2023-05-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Jag märker tydligt att invandrare som växt upp utanför Sverige har bättre arbetsmoral och är mer pålitliga att dyka upp till arbetet. Det märks särskilt tydligt under helger när det är fint väder. Svensken och invandraren som växt upp i Sverige tenderar i högre grad att sjukskriva sig än invandraren som är uppväxt utanför Sverige.

Har en trevlig hazar anställd 23 år gammal. Väldigt pålitlig och arbetsvillig. Har testat svenskar innan och dom är lata, otrevliga och ofta sjuka.

Ni som är arbetsgivare har ni också noterat samma som jag?
Har mycket invandrare och svenskar på jobbet,latheten ligger ungefär på samma snitt skulle jag tro.
Senast redigerad av supermuppen1 2023-05-14 kl. 20:06.
Citera
2023-05-14, 20:08
Medlem
Hugin86s avatar
Mina erfarenheter är att svenskar är arbetshäst sliter från morgon till kväll övertid allt för ha råd med lån amorteringar allt sånt. Är du yngre är de fröna märkeskläder klockor som gäller.

Medan invandrare tar allt med klack spark , kan alltid få bidrags jobb och lata arroganta.
Citera
2023-05-14, 20:10
Medlem
wedonthavetimes avatar
Jag har varit emot invandring.

Idag anställer jag i princip bara invandrare.
Citera
2023-05-14, 21:21
Avslutad
De är mer vana att ta skit från sina hemländer så de t är en barnlek för dem att jobba här.

Det handlar dock om att de vill ha pengar och inte om moral. Arbetsmoral är nåt som de flesta andra länder skrattar åt. Det finns bara i Sverige, USA, Japan mfl länder.
Citera
2023-05-14, 21:25
Medlem
Den enda egna statistik jag har i frågan är från ett contact center en helgdag då telefonlinjen inte fungerade och ingen information kom ut från arbetsledningen. Svenskarna i listan satte sig alla och började ta mail då istället men de som bara satt kvar och inte gjorde något och inväntade arbetsorder hade alla utrikesklingande namn. Man kan väl dra de slutsatser man vill från det.
Citera
2023-05-15, 00:04
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Jag märker tydligt att invandrare som växt upp utanför Sverige har bättre arbetsmoral och är mer pålitliga att dyka upp till arbetet. Det märks särskilt tydligt under helger när det är fint väder. Svensken och invandraren som växt upp i Sverige tenderar i högre grad att sjukskriva sig än invandraren som är uppväxt utanför Sverige.

Har en trevlig hazar anställd 23 år gammal. Väldigt pålitlig och arbetsvillig. Har testat svenskar innan och dom är lata, otrevliga och ofta sjuka.

Det stämmer. Jag är lat på arbetet och kommer dåligt överens med otrevliga chefer. Problemet är att systemet är uppbyggt på detta vis och jag har anpassat mig till de möjligheter som finns. Jag får kanske 300-600kr extra vid lönehöjning om jag dyker upp i tid, är superengagerad och arbetar hårt.

Värt det? Bara en idiot skulle tycka det eller någon som har något att förlora.
Citera
2023-05-15, 09:39
Medlem
avcs avatar
Citat:

Kan jag absolut tänka mig, de är trots allt fast på 1500-talet. Förklarar kanske varför vi svenskar mår bättre i största allmänhet, då vi värderar annat än arbete, fortplantning och narkotikakonsumtion. Sedan är vi generellt mycket beskedligare också. Att försöka samarbeta med 2:a gen panikhetsbabbe på lager är bland det värsta man kan tänka sig (full fart, konstant tutande, ständigt gapande om redan adresserade självklarheter, i princip immuna mot tvåvägskommunikation...)

Frågan är, hur är det under deras högtider? Går svenskar undan för att be åtta gånger om dagen? Har svenskar samma brottsbenägenhet på arbetsplatsen?
Senast redigerad av avc 2023-05-15 kl. 09:52.
Citera
2023-05-15, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror det blir fler och fler som kommer få det jobbigt. Många tyckte det va värt att betala 5000-6000kr/mån att ha en ny leasad bil på uppfarten och nu är det ingen jävel som vill ta över dessa kontrakt. Så det kommer säkerligen bli tuffare för många och till slut så kommer även ungdomarna drabbas då inte pappas pengar längre räcker till nya telefoner, ny mopedbil, ny dator och allt annat som de anser sig ha rätt till.

Jag hoppas verkligen det!! Så har ju historien alltid varit, bortskämd generation som ska lära sig den hårda vägen och förhoppningsvis kommer krisen slå hårt även denna gången
Citera
2023-05-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Helt sjukt att det finns arbeten som är väldigt dåligt betalda. Blev erbjuden ett jobb under 4 månader. 23,000kr i månaden tackade nej.

Jag är 56 år. 23,000kr hade jag 2008

Jo precis! Hade jag bara varit lite smartare så hade jag sagt att jag varit psykiskt sjuk istället och levt på ungefär samma belopp per månad fast suttit hemma istället.

23 000kr är ju verkligen ingenting när man är 56 år.

Jag fick ut 19 550 kr när jag jobbade heltid som städare, innan skatt! jag är 29 år
Citera
2023-05-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamon123
Ai

Jo, det är ju den vägen det går. Kanske lika bra
Citera
2023-05-15, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Kan man få sjukersättning om man inte har ett jobb?

Ja, det finns möjligheter att om man är inskriven på AF och har uppenbara problem med psyket generellt sett, typ beteende osv, att man räknas som ej arbetsdugligg.

Då får man gå i olika program mot en okej ersättning. Jämför man med mig som jobbade som städare så är det ju rena drömmen att bara gå på olika aktiviteter istället.

Lägg därtill att sjukersättning inte är det enda man får utan även möjligheter att få bostadstillägg, bostadsbidrag, etc. Blir en ganska bra summa i slutändan.
Citera
2023-05-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie1.
Jo precis! Hade jag bara varit lite smartare så hade jag sagt att jag varit psykiskt sjuk istället och levt på ungefär samma belopp per månad fast suttit hemma istället.

23 000kr är ju verkligen ingenting när man är 56 år.

Jag fick ut 19 550 kr när jag jobbade heltid som städare, innan skatt! jag är 29 år

Nä verkligen inte. Det är skamligt att betala så lite i lön. Facket har man ingen nytta av. 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan köper arbetsgivaren vår tid (liv). Ca 2080 timmar per år.

Räkna på att en knegare arbetar ca 50 år. Som pensionär borde man få det bra och har en större summa sparad. Det har inte många knegare som lyckas med det och ni yngre kommer att få det riktigt knapert.

Jag förstår dig till 100%. Varför arbeta för småsmulor bli utnyttjad. När man kommer hem från arbetet är man ofta så trött att man inte orkar göra det man skulle vilja göra och som man mår bra av att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in