2025-10-29, 13:24
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag tror att gry hade varit en bra förrädare

Samma här, tror gry är smartare än folk tror.
Citera
2025-10-29, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Jag håller faktiskt helt med. Alexander sa det där för att göra andra uppmärksamma om att han har en bra position i gruppen och inte för att skryta eller tala om sig själv så som Ahmed uppfattade allt. Det tror jag tjejen förstod för hon tyckte också det blev awkward^^

Nästan alla deltagare har ju en övertro på sin förmåga att köra spelet (antingen det är ljuga, läsa av andra, vara taktiska etc) och tror att de kan lura andra, lita på andra, läsa av andra... Ungefär som att när man frågar folk om de är bra bilförare så tror klar majoritet att de är bättre än genomsnittet vilket ju är statistikt omöjligt.

Jag uppfattar det som att Alexander försöker säga att han känner 11 personer där inne som han därmed kan lita på, forma allianser med, lyssna av vad de tycker och tänker samt att han tror sig kunna se när de ljuger för honom och att de därför inte ska mörda någon av dem. Det Ahmed försöker säga, tror jag, är att i så fall finns det ju knappt några kvar att mörda och att han inte kan lita på alla 11. Om någon tror att Alexander är förrädare så tror de det och det är inget som de kommer säga till Alexander.

Mycket riktigt så blir så, eftersom Isabella misstänker Alexander efter första avsnittet och Alexander har ingen aning om det, vilket i så fall var Ahmeds poäng. Alexander kan inte undvika att mörda 11 personer bara för att han känner de sen innan!
Citera
2025-10-29, 13:58
Medlem
Lacannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Svenska Förrädarna har genomgående varit usla på att välja förrädare. Marianne från förra säsongen är ju ett solklart exempel på det.

Är snarare så att de väljer förrädare utifrån underhållningssyfte. Vilka tre som kan bli en intressant dynamik att följa. Det skulle sannolikt inte bli lika underhållande om dem valt två poliser och en åklagare till förrädare.
Citera
2025-10-29, 14:09
Medlem
Ni som säger att alexander inte försökte skryta om att han kände folk bra från utsidan. Inget av det spela ju någon roll, med tanke på att även hans närmaste (som isabella) misstänkte han. För att han är inte bra på spelet alls. Alexander kan plugga in spelet, vara tight med folk på utsidan. Men inget av det spelar någon roll i förrädarna.
Citera
2025-10-29, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilbuono
Nästan alla deltagare har ju en övertro på sin förmåga att köra spelet (antingen det är ljuga, läsa av andra, vara taktiska etc) och tror att de kan lura andra, lita på andra, läsa av andra... Ungefär som att när man frågar folk om de är bra bilförare så tror klar majoritet att de är bättre än genomsnittet vilket ju är statistikt omöjligt.

Jag uppfattar det som att Alexander försöker säga att han känner 11 personer där inne som han därmed kan lita på, forma allianser med, lyssna av vad de tycker och tänker samt att han tror sig kunna se när de ljuger för honom och att de därför inte ska mörda någon av dem. Det Ahmed försöker säga, tror jag, är att i så fall finns det ju knappt några kvar att mörda och att han inte kan lita på alla 11. Om någon tror att Alexander är förrädare så tror de det och det är inget som de kommer säga till Alexander.

Mycket riktigt så blir så, eftersom Isabella misstänker Alexander efter första avsnittet och Alexander har ingen aning om det, vilket i så fall var Ahmeds poäng. Alexander kan inte undvika att mörda 11 personer bara för att han känner de sen innan!
Alexander menade väl inte att han inte ville mörda dessa 11 personer. Det han menade var att han känner dom och kanske kan läsa av dom lite bättre än de andra.
Citera
2025-10-29, 14:12
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:

Nää.. Så uppfattar inte jag det. Jag uppfattar det som att Alex och Matilda satt och snackade om vilka outs och taktiker de skulle kunna ha framöver, Nätverkade. och Ahmed fattade inte varför de sysslade med detta.

De snackade taktiker sinsemellan. Ahmed störde sig på det och sa "kan ni säga vad vi gör bara?"

Alex sa i princip "jag känner dom här, så dom kan vi nog leka med."
Senast redigerad av buhbye 2025-10-29 kl. 14:18.
Citera
2025-10-29, 14:27
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Nää.. Så uppfattar inte jag det. Jag uppfattar det som att Alex och Matilda satt och snackade om vilka outs och taktiker de skulle kunna ha framöver, Nätverkade. och Ahmed fattade inte varför de sysslade med detta.

De snackade taktiker sinsemellan. Ahmed störde sig på det och sa "kan ni säga vad vi gör bara?"

