2023-05-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttkorvis
Är det någon som har bra tips på hur man mentalt hanterar HUNGERN?!

Jag ligger troligen på kcal underskott (går iaf ner i vikt) och försöker äta rent och volymuös mat, och visst blir jag mätt när jag äter… ibland slutar jag innan jag blivit mätt för att jag liksom tröttnar på att äta men oavsett.

Efter 30 minuter är jag ju lika hungrig som innan jag började äta!!! Det är så jäkla mentalt nedbrytande att vara hungrig precis hela tiden!!

Hjälp
Sluta ät kolhydrater, framför allt socker. Jag ligger också på underskott nu och det är mycket enklare när jag är ketogen kost/LCHF. Vad som händer då är att man ställer in kroppen att gå på ketoner. Samma sak som händer när du fastar. Dvs övergången mellan att äta till att fasta blir enklare. Man får inte alls samma sug som när man har ätit kolhydrater tidigare eller i går.

Ät mer ägg, avokado, kött, fisk, kyckling, smör, grädde. Men ha koll på kalorierna samtidigt eftersom det är många kalorier i fett. Planera måltiderna och håll de under 600 kcal. Testa detta:

Dag 1-2: ät 2 måltider på 600 kcal. T.ex lunch och kvällsmat.
Dag 3: ät bara en lunch på 600 kcal.
Dag 4: fasta, drick bara vatten, kaffe, te (utan mjölk och socker)
Upprepa.
Citera
2023-05-10, 23:12
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Ät i cirka tre dagar bara underbart goda saker som:

- Kött/chark, fisk/räkor, ägg, ostar
- De grönsaker du gillar (oliver, gurka, små tomater, what ever)
- Små klickar av typ bea (eller vad du gillar som inte är sockerrikt) att dippa i.

Då kommer du att hamna i det härliga tillståndet av ketos och hunger är inte längre en deal. Man äter när man vill, när det passar, när man orkar. Och hinner man inte, ids inte - äter man kanske nästa dag.

Det är SÅ skönt att kroppen i lugn och ro, dygnet runt, kan gnaga utav fettet man lagrat. Äta kan man då göra om man är sugen på någon ny smak i munnen, eller för att det krävs socialt.

Men det är inte hungern som styr längre. Faktiskt en underbar känsla.

Håller med till 100%. Är själv i ketos cirka 6 månader per år (ett par månader åt gången). Det är förbaskat märkligt hur kroppen och hjärnan fungerar. Tidigare i livet älskade jag smörgåsar, bullar och sånt. Och äter det fortfarande i icke ketos-perioder.

Så bestämmer man sig för ketos och det är jobbigt i 1-2 dagar. Sedan försvinner driften efter "mat" successivt och efter några veckor så är allt sug borta och man kan inte ens förnimma längtan efter det man annars älskar.

När man är i ketos hoppar man naturligt frukosten. Det konstiga är att både jag och frugan inte äter frukost längre även när vi inte är i ketos. Första målet blir vid lunch. Så på något sätt har kroppen/hjärnan ändrats.

Så till TS. Testa "strikt lchf" - dvs högst 10 gram kolhydrater per dag. På ett par dagar bör du ha blivit av med hungern. Dock: läs på så att du får i dig en bra kost - kött, feta såser, gröna ovanjord-grönsaker, grädde, ost, olivolja, omeletter, lchf-pannkakor osv.

Om du är ute efter att minska vikten och är i ketos; kom ihåg att "äta tills du inte är hungrig längre" och "inte tills du blir mätt". Det är iofs inget svårt, men kan vara värt att påminna om.
Citera
2023-05-10, 23:24
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Drick kaffe och vatten
Citera
2023-05-10, 23:26
Medlem
pn222jws avatar
Ät fänkål (torkad) drick två extra glas vatten dagligen, använd (indisk typ) rökelse några gånger i veckan - låter knäppt jag vet men är hungerdämpande. Nollkalorisnacks som popcornmaskin popcorn. G L
Citera
2023-05-10, 23:27
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Jag ligger troligen på kcal underskott (går iaf ner i vikt) och försöker äta rent och volymuös mat, och visst blir jag mätt när jag äter… ibland slutar jag innan jag blivit mätt för att jag liksom tröttnar på att äta men oavsett.

