Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
En sak jag stör mig på är folk som säger typ att det här är det sista dom gör och sedan ska lägga av. Det kan t.ex vara en författare som säger att "efter den här boken kommer jag att sluta skriva" eller en musiker som säger att "jag ska göra det här albumet och sen ska jag lägga av med musik".
Att säga något sådant är ofta ett sätt att säga att man har tröttnat eller dylikt men sällan något man verkligen menar. Folk som slutar säger inte att dom ska sluta utan faktiskt slutar. Dessutom är det vanligt att folk slutar och kommer tillbaka och så länge man inte kan veta ifall ens beslut om att sluta verkligen är slutgiltigt eller inte då ska man inte behöva springa runt och informera alla om att man tänker sluta. Sluta istället för att säga att man ska sluta.
I dagens samhälle är det ofta grundat på pengar i ett professionellt sammanhang, att lägga av med musik eller liknande är ett avslutande moneygrab, om en artist säger att detta är hans sista spelning så garanterar det nästan slutsålt för att gemene man vill kunna säga att dom faktist var på hans sista spelning.
Samma gäller med författare, det är ett fulspel för att folk ska köpa dennes sista bok.
Inom sport gäller inte riktigt samma regler och jag tycker personligen bara det är patetiskt när idrottsmän som är slut för länge sedan försöker klamra sig fast i rampljuset, (Zlatan t:ex).
Han är 42 och visst är han i oerhört bra form för sin ålder men han har inte riktigt bidragit med något till ett lag på 3-4 år. Han gör något halvdant inhopp var 7e match ungefär (när han inte är skadad, vilket han alltid är), han är där just nu för att sälja tröjor och dra folk till matchen, yngre spelare blir dock lidande då han tar upp plats i truppen.
Zlatan har inget mer att bevisa och inget mer att tillföra, vill man så gärna ha hans ledarskap kan man anställa honom som andre tränare.