• 1
  • 2
2023-05-08, 14:22
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag minns för 5 år sen. Då kände man aldrig lukten av vitlök, och inget smakade vitlök på restauranger. Blev man bjuden på middag hos nån så smakade aldrig maten vitlök. Jag åt en kebabpizza för första gången på 5 år och den smakade extremt mycket vitlök, det gjorde den aldrig för 5 år sen. Jag blev bjuden på julbord i fjol och det var första gången som körven och köttbullarna smakade vitlök. Absolut allting ska innehålla vitlök idag annars kan man inte äta det verkar det som. Allt från lasagne, kött, pizza, absolut allting. Varför?

Personligen tycker jag att vitlöken tar över alla andra smaker för mycket. Tex har du vitlök i kött så smakar det inte kött längre utan bra vitlök. Jag läste att vitlökssmak och lukt stannar kvar i munnen i hela 24-timmar så allt du äter får en bismak av vitlök. Jag är inte vampyr men jag kan inte stå ut med vitlök helt enkelt och jag stör mig ganska mycket på att det har blivit den mest populära ingrediensen i mat de senaste 5 åren. Det räcker med att nån ställer en maträtt i ett kylskåp så luktar hela kylen och halva huset vitlök. Är det nåt som svennar har fått för sig att man ska ha det i precis all mat? Varför är är det ett måste i matlagning? Vad är det för fel på rödlök tex? Måste det lukta äckligt? Om jag ska vara ärlig så tycker jag att bajs luktar bättre än vitlök. Mitt egna då, inte nån annans som har ätit vitlök, för alla äter vitlök utom jag.
Citera
2023-05-08, 14:26
Medlem
Conjurings avatar
Pressad vitlök är för jäkla gott om det är menat att man ska ha det i en maträtt. Tror du att vi använder vitlök till allt? Det stämmer inte alls din fyllekaja.
Citera
2023-05-08, 14:26
Medlem
Den gör maten smakligare sen är den förstås nyttig. Två vitlöksklyftor om dagen ser till att förebygga proppar i blodet.
Citera
2023-05-08, 14:28
Bannlyst
Kan väl ha något att göra med att vi importerat hit halva MENA, som består utav vitlöksrapare.
Citera
2023-05-08, 14:29
Du talar fan inte ont om vitlök
Citera
2023-05-08, 14:31
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Pressad vitlök är för jäkla gott om det är menat att man ska ha det i en maträtt. Tror du att vi använder vitlök till allt? Det stämmer inte alls din fyllekaja.
Säg nån maträtt som inte innehåller vitlök? Pannkakor? Jag kan garantera att man använder vitlök i fläskpannkaka enbart för att det är kött i den. Det är en skrämmande utveckling.
Citera
2023-05-08, 14:32
Jag skulle påstå att vitlök blivit mindre populärt över tid. På 90-talet var det vitlöks-vurm.
Citera
2023-05-08, 14:33
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Den gör maten smakligare sen är den förstås nyttig. Två vitlöksklyftor om dagen ser till att förebygga proppar i blodet.
Varför får jag matsmältningsproblem av vitlök? Som varar i minst 6 timmar efteråt. Vitlök är inte bra för matsmältningen, det gäller att lyssna på sin kropp.

Garlic contains fructan, a compound that causes many problems for the stomach and intestines. Eating too much garlic will directly stimulate the digestive tract, which can damage the stomach lining. From there can cause symptoms of nagging, heartburn, flatulence even peptic ulcers.
Citera
2023-05-08, 14:36
Medlem
Senaste fem åren?? Var är detta, längst bort i avkrok? Snarare boomade det på 90-talet och har sedan hängt kvar som användbar smakhöjare hos många.
Dokumenterad fakta för övrigt som varit med i otaliga matlagningprogram, böcker etc… där kan du också finna förklaringar till varför. Utom kanske tidsmässigt i Avkrok då.
Citera
2023-05-08, 14:39
Medlem
Revejs avatar
Vilken dåre, tål inte vitlök utan för hellre dagen efter pensionen för att någon uppumpad influensa med Daffy Anka-läppar beklagat sig över doften.
Citera
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalbertZweistein
Senaste fem åren?? Var är detta, längst bort i avkrok? Snarare boomade det på 90-talet och har sedan hängt kvar som användbar smakhöjare hos många.
Dokumenterad fakta för övrigt som varit med i otaliga matlagningprogram, böcker etc… där kan du också finna förklaringar till varför. Utom kanske tidsmässigt i Avkrok då.
Jag bor i en håla ja. Jag vet inte vad det är men jag har alltid äcklats av vitlök, men jag växte aldrig upp med vitlök. Mamma hade aldrig det i maten. Första gången jag åt vitlök var nog för 8 år sen kanske, jag vet inte. Det är väl mig det är fel på, jag vet inte vad jag ska göra för alla gillar ju vitlök utan jag.
Citera
Medlem
Allt blir godare av vitlök
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem