2023-05-16, 00:04
Medlem
Säg till henne! Det är faktiskt inte svårare än så. När hon står utanför din bildörr och stirrar och du tycker att det är ett märkligt beteende (vilket det är) säg det!

- ursäkta mig men varför står du utanför mitt fönster och glor? Det är inte normalt och det är obehagligt.

När hon går till er chef och diskuterar saker OM dig så säger du till henne:

- Varför pratar du med chefen om MIG och saker som berör MIG och MITT schema? Det är inte ett normalt beteende. Sluta med det!

(Det ska du förövrigt påtala för chefen också).

Du ska vara kort och korrekt med henne oavsett vilket humör hon är på. Du behöver inte säga mer än hej och hejdå till henne. Du har inga somhelst skyldigheter att ha någon form av relation med henne mer än sådant som behöver göras för att ert arbete ska fungera.

Jag har varit med om många sådana personer i mitt liv. Fördelen med mig (ibland också problemet) är att människor både ser och känner direkt när jag inte tycker om dem. Jag är oförmögen att "spela" eller vars "falsk" och låtsas tycka om någon. Skiter fullständigt i om människor mår dåligt över det.

Stay strong and stand your ground!
Citera
2023-05-16, 01:07
Bannlyst
Hur vet du att hon inte har rätt att diskutera ditt anställningsavtal med din chef?
Citera
2023-05-16, 05:19
Medlem
yz44s avatar
Som svar på en av TS frågor, ja chefen kan beordra övertid.

Mitt råd är att börja söka annat arbete snarast.
Citera
2023-05-16, 05:26
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcrout
Jag har jobbat i några månader på ett ställe. Det är inriktat på teknik och vetenskap så det är sådant jag får jobba med. Det finns många olika avdelningar som jobbar med olika ämnen, på en av dessa avdelningar jobbar endast en kvinna. Har fått höra sen jag började där att ingen vill jobba med det för att "dem tycker det är svårt" etc. Jag misstänker att det har också med personen som jobbar där eftersom den kvinnan lägger sig i exakt vad alla ska göra, hon verkar ha någon diagnos så hon förstår inte riktigt sociala sammanhang och går runt där och försöker bossa runt alla runtomkring trots att hon är en helt vanlig anställd som oss andra, alltså inte en chef.

På det stället är det vanligt att folk byter avdelningar efter ett tag för att dem inte trivs eller för att man kanske tröttnar på det man gör, så egentligen är man inte tvungen att jobba kvar med en specifik grej men det styrs lite av verksamhetens behov.

Nu när ni fått lite bakgrund så är det så att jag verkligen vantrivs med denna kollega. Ibland är hon trevlig och rolig och andra dagar är hon på jätte dåligt humör och beter sig verkligen som en annan person, hon försöker dessutom lägga sig i allting jag gör där även sådant som hon inte har alls med att göra.

På denna avledning finns det kväll/natt jobb ibland pga utrustning som måste övervakas, dock är det ingen som kan tvinga en att jobba natt och sedan komma in och jobba som vanligt dagen efter. Jag har dessutom ett avtal som är uselt för sådant, medan den kollegan som jobbar där har ett annat avtal som är mycket mer förmånligt när det gäller att jobba övertid.

Idag fick jag reda på att den här kollegan har bakom min rygg gått till min chef och dem har diskuterat huruvida dem kan "tvinga" mig att jobba natt och kväll, samt att min chef lagt en förfrågan till HR om det. När min chef sa detta lät det bara som att h*n ville kolla hur avtalet såg ut för sådant, men den kollegan berättar idag alltså att det var för att dem ska kolla om jag kan bli beordrad att jobba övertid.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra för har funderat på att säga upp mig flera gånger eller be om att byta enhet, men eftersom jag är såpass ny där vet jag inte om det är min plats att göra det.

Jag känner mig verkligen respektlöst behandlad av denna kollega som inkräktar på mig konstant och dessutom diskuterar mitt avtal/kontrakt med min chef, trots att hon inte har någon rätt att göra så. Ingen annan där vill som sagt jobba med detta eller jobba kvällar, men jag känner mig tvingad till det.

Vad hade ni gjort? Hur ska jag ta detta med chefen?
Är det avtalat att du ska jobba där så ta skeden i vacker hand och knega på! Du har all rätt i världen att fixa annat jobb!
Citera
2023-05-16, 05:34
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Som svar på en av TS frågor, ja chefen kan beordra övertid.

