2023-05-09, 00:24
Medlem
Hej

Jag har så länge jag kan minnas velat döda mig själv och hag vet inte varför

Var jävligt känslosam ändå tills jag var typ 12. efter det minns jag ett specifkt ögonblick där jag åkte bil och min värklighetskänsla bara stängdes av. Det kändes bara som att titta på bio runt 8 månader i sträck sen så har "kom jag tillbaka" och började uppleva verkligheten som vanligt igen i några veckor. efter det så har det bara kommit och gått hela tiden. Jag började på antidepp när jag var 17 och det hjälpte bra, blev social och kunde prata med folk och gick från F varning i skolan till A i många ämnen.

Mitt liv är perfekt nu, det går skitbra på jobbet och är äntligen av med en flickvän som tog all enegri jag hade. Men fattar inte hur jag fortfarnade har sjukt övertygande tankar om att jag måste döda mig själv. Har planer och sätter datum men skjuter bara upp hela tiden för jag inte vill förstöra min familj.

Jag har inga psykiska sjukdommar förutom dystemi och det går inget i släkten. fattar inte varför jag är såhär. Jag har en familj som älskar mig men jag vet bara att jag måste ta livet av mig och jag mår dåligt så fort jag inte är distraherad av jobbet. Sitter fan full nu och ska upp om kl 5 hatar mig själv
Citera
2023-05-09, 00:31
Medlem
alprans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elare
Hej

Var jävligt känslosam ändå tills jag var typ 12. efter det minns jag ett specifkt ögonblick där jag åkte bil och min värklighetskänsla bara stängdes av. Det kändes bara som att titta på bio runt 8 månader i sträck sen så har "kom jag tillbaka" och började uppleva verkligheten som vanligt igen i några veckor. efter det så har det bara kommit och gått hela tiden. Jag började på antidepp när jag var 17 och det hjälpte bra, blev social och kunde prata med folk och gick från F varning i skolan till A i många ämnen.

Mitt liv är perfekt nu, det går skitbra på jobbet och är äntligen av med en flickvän som tog all enegri jag hade. Men fattar inte hur jag fortfarnade har sjukt övertygande tankar om att jag måste döda mig själv. Har planer och sätter datum men skjuter bara upp hela tiden för jag inte vill förstöra min familj.

Jag har inga psykiska sjukdommar förutom dystemi och det går inget i släkten. fattar inte varför jag är såhär. Jag har en familj som älskar mig men jag vet bara att jag måste ta livet av mig och jag mår dåligt så fort jag inte är distraherad av jobbet. Sitter fan full nu och ska upp om kl 5 hatar mig själv

Du har inga psykiska sjukdomar men du har tagit antidepp? Det är ju lite skumt, för så borde det inte vara. Man tar inte antidepp om man inte har någon sjukdom, för det är starka grejer för hjärnan.

Tar du fortfarande dom kan det vara så att det är dom som gör att du har dom tankarna. Annars skulle jag nog sätta en 5kr på att du är bipolär eller har borderline... Kanske aspie.
Citera
2023-05-09, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpran
Du har inga psykiska sjukdomar men du har tagit antidepp? Det är ju lite skumt, för så borde det inte vara. Man tar inte antidepp om man inte har någon sjukdom, för det är starka grejer för hjärnan.

Tar du fortfarande dom kan det vara så att det är dom som gör att du har dom tankarna. Annars skulle jag nog sätta en 5kr på att du är bipolär eller har borderline... Kanske aspie.

Jag är fan inte aspipe jag är normal. Min mamma lyckades övertyga mig om att gå till en kurator efter att jag fortande var lika nere efter jag började sova ordentligt med mildare sömnpiller. kuratorn skickade mig till en läkare efter ett tag men jag började inte med antidepp förän efter något år efter pga skam.

Mina självmordstankar har blivit mycket mildare efter att jag började på antidepp. Har aldrig varit på något riktig utredning för psykisk hälsa men har fått höra att jag förmodligen har dystemi.

Jag har tagit antidepp i snart tre år
Citera
2023-05-09, 00:44
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Hej

Hej,

Låter konstigt.

Kollat vad en psykolog tycker om det hela?

Min enkla idé är ju att prova att hjälpa en ny människa varje dag.

Då kanske ens liv får syfte och då kanske man känner att man behövs i flocken.

Man kanske tillochmed blir lycklig.

Det räcker ju med att hjälpa en människa i veckan eller månaden eller halvåret om man vill.

