Citat:

Jag kan hålla med dig i saken att det kan finnas vissa subkulturer, kanske speciellt i USA som har en överdriven syn på att ras och kön kan förklara alla orättvisor. Och att de borde läsa mer Karl Marx för att förstå maktförhållanden som har att göra med ägande.
Skönt att poletten äntligen trillade ned för dig, Binary. Du har nu bekräftat det jag påpekade från början, nämligen att idén om vit makt är en myt. En ursäkt från din sida hade varit rimlig, med tanke på att du i början av den här tråden envist argumenterade emot trots att du hade fel. Men att en person som du skulle kunna svälja din stolthet och erkänna ett misstag är nog att hoppas för mycket.
Det verkar bara vara Merapi som fortfarande blint tror att vit makt är en självständig struktur. Ett påhitt som växte fram ur den svarta amerikanska befolkningens försök att förstå sitt eget samhälle, när de såg vita i högre positioner och drog lösa slutsatser om att systemet styrs av en rasistisk ideologi i stället för av klassförhållanden.

Det verkar bara vara Merapi som fortfarande blint tror att vit makt är en självständig struktur. Ett påhitt som växte fram ur den svarta amerikanska befolkningens försök att förstå sitt eget samhälle, när de såg vita i högre positioner och drog lösa slutsatser om att systemet styrs av en rasistisk ideologi i stället för av klassförhållanden.
Men jag tillhör inte de grupperna och det borde du ha insett vid det här laget.
Jag står fast vid att vit makt finns och att det är ett problem. Som jag skrev tidigare:
1. Numerärt övertag, vita svenskar är fler och då är det mer sannolikt att en vit person blir chef eller minister. Detta är inte oegentligt men det är sant.
2. Rasism. Det finns rasism. Det är betydligt svårare för Muhammed än Micke att få jobb som ingenjör. Eftersom Muhammed har det namnet som han har. Alla vet att det är så. Du kan fortsätta förneka men det hjälper inte. Alla vet ju att det är sant att detta är en faktisk problematik för Muhammed. Det blir inte mindre problematiskt bara för att du förminskar problemet med att det ändå kan finnas Muhammeds som kan få jobb som ingenjör.
Sammantaget: Vita har mer makt.
Men varför ska du debattera emot det? Du tycker ju att vita ska ha mer makt?