2006-07-26, 11:05
Medlem
fbes avatar
Jag har försökt söka efter en tråd om nybörjartips för blivande fotografer men inte hittat någon.
Har köpt min första digitalkamera med en hel del manuella inställningar och har för avsikt att lära mig använda den.
Var kan man få tips om de mest grundläggande sakerna?
Bländare? Skärpedjup? Macro? Spotmätning? Vitbalans?

Tacksam för tips.
Citera
2006-07-26, 11:39
Medlem
11:48s avatar
Jag rekomenderar dig att köpa en bok som går igenom grunderna.
Boken 'Foto - min hobby' tycker jag är en bra bok för nybörjare. Den är skriven av Pär Lundqvist. Det fina är att den har några år på nacken och är/har varit väldigt poppulär så går du ner till ditt lokala antikvariat så hittar du den säkert där för några tior typ (eller gör en sökning på tradera).

Annars kan jag även rekomendera dig att gå en kurs. Hoppa på nån studiecirkel så får du inte bara lära dig grunderna utan träffa andra människor med fotointresse.
Lycka till
/11

Och så en sån här :character56:
Citera
2006-07-26, 15:43
Medlem
hanumans avatar
Instämmer med föregående talare rörande att gå en kurs. Dessutom tycker jag att du ska kolla in http://fotosidan.se. Där hittar du mycket tips och råd för såväl nybis som erfaren.
Citera
2006-07-26, 21:23
Medlem
fbes avatar
Tackar ödmjukast!
Citera
2006-07-26, 21:27
Medlem
kokaloos avatar
tycker denna bok är bra
Digitalfotografering för alla

http://www.fotosidan.se/shop/viewproduct.htm?ID=10495

lite info om boken (du kan hitta den billigare om du kollar på någon nätbokhandel)
Citera
2006-08-02, 20:06
Medlem
Jonas_Pampariuss avatar
Slår ett slag (till, det har redan nämnts) för fotosidan. Där finns definitivt all information som är nödvändig. Rekomenderar starkt fotoskolan i sex eller sju steg samt forumet (intet ont om detta, men för foto är det oslagbart).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in