Tänk i Indien. Jag tror landet knappt fungerar men jag tror folk är lyckliga där.

För vart du än går har du någon du får prata med.

Och jag tror folk vill hjälpa varandra där för jag tror man behöver ta hand om varandra, eftersom ingenting fungerar.

Kanske konstig idé men prova att bo halvårsvis i Indien då? Eller någon månad per år?

Vandra i naturen är nog också bra och stänga av alla skärmar (mobil, dator, tv) så ofta det går.

Prata med riktiga människor så ofta det går på dygnets vakna timmar.

Hjälpa människor.

Tja lite idéer.

Men prova psykolog och se vad de tycker.

Lycka till
Citera
2023-05-09, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej,

Låter konstigt.

Kollat vad en psykolog tycker om det hela?

Min enkla idé är ju att prova att hjälpa en ny människa varje dag.

Då kanske ens liv får syfte och då kanske man känner att man behövs i flocken.

Man kanske tillochmed blir lycklig.

Det räcker ju med att hjälpa en människa i veckan eller månaden eller halvåret om man vill.

Tänk i Indien. Jag tror landet knappt fungerar men jag tror folk är lyckliga där.

För vart du än går har du någon du får prata med.

Och jag tror folk vill hjälpa varandra där för jag tror man behöver ta hand om varandra, eftersom ingenting fungerar.

Kanske konstig idé men prova att bo halvårsvis i Indien då? Eller någon månad per år?

Vandra i naturen är nog också bra och stänga av alla skärmar (mobil, dator, tv) så ofta det går.

Prata med riktiga människor så ofta det går på dygnets vakna timmar.

Hjälpa människor.

Tja lite idéer.

Men prova psykolog och se vad de tycker.

Lycka till

Tack för dom fina orden

Funkar tyvär inte att hjälpa mäniskor för mig, man mår bra i några minuter sen börjar hjärnan övertala än om att man gjorde något fel och att den mäniskan bara låtsas vara glad och egentligen hatar mig och sprider rykten om mig och förstör för mig så mycket som möjligt utan att det ska vara uppenbart.

Jag är ute i naturen mycket och är pratar nästan aldrig med folk över skärmen, kolla bara hur länge jag haft det här kontot och hur få inlägg jag har.

Psykologer hjälper inte du jag inte klarar av att berätta mer än att jag är lite nere och har svårt att sova för min hjärna övertygar mig om att dom bara är ute efter att skada mig
Citera
2023-05-09, 01:01
Medlem
boqpods avatar
Vad är det som gör att du inte vill leva?
Är det att du inte vet vad du ska göra av ditt liv, eller är du helt ensam? Finner du ingen glädje av livet över huvud taget?
Har du satt fingret på VARFÖR du inte vill leva?
Citera
2023-05-09, 01:14
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Tack för dom fina orden

Funkar tyvär inte att hjälpa mäniskor för mig, man mår bra i några minuter sen börjar hjärnan övertala än om att man gjorde något fel och att den mäniskan bara låtsas vara glad och egentligen hatar mig och sprider rykten om mig och förstör för mig så mycket som möjligt utan att det ska vara uppenbart.

Jag är ute i naturen mycket och är pratar nästan aldrig med folk över skärmen, kolla bara hur länge jag haft det här kontot och hur få inlägg jag har.

Psykologer hjälper inte du jag inte klarar av att berätta mer än att jag är lite nere och har svårt att sova för min hjärna övertygar mig om att dom bara är ute efter att skada mig

Ok, låter som en psykolog får titta på det där

Man kan se det som att man kan gå till psykolog varje vecka ett år även fast det inte hjälper.

Man kanske lär sig något annat man har nytta av i sitt liv än det man ville ha hjälp med hos psykologen.

Psykologer vet oftast inte alls hur man ska hjälpa människan som behöver hjälp.

Jag tror snarare att det är en själv som kommer på idéer medans man sitter och pratar med psykologen.

Om du provar de idéerna du själv kommer på hos psykologen kanske ditt liv vänder till det bättre med det du behövde hjälp med.

Tja lite idéer.

Men jag tror ändå att om du provar att hjälpa en ny människa varje dag i resten av ditt liv så blir det bra.

Jag tror inte alls de hatar dig om du hjälper dem med något. Jag tror de blir glada.

Just det kan du ju gå i KBT hos psykolog för att lösa.

Det sitter bara i ditt huvud.

Men andra i tråden har nog bättre tips

Lycka till
Citera
2023-05-09, 01:18
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Tack för dom fina orden

Har du tittat på det spirituella förresten?

