2023-05-14, 19:28
Medlem
Nihennas avatar
Min kompis som jobbar inom handels, matbutik, får 2300 per semesterdag enligt sin lönespec före skatt. Detta tycker jag ofantligt mycket. Jag, som tjänar mer men inom annat fack (tjänsteman, unionen) får typ 1509 innan avdraget på 1300 görs, och jag får runt 250 kr per semesterdag jag tar, vilket stämmer då jag brukar få ungefär ungefär tusen kronor extra i lön netto per vecka.

Enligt min kompis som fick hon 5000 kr för två semesterdagar i fjol. Jag är dock lite misstroende på det och undrar om hon inte räknat innan avdraget görs MEN jag fick de hennes lönespec och det står verkligen "semester 2300". Det står inget om semesteravdrag som det gör på mina lönespec.

Vad gäller egentligen?
Citera
2023-05-14, 19:42
Medlem
Du har månadslön och hon timlön?
Har man timlön får man ju ingen lön alls utan bara semesterersättning. Tar man semester en vecka man skulle ha jobbat helg går man inte särskilt mycket plus.
Citera
2023-05-14, 20:10
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Du har månadslön och hon timlön?
Har man timlön får man ju ingen lön alls utan bara semesterersättning. Tar man semester en vecka man skulle ha jobbat helg går man inte särskilt mycket plus.
Stämmer. Jag har månadslön och hon timlön.
Citera
2023-05-14, 20:50
Medlem
1335991s avatar
Som timis får man semesterdagar
betalt vid månadslön.

Nackdelen är att det är jobbigt
att ta semester om man inte
lägger undan dessa pengar.
Citera
2023-05-14, 23:43
Medlem
Har man timlön får man 13% extra lön utbetalt varje månad.
Har man månadslön så får man 5 veckor semester.

När den med timlön vill vara ledig en 5 veckor på sommaren får den ingen inkomst alls under dessa fem veckor, det ska de extra 13% räcka till.

När den med månadslön vill vara ledig 5 veckor på sommaren så går man hem och får lön som vanligt (blir lite skillnad men det är detaljer).

När den med timlön säger upp sig finns inga semesterdagar.
Om den med månadslön säger upp sig med semesterdagar så blir dessa utbetalda i pengar i samband med sista lönen.
Citera
2023-05-15, 16:56
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Har man timlön får man 13% extra lön utbetalt varje månad.
Har man månadslön så får man 5 veckor semester.

När den med timlön vill vara ledig en 5 veckor på sommaren får den ingen inkomst alls under dessa fem veckor, det ska de extra 13% räcka till.

När den med månadslön vill vara ledig 5 veckor på sommaren så går man hem och får lön som vanligt (blir lite skillnad men det är detaljer).

När den med timlön säger upp sig finns inga semesterdagar.
Om den med månadslön säger upp sig med semesterdagar så blir dessa utbetalda i pengar i samband med sista lönen.

Det fetade stämmer bara för folk som är "timmisar" eller bara jobbar väldigt tillfälligt. Jobbar man enl. ett fast schema och under tillräckligt lång tid (t.ex. heltidsanställd med timlön) så ska semesterlönen betalas ut i anslutning till semesterledighet, inte löpande varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in