Precis, Alexander ville egentligen bara visa vilket stort inflytande han har i gruppen genom att beskriva sina relationer. Ahmed å andra sidan visste att de personer som Alexander nämnde till och med hade försökt få bort honom, vilket gjorde att Ahmed inte såg något värde i det Alexander sa och därför ville gå vidare i diskussionen."
Senast redigerad av nickenyfik007 2025-10-29 kl. 14:29.
Citera
2025-10-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ni som säger att alexander inte försökte skryta om att han kände folk bra från utsidan. Inget av det spela ju någon roll, med tanke på att även hans närmaste (som isabella) misstänkte han. För att han är inte bra på spelet alls. Alexander kan plugga in spelet, vara tight med folk på utsidan. Men inget av det spelar någon roll i förrädarna.

Exakt, Alexander tror att han kan lita på folk bara för att han känner de sen innan.

Citat:
Ursprungligen postat av MissDolphin
Alexander menade väl inte att han inte ville mörda dessa 11 personer. Det han menade var att han känner dom och kanske kan läsa av dom lite bättre än de andra.

Vilket jag menar på att varken han eller någon annan kan, snarare tvärtom. Det ger en falsk trygghet i att han känner folk sen innan, och tror att han t.ex. kan lite på Isabella. Alexanders poäng är motbevisad mindre än ett dygn senare. Ta Bodström i exakt samma situation förra året. Den första han/de tar ut är Maria Wetterstrand. Bodström var ändå en bra förrädare som spelade lågmält, taktiskt, inte dök upp på någons radar.

Citat:

Vilka Alexander känner eller inte känner på det sättet han framförde det var att tänka helt fel tror jag. Isabella kommer ju misstänka Alexander pga hans beteende och att han är förrädare, inte pga att de känner/inte känner varandra sen tidigare. Alexander tror att det är en fördel att han känner så många, jag skulle säga att det är tvärtom. Det är en fördel för de andra att de känner honom. Om de misstänker honom kommer de ju aldrig säga det till honom, men Alexander säger ordagrant:
"Jag kan prata med Isabella om vad hon tror, hon kommer säga till mig helt ärligt"
Citera
2025-10-29, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Åklagaren, polisen och mediet borde inte ha berättat vad de jobbar med. I andra länders säsonger brukar deltagare med sådana yrken säga att de jobbar med något helt annat, eftersom de annars ses som ett hot av förrädarna – vilket märktes i resonemanget kring att mörda åklagaren.

Kändisprogram. Går inte att dölja identiteter på deltagarna. Även om några är okända, är det lönlöst att ljuga om yrkestitlar.

Rätt trist faktiskt. Förrädarna bäst med okända. Ger ytterligare en dimension.
Citera
2025-10-29, 15:48
Medlem
Vanstertrollets avatar
Om Sampe sett tidigare säsonger så borde han ju dragit argumentet att Youtubers blivit utröstade tidigt i samtliga säsonger och att alla visat sig vara trogna. Så att dom inte skulle göra om samma misstag som tidigare gäng gjort.
Citera
2025-10-29, 16:03
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Vilka Alexander känner eller inte känner på det sättet han framförde det var att tänka helt fel tror jag. Isabella kommer ju misstänka Alexander pga hans beteende och att han är förrädare, inte pga att de känner/inte känner varandra sen tidigare. Alexander tror att det är en fördel att han känner så många, jag skulle säga att det är tvärtom. Det är en fördel för de andra att de känner honom. Om de misstänker honom kommer de ju aldrig säga det till honom, men Alexander säger ordagrant:
"Jag kan prata med Isabella om vad hon tror, hon kommer säga till mig helt ärligt"

Jaja det är klart det är, det har du helt rätt i. Den som känner honom kommer ju direkt se att nej nu är han nog allt lite jävlig.. Därmed är han redan ute.

Men den sanningen är ju inte det vi diskuterade här heller, utan det var Ahmeds låg energi reaktion på det sätt som Alex där lade upp det.
Citera
2025-10-29, 16:16
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Precis, Alexander ville egentligen bara visa vilket stort inflytande han har i gruppen genom att beskriva sina relationer. Ahmed å andra sidan visste att de personer som Alexander nämnde till och med hade försökt få bort honom, vilket gjorde att Ahmed inte såg något värde i det Alexander sa och därför ville gå vidare i diskussionen."

Haha nej, Alex satt och nätverkade med Matilda och dom två hade skittrevligt och satt och smidde lite planer, Ahmed hade inte ätit på några timmar och var skit sur.

Hela intervjun där emellan är när han vittnar om att det inte var något schack i 5D.
Senast redigerad av buhbye 2025-10-29 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in