• 2
  • 3
2023-10-01, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Inte bipolär men jobbig depression här..

Du kan inte ta litium mot depression. Det slår ut sköldkörteln och är inte värt det. Ta bara liknande medicin vid bipolär typ 1. Det går att lindra sorg och lidande på andra sätt!
Citera
2023-10-01, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Skillnaden är att lithionit är depåtabletter ,och skrivs ut av läkare .sedan tas blodprover för att säkerhetsställa den snäva blodkoncentrationen på 0.5-0.7mmol/L.
Över 0.9 börjar det bli farligt

Har du kläm på hur farligt det kan vara med för höga koncentrationer?

Jag har själv tidigare legat ganska länge på runt 0.88, det högsta jag hittade som jag dokumenterat var 0.98 mmol/l, kände själv inte att jag var speciellt påverkad av det men lite orolig när man läser det du skriver.

Finns det något man kan göra i förebyggande syfte?
Citera
2023-10-01, 13:24
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmedhatt1
Har du kläm på hur farligt det kan vara med för höga koncentrationer?

Jag har själv tidigare legat ganska länge på runt 0.88, det högsta jag hittade som jag dokumenterat var 0.98 mmol/l, kände själv inte att jag var speciellt påverkad av det men lite orolig när man läser det du skriver.

Finns det något man kan göra i förebyggande syfte?
Drick mycket vatten,jag låg på 0.5 sist ,brukar ligga på 0.6 . Det jag vet är att jag blir yr och sluddrar vid för hög dos ,det är ett tecken på litium förgiftning ,då låg jag på 1.0 inte bra. Mina njur värden har blivit nämnvärt sämre (krea) försöker dricka mycket vatten
Citera
2025-09-04, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Råder ingen att ta Litium om det inte är under kontrollerade former. Du måste ta rejäla mängder för medicinsk verkan och chansen att du då tar för mycket är stor och det är ingen trevlig upplevelse.
När det görs inom sjukvården ökar man med ett piller varje vecka och man får också lämna prover varje vecka för att hitta rätt nivå.
Jag var tillsammans med en tjej som tog 6 piller om dagen och har en kompis som tar 5.
När det mäts i blodet är den medicinska verkan 0.6-1.2, över 1,2 kan bli riktig jobbigt och under 0.6 är totalt verkningslöst.
Vi pratar om naturlig lithium och inte om medicinskt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in