2023-05-14, 12:35
Medlem
Jag märker tydligt att invandrare som växt upp utanför Sverige har bättre arbetsmoral och är mer pålitliga att dyka upp till arbetet. Det märks särskilt tydligt under helger när det är fint väder. Svensken och invandraren som växt upp i Sverige tenderar i högre grad att sjukskriva sig än invandraren som är uppväxt utanför Sverige.

Har en trevlig hazar anställd 23 år gammal. Väldigt pålitlig och arbetsvillig. Har testat svenskar innan och dom är lata, otrevliga och ofta sjuka.

Ni som är arbetsgivare har ni också noterat samma som jag?
Citera
2023-05-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Jag märker tydligt att invandrare som växt upp utanför Sverige har bättre arbetsmoral och är mer pålitliga att dyka upp till arbetet. Det märks särskilt tydligt under helger när det är fint väder. Svensken och invandraren som växt upp i Sverige tenderar i högre grad att sjukskriva sig än invandraren som är uppväxt utanför Sverige.

Har en trevlig hazar anställd 23 år gammal. Väldigt pålitlig och arbetsvillig. Har testat svenskar innan och dom är lata, otrevliga och ofta sjuka.

Svenskar är ju lata som fan idag. Själv har jag jobbat som städare, hemtjänst och diverse restaurangjobb. Varje gång jag frågat några av mina svenska kompisar om de vill jobba där har de sagt nej. De tycker det är för skitigt, jobbigt och dåligt betalt. Då lever de hellre på föräldrarnas pengar och lån.

Helt sjukt att det är sådana människor som ska ta över i nästa generation
Citera
2023-05-14, 12:39
Avslutad
Citat:

Ja, svenskar gnäller mycket på jobbet. Ont, orkar, själv hör man där jag arbetar från deras egna personal och från våran egna personal hur mycket svenskar gnäller jämför med invandrare.
Citera
2023-05-14, 12:41
Medlem
Handlar nog mycket om generation.
Citera
2023-05-14, 12:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie1.
Svenskar är ju lata som fan idag. Själv har jag jobbat som städare, hemtjänst och diverse restaurangjobb. Varje gång jag frågat några av mina svenska kompisar om de vill jobba där har de sagt nej. De tycker det är för skitigt, jobbigt och dåligt betalt. Då lever de hellre på föräldrarnas pengar och lån.

Helt sjukt att det är sådana människor som ska ta över i nästa generation

Det ska bli spännande nu när räntorna går upp och föräldrarnas pengar blir färre. Men läser man här på FB och många andra ställen så är det så det tycks se ut.
Pappa betalar eller att ungen lever på soc och inte ser någon mening med att jobba. Bättre att vara lediga hela dagar och ändå få lite pengar så de överlever än att slita och få lite mer.
Citera
2023-05-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det ska bli spännande nu när räntorna går upp och föräldrarnas pengar blir färre. Men läser man här på FB och många andra ställen så är det så det tycks se ut.
Pappa betalar eller att ungen lever på soc och inte ser någon mening med att jobba. Bättre att vara lediga hela dagar och ändå få lite pengar så de överlever än att slita och få lite mer.

Ja men precis!

Fasiken vad jag kan bli irriterad på mig själv att jag gjorde sådana skitjobb och andra bertskämda svenska medelklassungar bara glasade runt utan jobb och levde på pappas pengar.

Jag hoppas innerligt att fallet så blir med räntorna. Att de tvingas tömma sina konton och sedan jobba riktigt hårt för att lära sig det riktiga livet.
Citera
2023-05-14, 12:50
Medlem
Just det här med att man kan gnälla på psykiskt ohälsa för att sedan ligga hemma och få bra sjukpenning är ju populärt idag.

Många medelklassungar som kör den vägen istället för att jobba som deras förädrar en gång gjorde
Citera
2023-05-14, 12:57
Bannlyst
Citat:

Arbete är någon sorts naturlig rättighet i Sverige och på sätt och vis en institution. Du går på dagis, sen i grundskolan, därefter gymnasiet, och därfter universitetet/jobbet. Man kanske borde ändra partikelverbet från att gå till jobbet till att gå på jobbet, liksom övriga insitutioner.
Citera
2023-05-14, 13:00
Medlem
All typ av moral går förlorad i en mångkultur.
Citera
2023-05-14, 13:01
Medlem
Hur mycket betalar du i timme för din hazar. jobbar han deltid...blåser du honom hans övertidsersättning...är han inte grinig under Ramadan när han går hungrig???
Citera
2023-05-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn
Ja, svenskar gnäller mycket på jobbet. Ont, orkar, själv hör man där jag arbetar från deras egna personal och från våran egna personal hur mycket svenskar gnäller jämför med invandrare.

Testa beställa hem saker via Postnord, DHL eller ex Schenker.
Är det en sk icke-svensk kan man alltid ge sig fan på att det ska ringas, och man förväntas möta och hämta sakerna för föraren försöker dra en fuling.
Citera
2023-05-14, 13:53
Medlem
ceyifam2s avatar
På min multikulturella arbetsplats är invandrare generellt sett mer benägna att jobba övertid och mer angelägna om att jobba nattskift, är de män vabbar de sällan eller aldrig och tar inte föräldraledigt i onödan. Så ja, de stämplar nog in fler timmar generellt sett.

Samtidigt bryr de sig inte lika mycket om kvaliteten på arbetet, återigen generellt sett.

Jag tror f.ö att man ska vara försiktig med breda generaliseringar då det inom den stora gruppen "invandrare" finns folk från alla möjliga hörn av världen, och likaså skiljer då även en del kulturellt. Det man lite tillspetsat kan säga är att "enklare jobb" ofta befolkas av svenskar utan större ambitioner (och inget fel med det) eller en mer heterogen grupp invandrare där en del fått jobbet utan vare sig intresse eller kvalifikationer, medan andra ser jobbet som en chans att avancera. Vi ser fler invandrare som avancerar än svenskar faktiskt (som vanligt är inte alla avancemang förtjänta dock).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in