2023-05-11, 11:21
Medlem
Det handlar ju om pengar att spara.

Själv skulle jag kolla säljarmäklarna.

De som skryter att de fixar bästa pris till sina kunder skulle jag bojkotta.

1. De är inte seriösa i vill mjölka ut max - o jag vill betala så lite som möjligt

2. Det är risk att dessa kör med fulspel i budgivning

O varför skall jag som köpare betala mer därför att säljaren valt en mäklare som gynnar honom?

Ingen som funderat på direktkontakt med säljaren enligt nedanstående modell

Du säljer för dyrt eftersom både du o jag måste betala mäklaren - alltså se till att
mäklaravtalet går ur tiden o så kan vi göra affär

Mäklare är den yrkeskategori i england som har absolut sämsta ryktet - t o m sämre än beg
bilhandlare - med ev reservartion för Ali Baba Indien/Paki
Citera
2023-05-11, 11:39
Medlem
SexgalenZombies avatar
Mäklaren brukar ha ensamrätt på försäljning som sker inom 6 månader, eller ngt. Så ska man kringgå mäklaren så får man inte ha bråttom.

Sen vill man ha trygghet vid kontraktets underskrift och upprättande också, det kan antagligen en bank hjälpa till med. Frågan är vad de tar betalt för denna tjänst.... kanske inte är alls billigt? En oberoende mellanman ger trygghet, särskilt om det är ett företag med gott rykte den vill förvalta.

Så om både köpare och säljare inte alls har bråttom eller är desperata att sälja snaraste möjligt, är det väl möjligt. Frågan är hur vanligt det är med sådana köpare och säljare...

Finns väl numera någon Online mäklare, som är billigare och tar en fast avgift. Tex hemverket. Man ordnar visning själv. Det är en bra ide. Lite konkurrens där skulle göra det ännu bättre.
Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-05-11 kl. 12:33.
Citera
2023-05-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Mäklaren brukar ha ensamrätt på försäljning som sker inom 6 månader, eller ngt. Så ska man kringgå mäklaren så får man inte ha bråttom.

Sen vill man ha trygghet vid kontraktets underskrift och upprättande också, det kan antagligen en bank hjälpa till med. Frågan är vad de tar betalt för denna tjänst.... kanske inte är alls billigt?

Så om både köpare och säljare inte alls har bråttom eller är desperata att sälja snaraste möjligt, är det väl möjligt. Frågan är hur vanligt det är med sådana köpare och säljare...

Finns väl numera någon Online mäklare, som är billigare och tar en fast avgift. Tex hemverket. Man ordnar visning själv. Det är en bra ide. Lite konkurrens där skulle göra det ännu bättre.

Bör man kunna få för 3-5,000 - ännu billigare ett enkelt avtal med friskrivningsklausul för säljaren.

Friskrivningsklausul för säljaren är en bra grej som man kan få ner priset 50-100,000 för o ibland mer
Citera
2023-05-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie

Sen vill man ha trygghet vid kontraktets underskrift och upprättande också, det kan antagligen en bank hjälpa till med. Frågan är vad de tar betalt för denna tjänst.... kanske inte är alls billigt?

Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Bör man kunna få för 3-5,000 - ännu billigare ett enkelt avtal med friskrivningsklausul för säljaren.

Friskrivningsklausul för säljaren är en bra grej som man kan få ner priset 50-100,000 för o ibland mer
0000000000
Citera
2023-05-11, 12:29
Medlem
Ni som har bostäder att sälja nu eller sen vad tycker ni om detta:

Vi har kapitalstarka köpare i Ert/detta område.

För mig om jag är säljare låter det utmärkt - mäklaren/mäklarna har köparuppdrag
o då behöver jag som säljare inte betala provision
Citera
2023-05-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ni som har bostäder att sälja nu eller sen vad tycker ni om detta:

Vi har kapitalstarka köpare i Ert/detta område.

För mig om jag är säljare låter det utmärkt - mäklaren/mäklarna har köparuppdrag
o då behöver jag som säljare inte betala provision

Vad får dig att tro det?
Citera
2023-05-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad får dig att tro det?

De har ju redan köparuppdrag som uppmanat dem att anskaffa bostäder till dem i området.

Annars har man ju inga köpare eftersom sådana måste skaffas
Citera
2023-05-11, 21:36
Medlem
Citat:
De har ju redan köparuppdrag som uppmanat dem att anskaffa bostäder till dem i området.

Annars har man ju inga köpare eftersom sådana måste skaffas

Man betalar ju inte något till en mäklare för att finnas i deras spekulatregister. Märklaren annonserar så för att du ska vilja sälja genom denne för att de redan har kontakt med tänkbara spekulanter.
Citera
2023-05-13, 08:50
Medlem
Du lägger för mycket tankekraft på mäklaren. Mäklaren är bara en handläggare som sköter affären. Fokusera på att titta på objektet, sätt din egen prislapp, buda och ställ frågor om det är något du undrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in