2023-05-10, 17:55
Medlem
Hej!

Precis blivit husägare för första gången och fick precis ett mail från min bank där det stod.

"Bifogar kvitto för inteckningskostnad, utbetalt från konto nmr blablabla 17.350 sek"

Jag har då inte betalat några 17k eller fått in 17k på kontot, är det något mellan banken och säljaren?
Citera
2023-05-10, 17:57
Medlem
vemsfels avatar
Du kan Googla men banken sköter det om du tagit bolån, och kräver pengarna av dig senare.
Citera
2023-05-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Du kan Googla men banken sköter det om du tagit bolån, och kräver pengarna av dig senare.

Joo, bolån är taget och har redan haft tillträdesdagen så har börjat renovera. Googlandet resulterade bara om info om vinstskatt och pantbrev.
Citera
2023-05-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inzult
Hej!

Precis blivit husägare för första gången och fick precis ett mail från min bank där det stod.

"Bifogar kvitto för inteckningskostnad, utbetalt från konto nmr blablabla 17.350 sek"

Jag har då inte betalat några 17k eller fått in 17k på kontot, är det något mellan banken och säljaren?
Dom har tagit ut pantbrev/fastighetsinteckning för fastigheten som säkerhet för lånet.
Citera
2023-05-10, 18:16
Medlem
Det kan du räkna ut om det är pantbreven som kostade.
Citat:
Pantbrevet kostar 2 procent av summan för ditt lån.

Om det inte fanns pantbrev på fastigheten sedan tidigare, så måste man betala för ett sådant.
Citera
2023-05-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Om det inte fanns pantbrev på fastigheten sedan tidigare, så måste man betala för ett sådant.

Om det skulle vara 2% av mitt bolån så skulle det ha hamnat på 11500 ungefär
Citera
2023-05-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Upp till det lånade beloppet.
Citera
2023-05-10, 18:21
Medlem
Citat:

Kostnad vid köp
Vid köp ska du förutom expeditionsavgiften betala stämpelskatt. När vi beviljar ditt ärende jämförs köpeskillingen mot taxeringsvärdet från föregående år. Stämpelskatten beräknas sedan på det högre av beloppen. För exempelvis privatpersoner, bostadsrättsföreningar och kommuner är stämpelskatten 1,5 procent. För juridiska personer som exempelvis aktiebolag, handelsbolag och ekonomiska föreningar är stämpelskatten 4,25 procent och beräknas på hela tusentals kronor, avrundat nedåt.

Avgift vid inteckning och uttag av pantbrev
Du ska betala stämpelskatt även när du tar ut en inteckning i fastigheten. Stämpelskatten är 2 procent på inteckningsbeloppet och beräknas på hela tusentals kronor, avrundat nedåt. Expeditionsavgiften är 375 kronor per inteckning.
Senast redigerad av tjanska 2023-05-10 kl. 18:30.
Citera
2023-05-10, 20:33
Medlem
Citat:
Hej!

Det drogs högst troligt i samband med tillträdet.

Kolla vad som drogs från ditt konto totalt på tillträdesdagen, lägg till summan av ditt bolån och dra sedan av summan enligt likvidavräkningen. Borde hamna på ca 17 350 kr om inga andra kostnader drogs samtidigt.

Det fanns förmodligen inte tillräckligt med pantbrev på fastigheten du köpt, och detta är kostnaden för det nya pantbrevet.
Citera
2023-05-10, 20:36
Medlem
Citat:
Lånade du bara ca 575 tkr? Då är det förmodligen även lagfartskostnad samt pantbrevskostnad.

Vad har du för belåningsgrad?
Citera
2023-05-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Lånade du bara ca 575 tkr? Då är det förmodligen även lagfartskostnad samt pantbrevskostnad.

Vad har du för belåningsgrad?

Ja i runda slängar den mängden lån, renoveringsobjekt dock så ska in en miljon till ungefär i renovering.
Citera
2023-05-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ja i runda slängar den mängden lån, renoveringsobjekt dock så ska in en miljon till ungefär i renovering.
Ren gissning nu, men anta att du köpte för ca 825 tkr, lagfartskostnad blir då ca 13 tkr, du behövde nya pantbrev om ca 115 tkr, kostnad ca 2,5 tkr, bankens kostnad ca 1,5 tkr, totalt ca 17 tkr i skatt och avgifter. Detta drogs i så fall i samband med tillträdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in