2023-05-10, 17:55
Medlem
Hej!

Precis blivit husgare fr frsta gngen och fick precis ett mail frn min bank dr det stod.

"Bifogar kvitto fr inteckningskostnad, utbetalt frn konto nmr blablabla 17.350 sek"

Jag har d inte betalat ngra 17k eller ftt in 17k p kontot, r det ngot mellan banken och sljaren?
Citera
2023-05-10, 17:57
Medlem
vemsfels avatar
Du kan Googla men banken skter det om du tagit boln, och krver pengarna av dig senare.
Citera
2023-05-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Du kan Googla men banken skter det om du tagit boln, och krver pengarna av dig senare.

Joo, boln r taget och har redan haft tilltrdesdagen s har brjat renovera. Googlandet resulterade bara om info om vinstskatt och pantbrev.
Citera
2023-05-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inzult
Hej!

Precis blivit husgare fr frsta gngen och fick precis ett mail frn min bank dr det stod.

"Bifogar kvitto fr inteckningskostnad, utbetalt frn konto nmr blablabla 17.350 sek"

Jag har d inte betalat ngra 17k eller ftt in 17k p kontot, r det ngot mellan banken och sljaren?
Dom har tagit ut pantbrev/fastighetsinteckning fr fastigheten som skerhet fr lnet.
Citera
2023-05-10, 18:16
Medlem
Det kan du rkna ut om det r pantbreven som kostade.
Citat:
Pantbrevet kostar 2 procent av summan fr ditt ln.

Om det inte fanns pantbrev p fastigheten sedan tidigare, s mste man betala fr ett sdant.
Citera
2023-05-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Om det inte fanns pantbrev p fastigheten sedan tidigare, s mste man betala fr ett sdant.

Om det skulle vara 2% av mitt boln s skulle det ha hamnat p 11500 ungefr
Citera
2023-05-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Upp till det lnade beloppet.
Citera
2023-05-10, 18:21
Medlem
Citat:

Kostnad vid kp
Vid kp ska du frutom expeditionsavgiften betala stmpelskatt. Nr vi beviljar ditt rende jmfrs kpeskillingen mot taxeringsvrdet frn fregende r. Stmpelskatten berknas sedan p det hgre av beloppen. Fr exempelvis privatpersoner, bostadsrttsfreningar och kommuner r stmpelskatten 1,5 procent. Fr juridiska personer som exempelvis aktiebolag, handelsbolag och ekonomiska freningar r stmpelskatten 4,25 procent och berknas p hela tusentals kronor, avrundat nedt.

Avgift vid inteckning och uttag av pantbrev
Du ska betala stmpelskatt ven nr du tar ut en inteckning i fastigheten. Stmpelskatten r 2 procent p inteckningsbeloppet och berknas p hela tusentals kronor, avrundat nedt. Expeditionsavgiften r 375 kronor per inteckning.
Senast redigerad av tjanska 2023-05-10 kl. 18:30.
Citera
2023-05-10, 20:33
Medlem
Citat:
Hej!

Det drogs hgst troligt i samband med tilltrdet.

Kolla vad som drogs frn ditt konto totalt p tilltrdesdagen, lgg till summan av ditt boln och dra sedan av summan enligt likvidavrkningen. Borde hamna p ca 17 350 kr om inga andra kostnader drogs samtidigt.

Det fanns frmodligen inte tillrckligt med pantbrev p fastigheten du kpt, och detta r kostnaden fr det nya pantbrevet.
Citera
2023-05-10, 20:36
Medlem
Citat:
Lnade du bara ca 575 tkr? D r det frmodligen ven lagfartskostnad samt pantbrevskostnad.

Vad har du fr belningsgrad?
Citera
2023-05-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Lnade du bara ca 575 tkr? D r det frmodligen ven lagfartskostnad samt pantbrevskostnad.

Vad har du fr belningsgrad?

Ja i runda slngar den mngden ln, renoveringsobjekt dock s ska in en miljon till ungefr i renovering.
Citera
2023-05-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ja i runda slngar den mngden ln, renoveringsobjekt dock s ska in en miljon till ungefr i renovering.
Ren gissning nu, men anta att du kpte fr ca 825 tkr, lagfartskostnad blir d ca 13 tkr, du behvde nya pantbrev om ca 115 tkr, kostnad ca 2,5 tkr, bankens kostnad ca 1,5 tkr, totalt ca 17 tkr i skatt och avgifter. Detta drogs i s fall i samband med tilltrdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in