2023-05-17, 16:52
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Har man kanaler i ett vanligt antenuttag där det förut sändes analog tv med analog sändning så är det numera digitalasignaler i det antennutaget, de flesta TVapparater som är nyare än ca 15år kan då få in de kanalerna.

Ja en TV hub kräver bredband och man använder då även datauttaget (tre hål i väggen).

Jag skiter högaktningsfullt i vad det är för signaler, eller du påstår det vara.

Utsändningen är "analog" när du kör antenn till TV och inte i form av "digitalTV" och bilden är av samma kvalitet som i de 22 år jag bott i huset, dvs som gammeldags analog kabelTV. När du gör en kanalsökning gör du en analog sökning. För övrigt kan jag även använda en gammal tjockTV om jag vill.
Citera
2023-05-17, 18:10
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Jag skiter högaktningsfullt i vad det är för signaler, eller du påstår det vara.

Utsändningen är "analog" när du kör antenn till TV och inte i form av "digitalTV" och bilden är av samma kvalitet som i de 22 år jag bott i huset, dvs som gammeldags analog kabelTV. När du gör en kanalsökning gör du en analog sökning. För övrigt kan jag även använda en gammal tjockTV om jag vill.
Ja du kan ha tittat på marksänd digital-TV i 22år för det har funnits i typ 24år! så det vore inte så konstigt om det finns några tjock TV som klarar att läsa DVB-T digitalasignaler. (men de flesta gamla tjock TV behöver nån sorts "digitalbox")
Jag tror man använder "analog" när man söker efter TV kanaler på TV:n men det är digitalasignaler man får in från antennutaget i hela Sverige idag! analoga TVsignaler finns inte längre.
Senast redigerad av Poteter 2023-05-17 kl. 18:22.
Citera
2023-05-17, 19:32
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Ja du kan ha tittat på marksänd digital-TV i 22år för det har funnits i typ 24år! så det vore inte så konstigt om det finns några tjock TV som klarar att läsa DVB-T digitalasignaler. (men de flesta gamla tjock TV behöver nån sorts "digitalbox")
Jag tror man använder "analog" när man söker efter TV kanaler på TV:n men det är digitalasignaler man får in från antennutaget i hela Sverige idag! analoga TVsignaler finns inte längre.

När man läser dina inlägg så 🤣🤣🤣

Jag har aldrig tittat på antenn TV/marksänd TV via antennuttaget.
Jag har tittat på analog kabelTV via antennuttaget. med en vanlig antennsladd.
Du vet om att digitalTV kan omvandlas till analoga signaler?
Du vet om att kabel TV analogt utan box har funnits sedan 80-talet?
För att få digitalTV via kabelTV till en plattv krävs en digitalbox eller en TV modul att sätta i TVn som du sedan sätter programkortet i.

Tro gör man i kyrkan. Ta nu och kliv ur dina förstora skor, sluta svamla, och inse att du helt enkelt inte vet vad du pratar om.

För att du ska förstå vad en TV modul ,även känd som CA-Modul, är så får du en länk.
https://www.tele2.se/tv/utrustning
Citera
2023-05-17, 19:38
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Grannens tv har slutat fungera, vet att den funkade för några veckor sen... nu är det "no signal"...

Lite oklart hur han hade för set-up tidigare om han råkat rycka ut några sladdar eller så men jag har försökt det mesta känns det som:

- Antennkabel från vägguttaget direkt in i tvn.

Detta borde väl vara tillräckligt? Kabel-tv finns i huset, det är antingen Comhem eller Tele2 (Tele2 äger väl numera comhem) och jag bör väl välja "digital" och inte "analog" när jag letar kanaler? (har provat båda för säkerhetsskull)

Jag har testat både manuell sökning efter kanaler och automatisk sökning men den hittar ingenting...

Jag har för mig att han kört tidigare med antennkabel till vhs-spelare och sen vhs via scart till tvn... men fattar inte riktigt vad det ska vara bra för eller om det ens behövs.

Antennkabel från väggen till tv's uttag för antennkabel borde väl vara allt som krävs?
Testa med en annan tv om ni kan. Har en tv som plötsligt slutade ta emot analoga signaler.
Citera
2023-05-18, 01:31
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:

…klipp…

För att få digitalTV via kabelTV till en plattv krävs en digitalbox eller en TV modul att sätta i TVn som du sedan sätter programkortet i.

