• 1
  • 2
2023-05-09, 13:24
Medlem
Får man gymnasieexamen som ett diplom eller är det bara slutbetygspappret som innefattar själva examen.
Kanske inte tar examen i år och undrar om det går att förfalska eller att köpa en gymnasieexamen.
Är det nödvändig att ha en gymnasieexamen om man ska söka jobb som ej kräver utbildning på universitet, kollar de flesta arbetsgivare om man har examen eller inte?

Planerar ej på att studera vidare på universitet eftersom jag redan har en stabil inkomstkälla, så komvux känns väldigt onödigt om det skiter sig. Tänker jobba heltid kanske 2 år på Volvo eller liknande jobb efter gymnasiet och sedan flytta utomlands.
Jag tjänar redan mer än tillräckligt mycket pengar för att kunna hoppa av men mina föräldrar tillåter mig ej att göra det.
Citera
2023-05-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lateregistration33
Får man gymnasieexamen som ett diplom eller är det bara slutbetygspappret som innefattar själva examen.
Kanske inte tar examen i år och undrar om det går att förfalska eller att köpa en gymnasieexamen.
Är det nödvändig att ha en gymnasieexamen om man ska söka jobb som ej kräver utbildning på universitet, kollar de flesta arbetsgivare om man har examen eller inte?

Planerar ej på att studera vidare på universitet eftersom jag redan har en stabil inkomstkälla, så komvux känns väldigt onödigt om det skiter sig. Tänker jobba heltid kanske 2 år på Volvo eller liknande jobb efter gymnasiet och sedan flytta utomlands.
Jag tjänar redan mer än tillräckligt mycket pengar för att kunna hoppa av men mina föräldrar tillåter mig ej att göra det.

Ingen arbetsgivare jag känner till vill se bevis på att du tagit igenom dig en gymnasieutbildning. Lägg krut på att skriva riktigt bra personliga brev och CV så kommer du få jobb (till tjänster som inte kräver universitetsutbildning). Skulle det mot förmodan ske att arbetsgivaren vill se får du förfalska ett slutbetyg.

Till studentmottagningen får du väl photoshoppa ett slutbetyg.
Citera
2023-05-09, 14:10
Medlem
Citat:

Snabb fråga. Du behöver inte svara, men vad jobbar du som nu?
Citera
2023-05-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Physician
Snabb fråga. Du behöver inte svara, men vad jobbar du som nu?

Håller på med daytrading, crypto och lite andra grejer
Senast redigerad av lateregistration33 2023-05-09 kl. 14:14.
Citera
2023-05-09, 14:14
Du kan med lätthet förfalska slutbetyg från gymnasiet, ingen arbetsgivare kollar upp dessa. (Fast det går att göra).

Problemet blir ju enbart om du ansöker om utbildningar som kräver ex Engelska A då detta kollas.
Citera
2023-05-09, 14:33
Medlem
Arb1trages avatar
Det är mycket att ta in i trådstarten. Det är många motstridiga tankar samtidigt här att ta in. Det som är mest intressant är hur du jobbar som daytrader där du sitter i morgonrock och lägger köp eller säljorder. Å andra sidan kan absolut tänka dig att ta några av de svettigaste jobben i landet där du måste be om lov för att få lämna bandet och gå på toa? Hur tänkte du där?

Innan jag kan ge dig ett bra råd måste jag först veta hur mycket av ett fullständigt gymnasiebetyg har du? För vill du lämna landet är det extremt mycket lättare med ett fullständigt gymnasiebetyg.
Citera
2023-05-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Det är mycket att ta in i trådstarten. Det är många motstridiga tankar samtidigt här att ta in. Det som är mest intressant är hur du jobbar som daytrader där du sitter i morgonrock och lägger köp eller säljorder. Å andra sidan kan absolut tänka dig att ta några av de svettigaste jobben i landet där du måste be om lov för att få lämna bandet och gå på toa? Hur tänkte du där?

