2023-05-09, 21:23
Medlem
Fr man som privatskola eller lrare hnga/visa upp hbtq flaggor ven vid klagoml och dr majoriteten av elever gr emot mnet?
Citera
2023-05-09, 21:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolguy93
Fr man som privatskola eller lrare hnga/visa upp hbtq flaggor ven vid klagoml och dr majoriteten av elever gr emot mnet?
En privatskola lr f hnga upp vilka flaggor den vill s lnge det inte blir t ex hets mot folkgrupp. Nazistflagga skulle ju inte vara okej men en HBTQ-flagga r ju 100% laglig.
En lrare behver antagligen tillstnd frn skolans ledning om han eller hon vill hissa flaggor?
Citera
2023-05-09, 22:11
Bannlyst
Jag r inte jurist men kan tnka mig att det gr under frargelsevckande beteende.
Citera
2023-05-09, 22:16
Citat:
Ursprungligen postat av muskelberget
Bara bland rasister och homofober och vad sdana tycker spelar ingen roll. Tvrtom, blir dom arga r det bara bra.

Det r 100% lagligt och ven etiskt och moraliskt korrekt att visa std fr Pride communityt.
Citera
2023-05-09, 22:22
Tror du att det r olagligt om skolan har bla vggar bara fr att majoriteten vill ha gula vggar?

Citat:
Du var ingen jurist nej
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-05-09 kl. 22:46.
Citera
2023-05-09, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Bara bland rasister och homofober och vad sdana tycker spelar ingen roll. Tvrtom, blir dom arga r det bara bra.

Det r 100% lagligt och ven etiskt och moraliskt korrekt att visa std fr Pride communityt.
Att komma till en skola med hbtq flagga trots att det vcker anstt hos mnniskor r i allra hgsta grad frargelsevckande och kan ses som ett frsk till ptvingad knslig tillhrighet.

Sen frstr jag verhuvudtaget inte hur en sexuell lggning (t ex homofili) har ngonting med ras att gra. Det finns ingen rasism i detta ens om man till och med fraktar en hbtq flagga.
Rasist r man om man gr skillnad p mnniskor utifrn etnisk tillhrighet.
S ls upp dig lite!
Citera
2023-05-09, 22:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolguy93
Ja, eleverna har inte vetortt nr det gller utsmyckningen i skolan.

Citat:
Att komma till en skola med hbtq flagga trots att det vcker anstt hos mnniskor r i allra hgsta grad frargelsevckande och kan ses som ett frsk till ptvingad knslig tillhrighet.

Sen frstr jag verhuvudtaget inte hur en sexuell lggning (t ex homofili) har ngonting med ras att gra. Det finns ingen rasism i detta ens om man till och med fraktar en hbtq flagga.
Rasist r man om man gr skillnad p mnniskor utifrn etnisk tillhrighet.
S ls upp dig lite!
Att hnga upp en prideflagga kan inte p ngot stt tolkas som frargelsevckande beteende i lagens mening. Dremot kan man ju ha en personlig etisk uppfattning om det, men det hr inte till juridiken.
Citera
2023-05-09, 23:22
Medlem
Vi kanske skulle kunna fra en mer ingende diskussion om fallet, men den enda i trden som kanske skulle kunna hnga med och vara semikompetent nog r Kalle. Fr rttslget kring frfaranden som TS r ute efter r milt sagt komplicerat och innefattar vissa frgor om enskilda aktrer i offentligas tjnst och hur olika frvaltningsrttsliga frgor ska behandlas fr enskilda huvudmn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in