Citat:
Ursprungligen postat av
Poteter
Jag har Tele2 men kör med TV-Hub och behöver betala för Tv abonnemang
men det verkar fortfarande finnas hus som man slipper betala för ett tv abonnemang och kan se på TV med en vanlig antennkabel (vilket jag faktiskt inte trodde)
Nja, slipper betala gör man aldrig!
För utsändning via luften ("vanliga" tv-sändningar alltså, som funnits sen 50-talet, numera i utsändningsformatet DVB-T eller DVB-T2): Finansieras via skattemedel (här räknas den så kallade tv-licensen in). Gäller enbart Must-Carry kanaler, dvs SVTs kanaler. Övriga kanaler är i abonnemangsform alternativt finansieras av reklam (TV4).
För vidarebefodring av ovan nämnda sändningar (analogt eller digitalt är egalt) i fastighetsnät: Fastighetsägaren får inte ta betalt för själva vidareutsändningen av Must Carry-kanaler, men får ta ut en mindre avgift för service och underhåll av själva fastighetsnätet (uttag, kablar, förstärkare mm). Detta görs oftast i form av ett tillägg på hyran (eller motsvarande för bostadsrätter och samfälligheter). Detta tillägg brukar vara inbakat i hyran och inte redovisas separat.
För kabel-TV (och i princip också för IP-TV (inte de "olagliga" varianterna såklart)) gäller i princip samma som punkten ovan, med skillnaden att här distribuerar man (oftast) ett flertal ytterligare kanaler (TV3, Femman osv) i ett så kallat basutbud, dessa kanaler får man ta ut en distributionsavgift för + då för service och underhåll såklart. Samma sak här, läggs oftast på hyran (eller avgiften) av fastighetsägaren och specificeras sällan. Sedan betalar fastighetsägaren i sin tur denna månadsavgift till kabel-TV-operatören.
Så gratis är det aldrig, man betalar alltid på något sätt!
Citat:
Ursprungligen postat av
Iifyousayso
Jag bor i ett hus där du kan plugga in en vanlig antennkabel i tv uttaget....
Det är analog TV... via Tele2... det suger och inget som en normalbegåvad står ut med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Iifyousayso
Tack. Då vet jag att jag har Tele2 i lägenheten på det analoga TV utbudet.. skrev som jag skrev pga att en annan skrivit:
Jag tror faktiskt att både du och Näckrosen med flera har rätt här. Innan Tele2 köpte upp ComHem (som mycket riktigt inte har några analoga sändningar sen ett par år tillbaka) så hade Tele2 ett eget kabel-TV-nät där de körde med analoga sändningar, detta finns säkert kvar på ett antal ställen (jag jobbar inte i de näten längre så kan inte konfirmera att de fortfarande kör analogt). Det skulle kunna förklara varför du säger dig ha Tele2 och fortfarande kunna titta analogt. Telia har också en likadan lösning i några få nät (detta kan jag däremot bekräfta stämmer).
Så summa sumarum:
TV via luften (marknätet): digitala sändningar via DVB-T.
Vidaredistribuerad "tv via luften" av fastighetsägaren/samfälligheten: antingen digitala sändningar via DVB-T
eller analogt
eller båda varianterna parallellt.
TV via Kabel-TV ("gamla" Tele2): (troligtvis) analog sändning (och troligtvis även parallellt digitalt via DVB-C).
TV via Kabel-TV (gamla ComHem, numera Tele2): digitala sändningar via DVB-C.
TV via kabel-TV (Telia): analog sändning.
TV via kabel-TV (övriga operatörer): varierar, men oftast både analogt samt parallellt digitalt via DVB-C. Här får man kolla med sin kabel-TV-operatör hur de valt att göra.