Mitt råd är att börja söka annat arbete snarast.
Ja, chefen kan beordra övertid men inte hur som helst. Det finns regler för det också.
TS borde kontakta sitt fack.
Citera
2023-05-16, 06:22
Medlem
Som inhyrd på lernia kom en liknande kollega också från lernia till oss. Det blev dålig stämning och konflikter.

Hur det slutade. Jo så här. Samtliga på lernia avslutades och vi blev ersatta med samhalls personal. Hon blev anställd på företaget vi varit uthyrda till. En långtidssjukskriven tjej (cancer) kom tillbaka men sa upp sig efter ca 2 månader. Hon var anställd på företaget inte lernia.

Vi blev förvånade att vi blev avslutade eftersom avdelningen visade mycket bra resultat. Att kollegan till oss på lernia blev anställd är för oss obegripligt.

Det händer ganska ofta att sådana personer ställer till oreda konflikter och då har jag alltid sagt upp mig. Det är det enda man kan göra för att må bra. Kan byta avdelning är det också en lösning.

Det jag tycker du ska göra är att byta avdelning, kontakta facket. Diskutera med dina kollegor ni kanske har samma tankar. Alternativet är att agera på egen hand. I allmänhet är människor fega och vågar inte agera.

Du har väl någon uppfattning vad dina kollegor tycker. Tycker de också som du ska ni agera gemensamt.

Tänk på ditt psykiska mående. Har du familj blir de också påverkade om du vantrivs på jobbet.
Citera
2023-05-16, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Säg till henne! Det är faktiskt inte svårare än så. När hon står utanför din bildörr och stirrar och du tycker att det är ett märkligt beteende (vilket det är) säg det!

- ursäkta mig men varför står du utanför mitt fönster och glor? Det är inte normalt och det är obehagligt.

När hon går till er chef och diskuterar saker OM dig så säger du till henne:

- Varför pratar du med chefen om MIG och saker som berör MIG och MITT schema? Det är inte ett normalt beteende. Sluta med det!

(Det ska du förövrigt påtala för chefen också).

Du ska vara kort och korrekt med henne oavsett vilket humör hon är på. Du behöver inte säga mer än hej och hejdå till henne. Du har inga somhelst skyldigheter att ha någon form av relation med henne mer än sådant som behöver göras för att ert arbete ska fungera.

Jag har varit med om många sådana personer i mitt liv. Fördelen med mig (ibland också problemet) är att människor både ser och känner direkt när jag inte tycker om dem. Jag är oförmögen att "spela" eller vars "falsk" och låtsas tycka om någon. Skiter fullständigt i om människor mår dåligt över det.

Stay strong and stand your ground!

En bra chef chef upptäcker sådant här och ser till att hon försvinner från företaget. Men tyvärr är min erfarenhet att många chefer vill ha konflikter i gruppen för att ni inte ska bli starka tillsammans. Givetvis helt fel men tyvärr är det så här på många arbetsplatser.
Citera
2023-05-16, 06:50
Medlem
TELAVIV91s avatar
Egentligen borde du gå till chefen och säga precis som det är, men eftersom chefen redan går bakom just din rygg och kommer med halvsanningar är det bara att konstatera att du måste bort därifrån.
Citera
2023-05-16, 07:08
Medlem
HeavyPops avatar
Prata med din kollega. Öga mot öga. Prata så länge det behövs.
Citera
2023-05-16, 07:20
Medlem
Kosmos.s avatar
Hitta nytt jobb. Har du sådana kollegor betyder det att du har en tandlös och dålig chef och då vill du inte vara kvar ändå.
Citera
2023-05-16, 07:28
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Väldigt simpelt egentligen. Den där speciella kvinnan är trots allt kvar på "sin" avdelning av en anledning. Trots sina skavanker så levererar hon och chefen kan hantera henne, under alla dessa år. Du är ny och är en osäker tillgång i nuläget. Du kan kasseras redan imorgon utan någon större risk eller kostnad för verksamheten. Någon annan ny kan tas in.

Har varit med om detta själv. Kanske ligger det någon hund begraven, kanske chefen har någon specifik koppling till denna "kollega".

Säg upp dig. Byt arbetsplats. Det gjorde jag och problemet löstes.

Min erfarenhet är att en del psykfall får stanna kvar mot alla odds, inte för att de är några oumbärliga snillen, utan därför att chefen är konflikträdd.
Citera
2023-05-16, 07:57
Medlem
Opilus5500s avatar

Sök ett annat arbete omgående!! En kollega som kan styra så mycket hos en chef, då bara dra direkt!! Dålig chef också som inte frågar dig vad du vill? respektlös kollega och chef dessutom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in