2023-05-08, 13:22
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurresprett100
Hej

Till att börja med vill jag säga att namnet på tråden kommer antagligen väcka uppmärksamhet. Det är inte min avsikt att röra upp känslor hos människor, utan snarare nå fram till en bra diskussion.

Presentation av mig själv.

Jag är en person i 35 års åldern. Jag har tidigare arbetat inom den slutna psykiatrin som legitimerad personal (mer tänker jag inte säga). Har arbetat på avdelningar som hanterar allt ifrån neuropsykiatriska diagnoser, bipolaritet, missbruk mm. För drygt 4 år sen valde jag dock att avsluta den karriären och arbetar nu mera inom en annan inriktning.

Min personliga uppfattning

Då såväl mina egna etiska värderingar som patientsekretessen förbjuder mig från att prata om gamla patienter tänkte jag istället prata utifrån löst bekanta som jag stöter på någon gång då och då genom gemensamma vänner. Dessa personer stämmer förövrigt ganska bra in på min egen uppfattning av personer med psykisk ohälsa överlag.

Person nummer 1:
Man i 35 års åldern som är bipolär.

Tar aldrig någonsin litium trots att läkaren skrivit ut medicinen. Istället låter han normala människor lida under såväl sina maniska episoder som under depressioner. Under en mani kan han exempelvis sticka hem från jobbet 12 på förmiddagen, mitt i veckan och börjar ringa samtal till hela kompisgäng och ibland till och med komma förbi deras arbetsplats och störa.

Under depressiva perioder händer det att personen ringer mig 02:30 mitt i veckan utan någon förvarning för att fråga om jag har några öl hemma. Trots att såväl han själv som jag skall jobba dagen efter. Dessutom ägnar han sig åt att använda en hel del narkotika under dessa depressiva perioder vilket inte heller är till hans fördel.

Person nummer 2:
Kvinna i 40 års åldern med ADHD.

Likt tidigare person tar inte heller denna personen sin medicin utan låter normala människor lida. Utan medicin blir denna personen tjatig, skrikig och störig överlag. Då jag eller andra bekanta påtalar detta har vi fått till svar att "Jag tänker fan inte lyssna på nån jävla läkare, det är inget fel på mig. Jag bara är sån här som person."

Person nummer 3:
Kvinna i 30 års åldern som är bipolär typ 2.

Till skillnad från övriga personer tar denna sin medicinering (vad jag vet). Blir dock extremt jobbig genom att under hypomaniska episoder försöka förlänga dem genom att förändra medicinering, använda narkotika och medicin hon ej är ordinerad.

Detta leder till att alla som vistas runt personen behöver oroa sig, (personligen har jag dock slutat bry mig för länge sen). Dessutom är personen extremt tjatig, störig osv under hypomani.

Slutsats

Min personliga uppfattning är att sådana här ageranden inte är allt för ovanliga bland personer med psykisk ohälsa.

Gemensamt för alla dessa personer är att ingen av dem väljer att göra som läkaren säger, istället hittar de på egna lösningar vilket leder till att "normala människor" behöver lida för att de har diagnoser och inte vill göra det dom ska.

Slutligen vill jag även säga att det faktiskt finns flera personer som sköter sina behandlingar och lyssnar på sin läkare. Min personliga uppfattning är att det brukar gå bra för dessa personer även om det så klart finns undantag.

Frågeställning

Ni som lider av psykiska sjukdomar och resonerar på liknande sätt som de här personerna, hur resonerar ni? Varför borde människor ta er psykiska ohälsa på allvar? Är det verkligen rimligt att vanliga människor skall lida för att ni inte vill göra vad läkarna uppmanar er till?

Jag vet inte riktigt på vilket sätt du lider av det här?

De personer du beskriver lider av en sjukdom eller funktionshinder som är sämre behandlade. Allt handlar inte om medicin. Jag upplever att personer som lider av psykisk ohälsa har svårt att få rätt vård. Det är lätt att få utskrivet medicinering, men betydligt svårare att få hjälp med att hitta strategier, lära känna sina triggers, främja egen hälsa, arbeta proaktivt. Även att hjälpa omgivningen att känna igen detta för att kunna hjälpa till.

En person som är inne i en hypomani eller mani kan du inte nå. Du behöver nå personen INNAN den hamnar där. Att bli irriterad på något som faktiskt är ett symptom på dåligt behandlad sjukdom tyder på en ganska stor grad av oempati och det är bra att du lämnat psykiatrin om du känner så här.

Påverkar personer som lider av psykisk ohälsa sin omgivning? Definitivt. Du får som vän bestämma dig för om du vill vara just en vän och riskera vänskapen genom att ställa krav och hjälpa - inte stjälpa. Eller så får du välja att omge dig av neurotypiska människor som aldrig någonsin ställer till med något.
Citera
2023-05-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel

De personer du beskriver lider av en sjukdom eller funktionshinder som är sämre behandlade. Allt handlar inte om medicin. Jag upplever att personer som lider av psykisk ohälsa har svårt att få rätt vård. Det är lätt att få utskrivet medicinering, men betydligt svårare att få hjälp med att hitta strategier, lära känna sina triggers, främja egen hälsa, arbeta proaktivt. Även att hjälpa omgivningen att känna igen detta för att kunna hjälpa till.

