Jag har försökt söka efter en tråd om nybörjartips för blivande fotografer men inte hittat någon.
Har köpt min första digitalkamera med en hel del manuella inställningar och har för avsikt att lära mig använda den.
Var kan man få tips om de mest grundläggande sakerna?
Bländare? Skärpedjup? Macro? Spotmätning? Vitbalans?
Jag rekomenderar dig att köpa en bok som går igenom grunderna.
Boken 'Foto - min hobby' tycker jag är en bra bok för nybörjare. Den är skriven av Pär Lundqvist. Det fina är att den har några år på nacken och är/har varit väldigt poppulär så går du ner till ditt lokala antikvariat så hittar du den säkert där för några tior typ (eller gör en sökning på tradera).
Annars kan jag även rekomendera dig att gå en kurs. Hoppa på nån studiecirkel så får du inte bara lära dig grunderna utan träffa andra människor med fotointresse.
Lycka till
/11
Instämmer med föregående talare rörande att gå en kurs. Dessutom tycker jag att du ska kolla in http://fotosidan.se. Där hittar du mycket tips och råd för såväl nybis som erfaren.
Slår ett slag (till, det har redan nämnts) för fotosidan. Där finns definitivt all information som är nödvändig. Rekomenderar starkt fotoskolan i sex eller sju steg samt forumet (intet ont om detta, men för foto är det oslagbart).
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!