…klipp…

https://www.tele2.se/tv/utrustning

Svar Nej. Digitala TV-kanaler kan distribueras via kabel-TV eller marksänd TV och behöver inte ha någon modul om TV:n är gjord för digitala sändningar (vilket alla nyare än 10 år minst är). Det är bara om kanalerna är kodade som man behöver t ex en CA-modul med ett smartkort eller en separat digital-box. Sen kanske vissa kabel-TV-operatörer har kodat alla sina kanaler men det är en annan sak. Att säga generellt att det behövs en modul eller box för att se digital-TV via kabel-TV är att ljuga.

Dock är det olika frekvenser som används i marknätet och i kabel-TV-nätet så det är därför man måste välja rätt då man låter TV:n söka efter kanaler.

Vänligen Nöckrosen
Citera
2023-05-18, 02:26
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Svar Nej. Digitala TV-kanaler kan distribueras via kabel-TV eller marksänd TV och behöver inte ha någon modul om TV:n är gjord för digitala sändningar (vilket alla nyare än 10 år minst är). Det är bara om kanalerna är kodade som man behöver t ex en CA-modul med ett smartkort eller en separat digital-box. Sen kanske vissa kabel-TV-operatörer har kodat alla sina kanaler men det är en annan sak. Att säga generellt att det behövs en modul eller box för att se digital-TV via kabel-TV är att ljuga.

Dock är det olika frekvenser som används i marknätet och i kabel-TV-nätet så det är därför man måste välja rätt då man låter TV:n söka efter kanaler.

Vänligen Nöckrosen

Jag pratar fortfarande om KABELTV!

Samt hur bra BILD man får ANALOG om man INTE har en box eller CA-Modul.

Har du lika svårt att förstå saker som den andra personen?

Bor du i ett en lägenhet i ett hyreshus med analog kabelTV via antennuttaget eller leker du bara viktigpetter?
Citera
2023-05-18, 08:24
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Jag pratar fortfarande om KABELTV!

Samt hur bra BILD man får ANALOG om man INTE har en box eller CA-Modul.

Har du lika svårt att förstå saker som den andra personen?

Bor du i ett en lägenhet i ett hyreshus med analog kabelTV via antennuttaget eller leker du bara viktigpetter?

Jag med. Du skriver att det krävs en digitalbox eller en modul i TV:n (CA-modul) för att kunna se digital kabel-TV. Detta är lögn. Det är bara kodade kanaler som kräver detta.

Vänligen Näckrosen
Citera
2023-05-18, 08:38
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Jag med. Du skriver att det krävs en digitalbox eller en modul i TV:n (CA-modul) för att kunna se digital kabel-TV. Detta är lögn. Det är bara kodade kanaler som kräver detta.

Vänligen Näckrosen

Du behöver inte leka blokmongo

Tv är analog om du du har via osv.... försök inte leka smart.. det handlar om antenuttaget.
Citera
2023-05-18, 08:41
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:

Vänligen Näckrosen

Vilken kabeloperatör har du via antennutag?

Dra inte in breddad utan direkt antenuttag?

Eller jiddrar du?
Citera
2023-05-18, 09:43
Medlem
https://www.lkf.se/ar-hyresgast/hyre...ar-tv-utbudet/

https://www.tele2.se/kundservice/tv-...d-grundutbudet
Citera
2023-05-18, 10:04
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Du behöver inte leka blokmongo

Tv är analog om du du har via osv.... försök inte leka smart.. det handlar om antenuttaget.

Då man sänder digital-TV via kabel-TV och använder antennuttaget i TV:n heter tekniken DVB-C och har ingenting med analog kabel-TV att göra.

Vänligen Näckrosen
Citera
2023-05-18, 10:13
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
https://www.lkf.se/ar-hyresgast/hyre...ar-tv-utbudet/

https://www.tele2.se/kundservice/tv-...d-grundutbudet

Tack för länkarna. De bekräftar det jag tidigare har hävdat.

Vänligen Näckrosen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in