En person som är inne i en hypomani eller mani kan du inte nå. Du behöver nå personen INNAN den hamnar där. Att bli irriterad på något som faktiskt är ett symptom på dåligt behandlad sjukdom tyder på en ganska stor grad av oempati och det är bra att du lämnat psykiatrin om du känner så här.

Påverkar personer som lider av psykisk ohälsa sin omgivning? Definitivt. Du får som vän bestämma dig för om du vill vara just en vän och riskera vänskapen genom att ställa krav och hjälpa - inte stjälpa. Eller så får du välja att omge dig av neurotypiska människor som aldrig någonsin ställer till med något.

Jag och andra vänner lider av det på så vis att vi exempelvis blir uppringda 2-3 på natten under vardagar då och då och får frågan om vi ska dricka öl, eller andra situationer då personerna blir störiga för gemene man, jag vill inte berätta allt för detaljerade uppgifter då jag i sådant fall riskerar att outa mig.

Att jag blir irriterad beror inte på att sjukdomen behandlas dåligt. Om så faktiskt var fallet skulle jag aldrig kunna bli irriterad. Irritationen grundar sig snarare i att personen/personerna i fråga vet med sig att de har en sjukdom, de har en behandling (som de inte följer), utan istället kör sitt eget race och är en pain in the ass för sin omgivning...
Senast redigerad av Snurresprett100 2023-05-08 kl. 13:44.
Citera
2023-05-08, 13:49
Medlem
Citat:

Frågeställning

Ni som lider av psykiska sjukdomar och resonerar på liknande sätt som de här personerna, hur resonerar ni? Varför borde människor ta er psykiska ohälsa på allvar? Är det verkligen rimligt att vanliga människor skall lida för att ni inte vill göra vad läkarna uppmanar er till?

Det heter avsaknad av sjukdomsinsikt och det borde du känt tills som legitimerad.

Hur kan du vrida till det så att det handlar om Citat "Varför borde människor ta er psykiska ohälsa på allvar"

??? och då ska du själv vara legitimerad och borde ha koll på allt vad det innebär det här med sjukdomsinsikt. Med koll hade du inte ens ställt frågan ur det perspektivet och det är oklart vad du anser vilja ha svar på.

Förstår inte du att folk kanske lider av noll koll på grund av sin diagnos; Och då måste tvingas ta den medicinen dom är ordinerade för att just det, dom inbillar sig att dom är friska eller kan trixa med det på egen hand. Det finns ju redan såna mekanismer i samhället men det har du ingen aning om eller. Att man kan tvinga dom att ta si medicin antingen i hemmet eller att dom får gå till vården för att ta det med kontroll på den platsen.

Det där daltar nu med och nu fattar jag varför.

Inkompetens
Citera
2023-05-08, 13:50
Medlem
Citat:
Jag och andra vänner lider av det på så vis att vi exempelvis blir uppringda 2-3 på natten under vardagar då och då och får frågan om vi ska dricka öl, eller andra situationer då personerna blir störiga för gemene man, jag vill inte berätta allt för detaljerade uppgifter då jag i sådant fall riskerar att outa mig.

Att jag blir irriterad beror inte på att sjukdomen behandlas dåligt. Om så faktiskt var fallet skulle jag aldrig kunna bli irriterad. Irritationen grundar sig snarare i att personen/personerna i fråga vet med sig att de har en sjukdom, de har en behandling (som de inte följer), utan istället kör sitt eget race och är en pain in the ass för sin omgivning...

Testa att fråga dem (under normala episoder) om varför de inte följer sin behandling så kanske du får större inblick.
Citera
2023-05-08, 13:57
Medlem
Citat:

Eller ett jätteglapp mellan den vård(Vård inne på en psykiatrisk avdelning) som finns mot när dom få lov att gå hem. Lika med noll vård.

är ju som helt digitalt antingen på eller av. Full vård och tung medicinering till att släppas ut på gatan fullt fri att göra vad fan som helst, när det borde finnas stränga krav på att sköta sin medicinering, krav på att vara helt fri från droger, och minst något möte en gång i veckan med kunnigt folk som ser om något inte står rätt till.

Det borde också vara hårdare krav där någon annan går in och kollar att ekonomin är helt ok och där det märks tidigt att det handlas tio mobiltelefoner, eller alla kronor på lotterier helt maniskt. Då ska någon annan ta över som delar ut "Veckopeng" i stället.
Citera
2023-05-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Psykiatrin. Hjärnfonden undrar fortfarande varför t.ex. psykisk ohälsa ökar bland barn. Det är löst för längesen i övriga världen förutom Sverige.

Varför ökar den psykiska ohälsan barn i Svergie enligt dig?

