• 1
  • 2
2023-05-12, 12:58
Medlem
BoISarens avatar
En man beväpnad med pistol har gripits på Hisingen i Göteborg.
Han är misstänkt för förberedelse till mord och grovt vapenbrott, och är i 25-årsåldern.
Enligt polisen har man genom gripandet avvärjt en gängskjutning

– Vi är övertygade om att vi har avvärjt ett mord i de kriminella miljöerna i Göteborg. Vi tror att den här personen skulle skjuta en person i ett kriminellt nätverk, säger Daniel Norlander, lokapolisområdeschef för Hisingspolisen, i ett pressmeddelande.

Polisen skriver i pressmeddelandet att det nu pågår ett ”offensivt arbete” för att klarlägga händelseförloppet och säkra bevis, och att det kan bli aktuellt med fler frihetsberövanden
https://www.expressen.se/nyheter/bev...-gangkonflikt/

Vilka gäng/klaner?
Nån som vet mer?
Citera
2023-05-12, 13:08
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
En man beväpnad med pistol har gripits på Hisingen i Göteborg.
Han är misstänkt för förberedelse till mord och grovt vapenbrott, och är i 25-årsåldern.
Enligt polisen har man genom gripandet avvärjt en gängskjutning

– Vi är övertygade om att vi har avvärjt ett mord i de kriminella miljöerna i Göteborg. Vi tror att den här personen skulle skjuta en person i ett kriminellt nätverk, säger Daniel Norlander, lokapolisområdeschef för Hisingspolisen, i ett pressmeddelande.

Polisen skriver i pressmeddelandet att det nu pågår ett ”offensivt arbete” för att klarlägga händelseförloppet och säkra bevis, och att det kan bli aktuellt med fler frihetsberövanden
https://www.expressen.se/nyheter/bev...-gangkonflikt/

Vilka gäng/klaner?
Nån som vet mer?

Är med nyfiken. Står ju inte var på Hisingen. Hisingen är ju till ytan större än de flesta städer i Sverige Står ju inte ens om det är idag, i och med att det står att han häktas inom kort så undrar man ju. "Kan bli aktuellt med fler gripanden" undrar man ju varför de går ut med? Hade man varit Achmed o läst det hade man ju köpt på sig ett par lådor konserver och spenderat en tid i skogen, alternativt åkt till hemlandet på solsemester.
Citera
2023-05-12, 15:08
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
[indent]
Vilka gäng/klaner?
Nån som vet mer?

Intrycket jag fått är att det tenderar vara folk från Hisings Backa när det gäller mord och liknande. Verkar som att Hisings Backa och Angered på andra sidan Angeredsbron bildar nåt form av gängkluster. Är väl den där Ali Khan Banan-släkten som kontrollerar båda områdena. Södra och Norra biskop är mer kaozbruschor som inte planerar och utför mord i samma utsträckning, åtminstone inte själva. Folk från Hisings Backa och Angered rör sig väldigt mycket i biskop med omnejd, så jag vet inte om de rentav kontrollerar biskopsgården med*.

Men detta är bara mitt intryck som utomstående.

Edit: Sen kan det förstås bara vara marknadsföring från polisens sida. De plockade någon som råkade ha pistol på sig (vilket rimligtvis är ganska vanligt i Götet vid det här laget), och slänger ur sig att de därmed stoppat ett mord - för pistoler är ju till för att skjuta folk, typ.

*Vilket förstås innebär att det är svårt att säga var på Hisingen personer togs, oavsett var denne faktiskt bor. Kan vara nån som exvis bor i Kärra, men togs nere på Vårväderstorget.
Senast redigerad av fluff995 2023-05-12 kl. 15:34.
Citera
2023-05-12, 16:02
Medlem
llanzs avatar
Ingen som vet mer?
Citera
2023-05-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995

Edit: Sen kan det förstås bara vara marknadsföring från polisens sida. De plockade någon som råkade ha pistol på sig (vilket rimligtvis är ganska vanligt i Götet vid det här laget), och slänger ur sig att de därmed stoppat ett mord - för pistoler är ju till för att skjuta folk, typ.
Detta var nog veckans höjdare..
Det finns ju faktiskt ganska många i uniform, sisådären 25000 som bär på en pickadolla. så då är dom typ benägna att knäppa folk om det skulle behövas..
Citera
2023-05-12, 16:29
Medlem
GrodanKermit1s avatar
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...lor-1.99421108

En låst artikel, jag har prenumeration så trodde att allt skulle komma med.
Dock står att måltavlan är två män som hör till Södra Biskopsgården som släppts på fri fot, tydligen släpptes de igår av hovrätten och dömdes i tingsrätten för ett mord i Länsmansgården.
Ska man då gissa att vi har en gärningsman som hänger med Norra kanske.
Senast redigerad av GrodanKermit1 2023-05-12 kl. 16:37.
Citera
2023-05-12, 16:36
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanKermit1

Dock står att måltavlan är två män som hör till Södra Biskopsgården som släppts på fri fot.
Jag kan läsa utan prenumeration

Bl.a detta
Den misstänkte mannen är boende i Göteborg och enligt uppgifter till GP är han i 30-årsåldern. Åklagaren vill inte gå in på om han är känd eller dömd sedan tidigare.

Han är nu anhållen misstänkt för förberedelse till mord och grovt vapenbrott.

– Jag kan inte säga så mycket i nuläget annat än att det är en person som är anhållen och att utredning pågår, säger kammaråklagare Berit Andreasson och fortsätter:

– Vi har fram till söndag klockan 12 på oss att skicka in en eventuell häktningsframställan
Citera
2023-05-12, 16:47
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanKermit1

Dock står att måltavlan är två män som hör till Södra Biskopsgården som släppts på fri fot, tydligen släpptes de igår av hovrätten och dömdes i tingsrätten för ett mord i Länsmansgården.

Är de ute efter dem så snabbt efter att de gått loss så blir de nog klippta ändå tids nog.
Citera
2023-05-12, 17:05
Medlem
llanzs avatar
Någon som vet vart man grep den misstänkta?
Citera
2023-05-12, 20:16
Medlem
GrodanKermit1s avatar
Citat:
Jag kan läsa utan prenumeration

Bl.a detta
Den misstänkte mannen är boende i Göteborg och enligt uppgifter till GP är han i 30-årsåldern. Åklagaren vill inte gå in på om han är känd eller dömd sedan tidigare.

Han är nu anhållen misstänkt för förberedelse till mord och grovt vapenbrott.

– Jag kan inte säga så mycket i nuläget annat än att det är en person som är anhållen och att utredning pågår, säger kammaråklagare Berit Andreasson och fortsätter:

– Vi har fram till söndag klockan 12 på oss att skicka in en eventuell häktningsframställan

(FB) Skottlossning på Hisingen (Länsmanstorget) en person skjuten till döds 2022-07-07
Kopplat till detta då verkar det som och den tråden vaknade till lite.
Citera
2023-05-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Någon som vet vart man grep den misstänkta?
Sommarvädersgtan,södra Biskopsgården
Citera
2023-05-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveBiskop
Sommarvädersgtan,södra Biskopsgården
Inte för att det spelar någon roll men enligt vanlig kommungeografi hör det till Norra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in