Innan jag kan ge dig ett bra råd måste jag först veta hur mycket av ett fullständigt gymnasiebetyg har du? För vill du lämna landet är det extremt mycket lättare med ett fullständigt gymnasiebetyg.

Har jobbat på Adient som fordonsmontör tidigare, tyckte det va relativt soft, drar in i genomsnitt 80-100,000kr brutto. har 2150p så saknar 100 för examen.

Varför är det lättare att lämna landet med examen?
Citera
2023-05-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Du kan med lätthet förfalska slutbetyg från gymnasiet, ingen arbetsgivare kollar upp dessa. (Fast det går att göra).

Problemet blir ju enbart om du ansöker om utbildningar som kräver ex Engelska A då detta kollas.

Finns alltså mina betyg på en databas som då går att kolla upp?
Citera
2023-05-09, 15:06
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Har jobbat på Adient som fordonsmontör tidigare, tyckte det va relativt soft, drar in i genomsnitt 80-100,000kr brutto. har 2150p så saknar 100 för examen.

Varför är det lättare att lämna landet med examen?

Ok då verkar du inte helt hopplös. Jag ska vara lite mer konstruktiv då.

Jag vet inte om du pluggat på komvux innan men de allra flesta har minst en pott på 80 veckor som du kan göra lite vad du vill med. Förlänga universitetet, åka utomlands eller vad du nu vill göra. Din ambition verkar i vilket fall vara att ta dig från Sverige. Det kan jag förstå och till viss del sympatisera med då landet är på rejäl dekis.

Ifall du tar en 100p kurs och får din examen kan du i teorin söka till språkskolor utomlands. Du kan välja en halvlugn skola i franska alperna och åka skidor eller gå på bergspromenader. Du kan välja en språkskola i Barcelona som är totalt kaos och fest varje timme av ditt liv där. Du betalar allt via komvux. Du kan troligtvis få lån även för terminsavgiften tror jag. Du kan alltså åka iväg och "lära dig ett språk" och bejaka vad för fritidsintresse du än har. Visserligen kan man diskutera risken att ta massor av lån, men räntan är i skrivande stund 0.59 procent. Med en inflation på ungefär 10% innebär det att staten ger dig ca 9% gratis i värdeminskning på dina lån per år.

Utnyttja detta faktum och ha kul de där 80 veckorna. Förr eller senare kommer du få en kärring, ungar, räkningar och en villa som du måste befatta dig med. Ger staten dig gratis pengar, ta dem!

Sedan att lära sig franska, spanska, italienska eller tyska är inte en dålig investering. Du får känna på utlandet och kan känna på hur det är där jämfört med här hemma. Samtidigt som du tar något av de fyra språken jag räknat upp och når near fluency på dem kan det vara något som väger över för dig när du ska söka jobb.
Citera
2023-05-09, 15:06
Medlem
immenhusens avatar
Nu var det förvisso ett par decennier sedan, men mitt slutbetyg består bara av en utskrift med alla kurser rakt upp och och ned. Samt rektors signatur längst ned. Den enda gången jag har behövt visa det, var vid universitetsstudier utomlands. Då var det dessutom en egenhändigt gjord översättning, som jag mot all förmodad lyckades få validerad med stämplar och signatur av en mindre noggrann medarbetare på min gamla gymnasieskolas ekonomiavdelning.

/AI
Citera
2023-05-09, 15:21
Citat:

Definitivt.
Citera
2023-05-09, 15:43
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av priz
Definitivt.

Det var rätt längesedan betyg endast fast i samlade betygskataloger i ett lokalt arkiv. Det mesta är digitaliserat idag. Vilket kommer innebära att det är jättesimpelt att kolla om ett betyg är riktigt eller ej. Går nog idag på mindre än 24h och då har TS gjort sig skyldig till urkundsförfalskning som inte är ett jättebra brott att ha på CV.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in