SVTs kanaler. Övriga kanaler är i abonnemangsform alternativt finansieras av reklam (TV4).

För vidarebefodring av ovan nämnda sändningar (analogt eller digitalt är egalt) i fastighetsnät: Fastighetsägaren får inte ta betalt för själva vidareutsändningen av Must Carry-kanaler, men får ta ut en mindre avgift för service och underhåll av själva fastighetsnätet (uttag, kablar, förstärkare mm). Detta görs oftast i form av ett tillägg på hyran (eller motsvarande för bostadsrätter och samfälligheter). Detta tillägg brukar vara inbakat i hyran och inte redovisas separat.

För kabel-TV (och i princip också för IP-TV (inte de "olagliga" varianterna såklart)) gäller i princip samma som punkten ovan, med skillnaden att här distribuerar man (oftast) ett flertal ytterligare kanaler (TV3, Femman osv) i ett så kallat basutbud, dessa kanaler får man ta ut en distributionsavgift för + då för service och underhåll såklart. Samma sak här, läggs oftast på hyran (eller avgiften) av fastighetsägaren och specificeras sällan. Sedan betalar fastighetsägaren i sin tur denna månadsavgift till kabel-TV-operatören.

Så gratis är det aldrig, man betalar alltid på något sätt!

Citat:
Jag bor i ett hus där du kan plugga in en vanlig antennkabel i tv uttaget....

Det är analog TV... via Tele2... det suger och inget som en normalbegåvad står ut med.

Citat:
Tack. Då vet jag att jag har Tele2 i lägenheten på det analoga TV utbudet.. skrev som jag skrev pga att en annan skrivit:

Jag tror faktiskt att både du och Näckrosen med flera har rätt här. Innan Tele2 köpte upp ComHem (som mycket riktigt inte har några analoga sändningar sen ett par år tillbaka) så hade Tele2 ett eget kabel-TV-nät där de körde med analoga sändningar, detta finns säkert kvar på ett antal ställen (jag jobbar inte i de näten längre så kan inte konfirmera att de fortfarande kör analogt). Det skulle kunna förklara varför du säger dig ha Tele2 och fortfarande kunna titta analogt. Telia har också en likadan lösning i några få nät (detta kan jag däremot bekräfta stämmer).

Så summa sumarum:

TV via luften (marknätet): digitala sändningar via DVB-T.

Vidaredistribuerad "tv via luften" av fastighetsägaren/samfälligheten: antingen digitala sändningar via DVB-T eller analogt eller båda varianterna parallellt.

TV via Kabel-TV ("gamla" Tele2): (troligtvis) analog sändning (och troligtvis även parallellt digitalt via DVB-C).

TV via Kabel-TV (gamla ComHem, numera Tele2): digitala sändningar via DVB-C.

TV via kabel-TV (Telia): analog sändning.

TV via kabel-TV (övriga operatörer): varierar, men oftast både analogt samt parallellt digitalt via DVB-C. Här får man kolla med sin kabel-TV-operatör hur de valt att göra.
Citera
2023-05-18, 17:00
Medlem
Citat:
Du kan välja att distribuera kanalerna analogt, digitalt eller både och.
Jaha nu visar det sig att du inte ens har Tele2
Du bor alltså i ett hus med ett helt annat system.

Distrubererar du kanalerna?
Nej det gör du inte du är en kund i systemet!

"Från huvudcentralen distribueras det en analog signal (dvs. ett tv-program) ut till hushållen. För att kunna distribuera digital signal kompletteras huvudcentralen med "speglingsutrustning".
https://www.allente.se/foretag/smatv...ital-spegling/

"Till fristående kabel-tv-nät med eget CA-system kan vi erbjuda färdiga digitala kanalpaket. På så sätt kan du erbjuda ett attraktivt digitalt tilläggsutbud till hushållen i ditt kabel-tv-nät.

Hur går det till?
Du som nätägare äger huvudcentralen och levererar egna digitalboxar med egna kort till abonnenterna i ditt kabel-tv nät. Du har hand om slutkundsfaktureringen och kundservice."
https://www.allente.se/foretag/smatv...paket-eget-ca/

Du är ju totalt bombad och försöker med näbb och klor ta dig ut ur detta!

Jag orkar inte mer utan tar dig för ett troll och lägger ner denna tråden!
Citera
2023-05-18, 17:05
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:

Det är ju rätt bra om man vet vad man pratar om innan man uttalar sig sådär tvärsäkert.

Det distribueras fortfarande tv-kanaler analogt på många ställen. Däremot sker ju alla utsändningar via marknätet, satellit och IP-TV digitalt i någon form. Dessa kan man såklart göra om till analoga signaler för vidare distribution, antingen lokalt eller via större områden genom kabel-TV. Oftast görs detta av gammal tradition, själva tekniken är dock ganska utdaterad idag då man får betydligt bättre bild och ljud med digital utsändning och den är dessutom störningståligare + att man får plats med fler kanaler inom samma frekvensutrymme med digital utsändning.
Citera
2023-05-18, 17:10
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Jaha nu visar det sig att du inte ens har Tele2
Du bor alltså i ett hus med ett helt annat system.

Distrubererar du kanalerna?
Nej det gör du inte du är en kund i systemet!

"Från huvudcentralen distribueras det en analog signal (dvs. ett tv-program) ut till hushållen. För att kunna distribuera digital signal kompletteras huvudcentralen med "speglingsutrustning".
https://www.allente.se/foretag/smatv...ital-spegling/

"Till fristående kabel-tv-nät med eget CA-system kan vi erbjuda färdiga digitala kanalpaket. På så sätt kan du erbjuda ett attraktivt digitalt tilläggsutbud till hushållen i ditt -tv-nät.

Hur går det till?
Du som nätägare äger huvudcentralen och levererar egna digitalboxar med egna kort till abonnenterna i ditt kabel-tv nät. Du har hand om slutkundsfaktureringen och kundservice."
https://www.allente.se/foretag/smatv...paket-eget-ca/

Du är ju totalt bombad och försöker med näbb och klor ta dig ut ur detta!

Jag orkar inte mer utan tar dig för ett troll och lägger ner denna tråden!

Du blev överbevisad och då orkar du inte mer.... 🤣🤣🤣

Det är fortfarande skillnad på analogt och digitalt..
"Du kan välja att distribuera kanalerna analogt, digitalt eller både och."
Jag tog detta exempel från Allente just för att överbevisa dig. Vilken distributör jag har vet nog bäst min hyresvärd då det ingår i hyran så står det inget på hyresfakturan.

Ta nu fram skämskudden och gråt en skvätt över din inkompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in