Ja svenska psykiatrin är till stor del påverkad av ideologi.
Citera
2023-05-08, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det heter avsaknad av sjukdomsinsikt och det borde du känt tills som legitimerad.

Hur kan du vrida till det så att det handlar om Citat "Varför borde människor ta er psykiska ohälsa på allvar"

??? och då ska du själv vara legitimerad och borde ha koll på allt vad det innebär det här med sjukdomsinsikt. Med koll hade du inte ens ställt frågan ur det perspektivet och det är oklart vad du anser vilja ha svar på.

Förstår inte du att folk kanske lider av noll koll på grund av sin diagnos; Och då måste tvingas ta den medicinen dom är ordinerade för att just det, dom inbillar sig att dom är friska eller kan trixa med det på egen hand. Det finns ju redan såna mekanismer i samhället men det har du ingen aning om eller. Att man kan tvinga dom att ta si medicin antingen i hemmet eller att dom får gå till vården för att ta det med kontroll på den platsen.

Det där daltar nu med och nu fattar jag varför.

Inkompetens

De där argumentet köper jag inte heller... Om personen inte följer läkarens ordnationer och har en vänskapskrets som sakta men säkert minskar för att ingen pallar ha med denne personen att göra är det nog läge att inse att problemet ligger hos denne och inte hos varken sjukvården, samhället eller alla andra personer.

I Sverige kan man inte tvinga någon att ta någon medicin överhuvudtaget utan beslut om tvångsvård enligt exempelvis LPT eller LRV.

Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Testa att fråga dem (under normala episoder) om varför de inte följer sin behandling så kanske du får större inblick.
Det har jag gjort också, har bara fått svävande svar...
Citera
2023-05-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson

Enligt Anders Hansen till stor del pga fysisk inaktivitet,gäller även äldre men främst barn som har större behov.

Sen kan man tillskriva sociala medier och skärmtid.
Citera
2023-05-08, 14:16
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson

Högre krav på samhället. Det har utvecklats till ett centrum där narcissister står i fokus. Samt att samhället gör människor narcissistiska. Vi bryr oss inte om varandra längre.

Människor som missköter sig som föräldrar.
Barndomstrauman. Googla på ACE.

Ska vi sätta en ADHD-etikett på en unge som har koncentrationssvårigheter? Man har inte så bra koncentrationsförmåga om man behandlas illa.

Här handlar det om att psykiatrin tar reda på symtom. Om man granskade föräldrarna till ungarna som gör utredningar så skulle vi se på andra resultat. Problemet är att ingen ser vad som händer bakom stängda dörrar.

Miljondollarsfrågan: Är folk så naiva att de tror att alla föräldrar är bra? Det finns för många bevis på att de inte är det. Det är de som bestämmer hälsoriskerna. Fyller man tillräckligt med kriterier (ACE) så ökar självmordsrisken och t.ex. missbruksproblematik.
Citat:

Mycket bra inlägg.
Tycker det hör till ovanligheten att man genererar bra resultat till patienter. På tal om att utnyttja mentalsjuka för att behålla dem i systemet.
Citera
2023-05-08, 14:17
Medlem
Citat:
De där argumentet köper jag inte heller... Om personen inte följer läkarens ordnationer och har en vänskapskrets som sakta men säkert minskar för att ingen pallar ha med denne personen att göra är det nog läge att inse att problemet ligger hos denne och inte hos varken sjukvården, samhället eller alla andra personer.

I Sverige kan man inte tvinga någon att ta någon medicin överhuvudtaget utan beslut om tvångsvård enligt exempelvis LPT eller LRV.

Det har jag gjort också, har bara fått svävande svar...
Mnn exakt---
Ett jävla daltande alltså. Vi grannar ska ta det i stället med massa skrik nätter genom tills det blir vräkning. och vi skattebetalare ska stå för svindyr vård som kunde undvikits helt om patienterna tar sin medicin.

Man kör på med FN floskler om den individuella friheten som går föra patientens säkerhet och hälsa.
Citera
2023-05-08, 14:18
Citat:
Ursprungligen postat av Conjuring
Psykiatrin. Hjärnfonden undrar fortfarande varför t.ex. psykisk ohälsa ökar bland barn. Det är löst för längesen i övriga världen förutom Sverige.

Ökar den inte i rasten av västvärlden. Var har
an löst det och hur?
Citera
2023-05-08, 14:23
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Ökar den inte i rasten av västvärlden. Var har
an löst det och hur?
Det finns många olika faktorer.
Man måste ha bra förutsättningar för att ha tillgång till vård.

Man måste förstå orsakerna till den mentala hälsan. Frankrike har listat ut att många barn inte har ADHD utan de har eller haft problem under barndomen. Därför så används andra behandlingar. Medicinering är ovanligare.

Här ökar ADHD men det är felaktiga diagnoser. Det är en gen som funnits innan vi utvandrade från Afrika.

Psykiatrin är ett skämt i Sverige. Vill man ha bättre hjälp så krävs det att man får betala mycket mer för att gå privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in