Jag menar inte religion utan spiritualitet.

Magi? (Det kanske finns )

Du kanske kan bli troende när det gäller spiritualitet, då kanske du känner att du får mening med ditt liv och blir lycklig?
Citera
2023-05-09, 01:49
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Jag är fan inte aspipe jag är normal. Min mamma lyckades övertyga mig om att gå till en kurator efter att jag fortande var lika nere efter jag började sova ordentligt med mildare sömnpiller. kuratorn skickade mig till en läkare efter ett tag men jag började inte med antidepp förän efter något år efter pga skam.

Mina självmordstankar har blivit mycket mildare efter att jag började på antidepp. Har aldrig varit på något riktig utredning för psykisk hälsa men har fått höra att jag förmodligen har dystemi.

Jag har tagit antidepp i snart tre år

Ja men du har ju fått diagnosen långvarig depression (dystemi), så du kommer alltid lida av det. Dags att skriva upp medicineringen skulle jag anta.
Citera
2023-05-09, 01:50
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Tack för dom fina orden

Duuuu, jag ser lite bipolära drag, har du blivit utredd för det?
Citera
2023-05-09, 09:23
Medlem
GertBennys avatar
Hej TS,

Jag har en liten teori om att just tankar som anses som "farliga" "tabubelagda" eller som helt enkelt signalerar fara - får extra mycket uppmärksamhet av själva sinnet. Detta särskilt om du redan är upptrissad/ångestfylld/mår dåligt och så vidare.

Kan det vara så att bilden eller scenariot av att du tar livet av dig/vill dö får extremt mycket uppmärksamhet?

Vi alla har en konstant tankeström av massa olika bilder, ord, scenarios som vår hjärna nästan på automatik spelar upp i vårt inre. När vi mår bra eller är i "balans" så är det lätt att låta dessa tokiga tankar passera utan att lägga mycket notis till dessa.

Men det kan vara en helt annan grej när man är "ur balans" så att säga.

Ur egen erfarenhet så är det extra lätt när man är stressad, deppig eller i ett panik läge att fokusera på just hemska bilder, scenarios och så vidare. Det här kanske låter som att jag trivialiserar ditt mående, men jag själv har lång erfarenhet sedan tidiga barndom av just hemsk ångest och dåligt mående, som triggas igång av "förbjudna tankar" i hjärnan.

Det du skriver om att du bara mår bra i ett par minuter efter att ha hjälpt folk för att sedan få tankar om att dessa egentligen hatar dig och så vidare, låter som att din hjärna på något vis är inställd på att "fånga upp" dessa mörka tankegångar och sedan riktigt grotta ned sig i dem? Det är förståeligt då just negativitet är något vi människor snappar upp direkt naturligt.

Tänk dig om du får 10 kommenterar varav 9 är hur bra och duktigt du är medans en är en nedlåtande - du och jag samt 99,9 procent av alla människor på jorden kommer fokusera på det negativa. Vi människor är antagligen skapade så för att överleva i naturen och överlista farorna som finns där. Men detta verkar krocka med den moderna världen där ett informationsflöde, enligt mig, skapar en konstant ström av just ångest som tidigare generationer av människor antagligen inte upplevde.

Samma med tankar, du kan ha normala och vanliga tankar 9 av 10 gånger och så kommer den där hemska bilden eller scenariot som utspelar sig i din hjärna. Din kropp blir stressad och ångesten är ett faktum. För oss som har benägenhet till just ångest eller är oroliga själar så är det därför jättelätt att låta just den tanken uppta hela tankeverksamheten.

De bästa rådet jag har är att försöka låta dessa tankar passera utan för mycket uppmärksamhet.
Vilket kan vara fruktansvärt svårt i vissa situationer och något jag själv kämpar med då och då.

Jag är ledsen att jag inte har mer konkreta råd just nu, men det är svårt det där med psykisk hälsa och jag hoppas du kämpar på!

Med vänliga hälsningar Gert Benny
Citera
2023-05-09, 14:32
Medlem
En artikel om antidepp och självmordstankar. Kanske att du mår bättre utan? Men utsättningssymtomen kan vara ganska obehagliga, och läkarna skyller på att de gamla problemen har kommit tillbaka och återinsätter. Det har skrivits många artiklar om biverkningar med antidepp. Om du googlar så hittar du kanske något som stämmer överens med dina problem.

https://www.specialnest.se/forskning...alvmordstankar
Senast redigerad av Akasha1000 2023-05-09 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in