Citat:
Ursprungligen postat av
Chris.Hagen
Jag vet iaf. ett företag med 1200 anställda betalade sig ur en sådan attack. Dator sidan var inte direkt arbetsplatsens mest kompetenta om man säger så. Dom låg alltid 10 år bakom realtid i allt dom gjorde dock.

Ett företag med 1200 anställda betraktar jag inte som ett stort företag. ABB har mer än 100000 anställda (<4000 i Sverige efter försäljningen av Power Grids till Hitachi) och god kompetens inom IT-säkerhetsområdet. Huruvida man skall betala ut lösensummor eller inte kan naturligtvis inte ABB AB bestämma själva. Sådant avgörs av koncernens policy.
F ö pågår återskapandet av systemen. Personligen är jag inte påverkad mer än att jag inte kan rapportera tid och så har jag ju fått lov att byta mina lösenord hos ABB och Hitachi Energy (som är INTE är angripna), men det är tiotusentals virtuella system som fortfarande inte går att nå eftersom servrarna är bortkopplade. Det här angreppet kostar en hel del. Och förövarna får inte ut något av det ...om nu inte det verkliga syftet var att skapa kaos förstås.