• 1
  • 2
2006-07-26, 15:41
Jag vaknade i lördags med en j-vla ont i halsen. Tänkte att det berodde på att jag festat o rökt (ca 2 paket) på fredagskvällen. Det har jag haft innan. Men nu har det onda setat i sedan i lördags. Har levt på starka halstabletter, men att det sitter i så länge har jag aldrig varit med om. Kan det vara tecken på en infektion/inflammation?

Nu har det gått ca 5 dygn o jag har lika ont i halsen, så bör jag söka upp doktorn? Har ingen feber, övrig värk eller något annat.

Har två flaskor medicin mot halsen, den ena är Xylocain o det är ju bara ett bedövningsmedel, den andra är Andolex ett antiinflammatoriskt lokalanestetikum. Kanske skulle prova med det senare, kom just på att jag hade den.
Citera
2006-07-26, 17:20
Medlem
Eigenfaces avatar
5 dagar med så där lite knivskärande ont i halsen, som man kan ha vid ett utbrott av förkylning, jag hade pallrat mig iväg till vårdcentralen. Åtminstone ringt sjukvårdupplysningen även jag inte har det bästa förtroendet för den.

Halsfluss?
Citera
2006-07-26, 20:42
Medlem
fbes avatar
Nej.
Om du hostar gulgrönt och har feber är det tecken på bakterieinfektion som kan behandlas, men har du bara ont i halsen och lite rodnad och inget annat tycker jag att du skall spara de pengarna. Det låter som virus, vilket antibiotika inte biter på.
Citera
2006-07-26, 20:48
Medlem
storytellers avatar
I vår och sommar hade jag först en halsfluss som behandlades med penicillin och sedan någon månad senare ett skumt halsvirus.
Skillnaden var att halsflussen gjorde ondare och att jag hade feber samt var allmänt krasslig...
Hade rejält ont även vid halsviruset men hade ingen feber.
Skulle rekommendera vårdcentralen.
De tar ett prov i halsen sen får du vänta i 10 minuter, därefter meddelar de om du har en halsinfektion eller inte och ger dig tips/antibiotika utifrån det.
Hade tänkt rekommendera dig att dricka mjölk med honung samt glass / receptfria minttabletter för att lindra smärtan temporärt, men sedan såg jag vad du hade för läkemedel att tillgå...
Citera
2006-07-26, 21:09
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Skulle rekommendera vårdcentralen.
De tar ett prov i halsen sen får du vänta i 10 minuter, därefter meddelar de om du har en halsinfektion eller inte och ger dig tips/antibiotika utifrån det.
:
Problemet är att massor av människor har bakterier i svalget utan att ha en bakterieinfektion. Det är bättre att gå på den kliniska bilden:
Bara rodnad och ömhet: Virus
Rodnad, ömhet, feber, vita/gråa/gula prickar, gult/grönt slem: Bakterier.
Citera
2006-07-26, 23:22
Medlem
Bafucin som finns på apoteket är jävligt bra för att vara receptfritt om det är något virus du åkt på. Ge det någon dag till.
Citera
2006-07-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffis
Bafucin som finns på apoteket är jävligt bra för att vara receptfritt om det är något virus du åkt på. Ge det någon dag till.

De är trevliga. Dock räcker dom inte speciellt länge då man minst käkar 4x rekommenderad dos om man har ont i halsen på riktigt.
Citera
2006-07-27, 00:57
Medlem
Eelss avatar
Det låter som halsfluss.
Vanligt halsont brukar i vanliga fall gå över eller iallafall dämpas efter 2-3 dagar.

Själv sitter jag och myser med en härlig halsfluss och en fet penicillinkur, för andra gången iår! ^^
Citera
2006-07-27, 01:26
Medlem
negativeApes avatar
Gå och kolla upp det. Du får säkert göra ett såntdär störthärligt näsodlings-test.

Själv kunde jag inte hålla mig och nös ner hela sjuksyrran med snor, vilket inte hör hit. En kul grej bara.
Citera
2006-07-28, 14:19
Tackar för alla svar, har dock väntat in i det sista med att söka vård, och idag är det mycket bättre än vad det var igår. Så det ska väl inte behövas.

Jag är relativt immun mot nästan alla fysiska sjukdomar. Har t.ex bara haft influensa en gång som litet barn, annars har jag inte varit sjuk på säkert 15 år, undantaget en gång, då jag fick en veckas lång kombinerad ögon- och öron-inlammation.
Citera
2012-07-19, 08:43
Medlem
BadAliass avatar
Generationen "gå till doktorn för en förkylning" håller på att knäcka hela sjukvårdssystemet. Det finns inte resurser att ta emot alla söndercurlade gnällspikar! Stanna hemma. Det går över.
Citera
2012-07-19, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Problemet är att massor av människor har bakterier i svalget utan att ha en bakterieinfektion. Det är bättre att gå på den kliniska bilden:
Bara rodnad och ömhet: Virus
Rodnad, ömhet, feber, vita/gråa/gula prickar, gult/grönt slem: Bakterier.

Håller med dig, Ts du bör vänta med ett läkarbesök så länge du inte får andra symtom som redan angetts här. men om smärtan blir så pass svår att du inte kan stå ut med det,då bör du uppsöka läkare omgående.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in