2023-05-11, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Problemet är att fel individer kommer in, jag tycker det är väldigt tydligt beskrivet.
Vilka skulle vara de rätta individerna?
Citera
2023-05-11, 18:31
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Mm ja självklart. På något magiskt vis blir ämnet företagsekonomi helt annorlunda för att det läses på HHS istället för på någon annan högskola.
Har du svårt att fatta? Om man lastar på tre böcker till för en viss högskolekurs som ger ett visst antal högskolepoäng, så blir de högskolepoängen svårare att erövra.
Citera
2023-05-11, 18:32
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Vilka skulle vara de rätta individerna?
De som har tillräckligt med kunskaper för att klara av kurserna.
Citera
2023-05-11, 18:36
Bannlyst
Citat:
De som har tillräckligt med kunskaper för att klara av kurserna.
Ja det är ju det man ska åtgärda nu genom att spärra ut vissa skolor?
Citera
2023-05-11, 18:37
Citat:
Ja det är ju det man ska åtgärda nu genom att spärra ut vissa skolor?
Jag har fattat det.
Citera
2023-05-11, 18:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Tveksamt, läste själv till civilekonom på SU och det var knappast någon överdriven skillnad mot kand + master i företagsekonomi på HHS.
Vad de har att skryta med är möjligtvis det stora kontaktnätet jämfört med andra högskolor.

Nej, förvaltningslagen gäller inte HHS, vad är det du inte förstår?
Dessutom har du fortfarande inte presenterat fakta på att det tog 3 år för studenter i Finland att komma in på högskola med inträdesprov
Ska vi ta det som bevis på att du ljuger?
Med tanke på att snittåldern för att börja universitetet i Sverige är 25 år* så vore en fördröjning på tre år knappast någon större sak i snitt.

*https://www.ekonomifakta.se/fakta/ut.../examensalder/
Citera
2023-05-11, 18:40
Bannlyst
Citat:
Har du svårt att fatta? Om man lastar på tre böcker till för en viss högskolekurs som ger ett visst antal högskolepoäng, så blir de högskolepoängen svårare att erövra.
Det är nog snarare så att HHS har bättre lärare än högskolan i Skövde.
Citera
2023-05-11, 18:45
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Gör arbetsprov på plats. Hade vart bra och fungerar på konstutbildningar. Inga ursäkter. Misslyckas du söker du nästa år. Fair game.
Citera
Citat:
Det är nog snarare så att HHS har bättre lärare än högskolan i Skövde.
Möjligt. Hårdare tempo definitivt i alla fall. Långa skoldagar, när jag pluggade var det i princip 8-16.30 må-fr första två åren. Föreläsningar och seminarieövningar. Väldigt mycket schemalagd tid vilket det inte var på SU. Jag är inte förvånad att Handels känner sig tvungna att göra något om studenterna som kommer in inte klarar tempot.
Citera
Medlem
Citat:
Jag gick i gymnasiet på 1970-talet. Natur. Matten var litet annorlunda då. Vi löste bland annat inhomogena differentialekvationer i trean.

Men visst, det är säkert "huvudräkning" för ett snille som du

FYI så är inhomogena diffekvationer en del av matematik 5 som läses år 3 på natur idag
Citera
2023-05-11, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zohqryjhotq
FYI så är inhomogena diffekvationer en del av matematik 5 som läses år 3 på natur idag
Tack för ditt inlägg.

Ändå är inte KTH nöjda med studenternas mattekunskaper idag.
Citera
2023-05-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
När jag gick där hade antagningsenheten utvärderat hur studenter antagna i olika kategorier lyckades akademiskt. De som kom in på högskoleprovsresultat lyckades sämst, de som kom in på betyg näst bäst och de som antogs till femte terminen (efter två års ekonomistudier på annat bra universitet med mer eller mindre VG rakt över) allra bäst. Det var före Bologna, så utbildningen var fyra år med en M.Sc. efteråt.

Gymnasiebetygen hade då ett rätt bra informationsvärde men givet när utvärderingen gjordes (1990-talet) hade gymnasielärarna fortfarande till stor del kvar Gausskurvan i skallen och satte därmed rimliga betyg. Att toppresultat från två års akademiska studier har ett högre informationsvärde än gymnasiebetyg är inte ägnat att förvåna, ej heller att högskoleprovet (som inte fångar upp förmågan att arbeta strukturerat) har lägre informationsvärde än gymnasiebetygen.

Jag deltog också i den utvärderingen på 90-talet, på annan utbildning det var ganska svårt komma in på. Samma resultat då, de som kom in på betyg lyckades bättre än de som kom in på HP. MEN detta var ju innan betygsinflationen skenade...Kanske det hade sett annorlunda ut nu...
Senast redigerad av Laternan 2023-05-11 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in