• 1
  • 2
2023-05-14, 06:54
Medlem
En 60-årig kvinna blev omhändertagen enligt lagen berusade personer. Men, kvinnan fick hjärtstopp i arresten varvid hon kördes till sjukhuset i Kalmar. Där konstaterades att hon led av en hjärnblödning som orsakat hennes "berusningssymtom" och som hon sedan avled av.

Händelsen har anmäls enligt Lex Maria för vidare utredning och åtgärder ska vidtas för att minska risken att hända igen.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...f1529cbd&ei=38

Min första tanke är, varför drar man slutsatsen av berusning om man inte har något test som visar berusning eller om personen inte luktar sprit eller kan bevisas ha varit på något uteställe och druckit (d.v.s. vittnen). Drar de sina slutsatser enligt Ockhams rakkniv att enklaste slutsatsen är den mest logiska och skiter att kontrollera? Luktar berusade personer som är bevisligen berusade av alkohol aldrig sprit?
Citera
2023-05-14, 07:22
Bannlyst
En parkalkis mindre, bra för samhället att missbrukare som bara kostar samhället pengar får logga ut. Tror knappas hon bidrag så mycket till samhället mer än att betala alkoholskatt.
Citera
2023-05-14, 07:27
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaWalde
En parkalkis mindre, bra för samhället att missbrukare som bara kostar samhället pengar får logga ut. Tror knappas hon bidrag så mycket till samhället mer än att betala alkoholskatt.
Förstår du ens hälften av vad du läser?
Citera
2023-05-14, 07:43
Medlem
TheJackets avatar
Citat:

Hon var ju inte berusad så hur vet du att hon var alkis?
Citera
2023-05-14, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Hon var ju inte berusad så hur vet du att hon var alkis?
Varför blir man LOB:ad om man inte är berusad?
Citera
2023-05-14, 07:57
Medlem
Citat:
För att snuten är dum och lat?

Edit. "Polisen omhändertog en kvinna i 60-årsåldern enligt lagen om omhändertagande av berusade personer efter en ambulansbedömning."

Så det var ambulanspersonalen som var dum och lat! Lär väl vara fyra personer inblandade (två snutar och två från ambulansen)... ingen av dessa insåg att hon var sjuk utan trodde att hon var full trots att hon då borde stinka alkohol.
Senast redigerad av ENTRUMPENTRUMP 2023-05-14 kl. 08:03.
Citera
2023-05-14, 07:58
Medlem
Citat:

Jaaa? Tydligen? Som sagt orsakades hennes berusningsliknande tillstånd utav hjärnblödningen, vad är det som är svårt att ta in?
Citera
2023-05-14, 08:00
Medlem
Citat:
Därför att vid flera återkommande tillfällen så har polisen dragit den enklare slutsatsen att en person är "berusad" eller påverkad av "droger" istället för att kontrollera att så verkligen är fallet. Sedan har personen ifråga avlidit i häkte eller sjukhus då det har visat sig att personen i själva verket led av hjärt-, lung- eller problem i hjärnan av medicinsk art. Brist på fungerande cirkulation och syre eller en blödning alternativt en propp i hjärnan kan ge neurologiska symtom som kan visa sig som vad artikeln kallade "berusningsliknande symtom". Kanske bristande balans, dysartri, dubbelseende o.s.v.
Citera
2023-05-14, 08:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Hur? Inte den första. Man kan lugnt säga häktesvakter är inte de smartaste. De kommer klassa alla som berusade. Hon får sova ruset av sig bara. Men sedan hur? Att de ska ha någon form av utbildning för sitt jobb kanske?

Här felade det väl dock i flera led. Från de som omhändertog henne. Skrek att hon var full och det var häkte snarare än ambulans som gällde.
Senast redigerad av Zaedrews 2023-05-14 kl. 08:08.
Citera
2023-05-14, 08:10
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Förstår du ens hälften av vad du läser?
Användaren läste förmodligen inte hela stycket av TS.
Såhär lyder det:

Citat:
hon kördes till sjukhuset i Kalmar. Där konstaterades att hon led av en hjärnblödning som orsakat hennes "berusningssymtom" och som hon sedan avled av.

Hon fick alltså ''berusningssymtom'', p.g.a hennes hjärnblödning.
Citat:
Det blev fel, helt enkelt. Det var därför.
Citera
2023-05-14, 08:28
Medlem
TheJackets avatar
Citat:

Därför att polis & ambulanspersonal tabbade sig ordentligt.

Allt är inte vad det verkar, den enklaste slutsatsen är inte alltid den rätta.

Edit: Jag har tex blivit stannad av polis för att jag "verkade hög". Lyckligtvis fick jag en nys-attack när jag pratade med dom för först vägrade dom tro på att det var pollenallergi och att vi befann oss i en park med massa blommor & gräs, därav mina "dimmiga" ögon.
Senast redigerad av TheJacket 2023-05-14 kl. 08:31.
Citera
2023-05-14, 08:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Därför att polis & ambulanspersonal tabbade sig ordentligt.

Allt är inte vad det verkar, den enklaste slutsatsen är inte alltid den rätta.

Edit: Jag har tex blivit stannad av polis för att jag "verkade hög". Lyckligtvis fick jag en nys-attack när jag pratade med dom för först vägrade dom tro på att det var pollenallergi och att vi befann oss i en park med massa blommor & gräs, därav mina "dimmiga" ögon.

Skit händer. Man kan knappast ha läkare med som utvärderar varenda en. Jag menar det är ganska svårt att se om man nu haffat hundratals bara för de varit fulla sedan är den en som är sjuk. Visar upp exakt samma symptom som full, men du behöver en MR röntgen för att veta säkert.

En utbildad läkare eller kanske sjuksköterska kan möjligen se ganska direkt att detta är inte full. Det är något annat. Men alla dessa hundratals som tas om hand kan ju inte skickas till akuten på direkten. I den bästa av världar borde de väl dock just göra det. Bli kollad först av en som är utbildad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in