Efter 30 minuter är jag ju lika hungrig som innan jag började äta!!! Det är så jäkla mentalt nedbrytande att vara hungrig precis hela tiden!!

Hjälp

Tar du några piller? Theralen vet jag kan öka hungern som helvete
Citera
2023-05-11, 00:24
Medlem
Citat:

Hjälp

Lågkolhydratkost så du hamnar i ketos. Sen kan du gå hela dagen utan mat.
Citera
2023-05-11, 00:32
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Du äter fel. Ät mycket fett och protein, det mättar på riktigt. Kcal-underskott är inte hela sanningen.
Citera
2023-05-11, 05:37
Medlem
Pruttkorviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Åt ett halv kilo vegokebab idag.
140 gr protein. 1300 kcal.
Vill inte äta för resten av mitt liv.

Det ska vara kompakt och näringsrikt.

Hur mkt protein fick du i dig idag?

Räknar ej tyvärr, så vet inte makro heller.
Citera
2023-05-11, 05:39
Medlem
Pruttkorviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Ta mindre tuggor, tugga längre. Oavsett vad det är. Ät en större frukost. Du kommer att förbränna den ändå. Ät långsamma carbs till lumch (bönsallad med broccoli, bulgur, linser, rotfrukter, tugga sakta)

Till middag ät en bit kött, en rejäl bit.

Brukar äta okokta råggryn/havregryn med fil till frulle ca 3 dl, ngn skivad frukt ett ägg, en french toast med ost och skinka

Mkt är mindset. Du vill oftast ha mer än du behöver

Jag tror på det sista, det är liksom en mental hunger som inte relaterar till intag. Det är inte som att jag inte får gå och äta när magen skriker utan det är att det inte hjälper att äta…

Om det inte är bullar, glass, chips och choklaaasaa då
Citera
2023-05-11, 05:40
Medlem
Pruttkorviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekarn89
Ät mer ägg sill o tonfisk. Bröd och flingor e rena skiten

Kan äta en knäckemacka ibland.
Citera
2023-05-11, 05:41
Medlem
Pruttkorviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
När jag deffade gjorde jag en röra på tonfisk (i puck) kvarg lite hackad rödlök, salt, peppar, chili, sedan bredde jag det på väldigt tunnt skivad morot eller rotselleri. Riktigt gott.

Det lät gott!

Fast varför tunt skivad? Känns som att man vil ta en hel morot och gröpa med… 😊
Citera
2023-05-11, 05:47
Medlem
Pruttkorviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Ät i cirka tre dagar bara underbart goda saker som:

- Kött/chark, fisk/räkor, ägg, ostar
- De grönsaker du gillar (oliver, gurka, små tomater, what ever)
- Små klickar av typ bea (eller vad du gillar som inte är sockerrikt) att dippa i.

Då kommer du att hamna i det härliga tillståndet av ketos och hunger är inte längre en deal. Man äter när man vill, när det passar, när man orkar. Och hinner man inte, ids inte - äter man kanske nästa dag.

Det är SÅ skönt att kroppen i lugn och ro, dygnet runt, kan gnaga utav fettet man lagrat. Äta kan man då göra om man är sugen på någon ny smak i munnen, eller för att det krävs socialt.

Men det är inte hungern som styr längre. Faktiskt en underbar känsla.

Jag har ätit LCHF och varit i Ketos under längre perioder och jag gillar lugnet och känslan i kroppen. Och jag gick ner i vikt.

Men det fungerar inte att träna på den kosten. Styrketräning - absolut. Löpning - japp.

Men högintensiv Crossfit går absolut och definitivt inte! Under träningen är man totalt utan kraft och explosivitet och efter träningen är man så utmattad att soffan är ända lösningen för resten av dagen. Musklerna behöver sin glykogen och det rätt snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in