• 1
  • 2
2023-05-16, 19:44
Medlem
I kvällens rapport så säger dom att i årskurs 4 har sämre läskunskaper numera i förhållande historiskt.
Frågeställning.
Varför använder rapport vita svenska barn i reportaget?
Dom är annars så mån om mångfald ,
Hur tänker ni.
Citera
2023-05-16, 19:48
Medlem
Deadmantalkings avatar
Jag tänker att det är invandrarbarnen som presterar dåligt i skolan, men dom vill ge sken av att det gäller alla. Så att man slipper peka och skämmas. När verkligheten är uppenbar.
Citera
2023-05-16, 19:51
Medlem
Jag lyssnade bara på Rapport men var tvungen att kolla på reportaget på nytt efter att ha läst trådstarten. Lyfter inte rapport två barn varav ett ger förslag på hur fler barn ska vilja läsa och ett barn som hittat läsintresset efter att ha byggt på sitt ordförråd. Jag tycker snarare att det är lite uppfriskande att de väljer att ta upp goda exempel. Vidare känns det väldigt tveksamt att hänga ut barn som är dåliga på att läsa, eller vad tycker du?
Citera
2023-05-16, 19:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
I kvällens rapport så säger dom att i årskurs 4 har sämre läskunskaper numera i förhållande historiskt.
Frågeställning.
Varför använder rapport vita svenska barn i reportaget?
Dom är annars så mån om mångfald
,
Hur tänker ni.
För att det inte ska bli alltför uppenbart varför gruppen "svenska elever" i genomsnitt har blivit sämre på att läsa.

Det var naturligtvis en retorisk fråga från din sida, så det visste du förstås redan.
Citera
2023-05-16, 19:52
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadmantalking
Jag tänker att det är invandrarbarnen som presterar dåligt i skolan, men dom vill ge sken av att det gäller alla. Så att man slipper peka och skämmas. När verkligheten är uppenbar.

Menar nu inte att det är helt fel det du säger men har man jobbat inom skola de senaste åren så är det ganska uppenbart att läsning och stavning bland svenska barn inte direkt är på topp.
Citera
2023-05-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
För att det inte ska bli alltför uppenbart varför gruppen "svenska elever" i genomsnitt har blivit sämre på att läsa.

Det var naturligtvis en retorisk fråga från din sida, så det visste du förstås redan.

Jo så kan det ju vara 😉
Citera
2023-05-16, 19:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Menar nu inte att det är helt fel det du säger men har man jobbat inom skola de senaste åren så är det ganska uppenbart att läsning och stavning bland svenska barn inte direkt är på topp.
Generellt så är även de svenska eleverna något sämre än vad de har varit, men framför allt lär det vara invandrarbarnen som påverkar.
Citera
2023-05-16, 20:01
Medlem
Deadmantalkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia

Är ni dåliga på att lära ut då eller vad menar du? Jag kommer inte ihåg när man vart duktig på att läsa om jag ska vara ärlig. Men kan inte minnas att man mätte 4e klassare. Vad jämför man med? Är det ens ett problem egentligen?

Jag menar ljudböcker och rättstavningsprogram tar ju över, med Netflix och Youtube. Existerar ens skrivstil längre? Så man lär nog räkna in teknikens ålder och inte jämföra med folk som lekte med kottdjur och läste serietidningar på fritiden. Det existerar ju liksom inte längre.
Citera
2023-05-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Jag lyssnade bara på Rapport men var tvungen att kolla på reportaget på nytt efter att ha läst trådstarten. Lyfter inte rapport två barn varav ett ger förslag på hur fler barn ska vilja läsa och ett barn som hittat läsintresset efter att ha byggt på sitt ordförråd. Jag tycker snarare att det är lite uppfriskande att de väljer att ta upp goda exempel. Vidare känns det väldigt tveksamt att hänga ut barn som är dåliga på att läsa, eller vad tycker du?

Jag tycker snarare att det är lite uppfriskande att de väljer att ta upp goda exempel.

Så kan man också se på saken och då är det ju något positivt som förmedlas kan man tolka det som. Och nej tycker inte att man ska hänga ut någon på individnivå men är det nästan alla skolor i Malmö som exempel så vet man att det inte är svenska barn det talas om i reportaget, dom kunde ha haft en kulört och en vit för mångfalden.
Citera
2023-05-16, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Generellt så är även de svenska eleverna något sämre än vad de har varit, men framför allt lär det vara invandrarbarnen som påverkar.

I många skolor är där inga svenska barn och eleverna pratar sitt hemspråk i skolan på rasten, träffar aldrig svenska barn hur ska dom lära sig förstå språket kan man undra.
Citera
2023-05-16, 20:14
Medlem
Sternensoldats avatar
Man undrar vad det kan bero på. Är det kanske på grund av det nya, spännande Sverige vi hört så mycket gott om?

Naturligtvis står bidragande orsaker att finna i exempelvis skärmar, ett annorlunda medielandskap osv. men det faktum att en växande andel ungar inte har svenska som talat eller skrivet språk hemma går inte att sopa under mattan. En relativt stor andel nyttjar inte heller det latinska alfabetet och då är det svårt att hänga med i svängarna. Att en stor andel är analfabeter även på sina egna språk gör så klart inte saken bättre.

Det här är ytterligare ett utfall av totalt kravlös invandring där kvantitet kontinuerligt trumfat en kvalitativ integration. Språkkrav för någon form av uppehållstillstånd hade till exempel varit en relativt enkel lösning som borde implementerats redan för 30 år sedan.
Citera
2023-05-16, 20:49
Medlem
liten.igelkotts avatar
Min lillebror arbetar som lärare i svenska och historia och eleverna på den skolan som han arbetar är nästan bara svenskar och alla är högpresterande. Det min bror har uppmärksammat är ungdomar nu för tiden inte läser lika mycket böcker som man gjorde förr. De läser nyheter och så men när det kommer ett skönlitteratur är de inte intresserade.

Visst är det bra att läsa nyheterna men om man inte läser böcker tappar men lite av språkbruket vilket så klart gör att barn läser sämre.

Det är tråkig att intresset för böcker minskar. Böcker ger så mycket glädje.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in