Citat:
Ursprungligen postat av
ordbajsarn123
Som mäklare vill jag bara lägga till lite info om branschen så alla får mer kött på benen. För övrigt kan jag säga att ingen är förvånad över att det var Unik detta skulle handla om...
Mäklarlöner:
I snitt får en "vanlig" mäklare ca 25-30% av arvodet exkl. moms som sin bruttolön. T.ex. 50 000kr i arvode = 10 000kr bruttolön vid 25% provision. Dock har olika firmor olika sätt att premiera när man säljer mer i form av högre procent över säg 2 000 000kr i omsättning eller bonusstegar som ger extra betalt över en brytpunkt. Inget sälj, ingen lön. Dock är det standard med garantilön de första 3-6 månaderna.
"Partner" är egentligen bara att man startar ett eget företag som fakturerar sin arbetsgivare och därmed kan ta ut jämnare lön och ta utdelning för att skatta mindre. Man får en högre procent för att täcka arbetsgivaravgifter mm. och ibland högre procent i behållning av arvodet. Alltså är man inte delägare eller måste ha insikt i firmans ekonomi, det är i princip ett upplägg för att få ut mer pengar av det man tjänar in. Detta ges dock inte till alla utan det brukar vara mäklare som omsätter mer än 2 000 000kr på ett år. Jag tror inte att någon av de yngre mäklare fattat att det varit något fuffens på gång utan kan ha omedvetet hjälpt till när AF skickat kunder till deras objekt för att stänga affärer.
Hur har AF tvättat pengar?
Förmodligen har han, som många redan påpekat, haft kriminella köpare som köpt bostäder med svarta pengar och sedan sålt för att få de vita. I vissa fall kan det ha sålts eller "sålts" en bostad där en person betalar in en handpenning till mäklarens klientmedelskonto och sedan betalas ut när "affären" går tillbaka, fast till ett annat konto. Vips så blev det vita pengar. Vi utbildas i hur vi ska vara vaksamma på misstänksam pengatvätt och i princip alla (vad jag vet) seriösa firmor betalar endast ut till samma person och konto som pengarna ska ha kommit ifrån för att motverka detta.
Som mäklare ska vi vara extra vaksamma på penningtvätt och kontrolleras strikt av Fastighetsmäklarinspektionen. Dokumentation om kundkännedom journalförs och sparas i våra akter.
Fake omdömen?
Busenkelt. Skapa dublett av objekt. Registrera som sålt i ditt affärsystem, Hittamäklare spindlar sidorna och plockar upp försäljningen. Skapa ny mail, hitta på ett namn på kunden och telnr och sedan skriver du vad du vill. Att ha 4.9 eller 5/5 är inte så ovanligt dock även för mäklare som är reko. Gör bara ett bra jobb, folk är väldigt tacksamma och ger gärna bra betyg om man haft en bra dialog.
Av Uniks omdömen att döma så ser många fake ut med tanke på sättet de omdömena är skrivna på är typiska USPar som mäklare vill använda.
Fråga gärna mer om ni vill veta något annat!
Varför drar sig mäklaryrket åt sig en sådan otrolig mängd fifflare?
Har sålt och köpt många fastigeter och antalet seriösa och vettiga mäklare är i min mening väsentligt färre än de oseriösa.
Jag skulle kunna skriva spaltmeter om hur urusla många mäklare jag haft att göra med varit. Hur uselt pålästa de är om sina objekt. Att de ljuger utan att skämmas, att de fifflar. Att de kan NOLL om skatteregler etc. Då pratar vi bara mäklare i Sthlms innerstad och villaområden.
Sist fick jag föreläsa för en bekants bekant (som är en av sthlms mest framstående mäklare, hur det funkar med reavinstskatt i oäkta föreningar (som HAN säljer lgh i).
Det finns duktiga och ärliga pålästa mäklare. Man man får skölja bort väldigt många andra för att hitta dem. Orkar inte ens tänka på alla stackare som skrået har blåst på pengar