Citat:
Ursprungligen postat av
gärningsman
Har hittat ett äldre charmigt hus nån mil utanför en medelstor stad och huset saknar avlopp, det finns utedass och torrtoa så jag undrar om man ska satsa på att gräva ner en trekammarbrunn eller är det helt onödigt för jag har läst att kommunerna börjat med kraven att alla hus och fritidshus ska kopplas in till det kommunala avloppssystemet.
Eftersom huset är ute på landet och det saknar grannar så räknar jag med att det blir en dyr historia att ansluta? Men det kanske det är värt om man ändå ska gräva fram fiberkabel och kanske ny vattenledning för den gamle är säkert från Hitlers tid.
Det kommer inte komma några krav om att ansluta till kommunalt avlopp om det inte finns i närheten. Ligger det enskilt så kommer kommunen bygga ut avloppsnätet dit.
Enklast och bäst är att du ringer kommunen där stugan ligger och frågar om avlopp.
Finns det kommunalt vatten så finns det en risk att du kan bli tvångsansluten.
Kostar typ 100k kr att bygga 3-kammarbrunn med infiltration/markbädd.
Du behöver även kolla om det finns någon form av naturskydd, ligger det nära en sjö eller större vattendrag så finns det en risk att du även åker på att installera en fosforfälla om du har enskilt avlopp.