2023-05-09, 08:19
Medlem
vi får väl hoppas att han snart får ta över sin farmors bostad med så han kan fortsätta med sin livs stil
Citera
2023-05-09, 09:14
Medlem
Karmans avatar
Jag tycker lite synd om Mecklar-Emil. Jag unnar honom faktiskt att åka ny Tesla och inte behöva rulla runt i en gammal farmor-anka-bil till objekten...
Citera
2023-05-09, 09:38
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Vad har Hudiksvall att erbjuda som rättfärdigar nästan 2 miljoner för en liten 2a?
Känns som att dessa bönder nästan betalar Stockholmspriser, tycker synd om dom!
Korrekt värde på denna bostaden som visas i klippet i dagsläget är 400.000kr på sin höjd.

Skulle föreningen vara helt skuldfri så säg 1.200.000, men även det är för mycket.

Emil själv verkar väl bättre än många andra man ser i dylika inslag. Vid tuffare tider behövs dock inte mecklare.
Citera
2023-05-09, 11:55
Medlem
BR har stigit de sista tre månanderna - dags för Emil att casha in o ta hem sin stora vinst
Citera
2023-05-09, 12:03
Medlem
Det är upp till staten att få stopp på prisökningarna men också motverka att priserna sjunker och marknaden kraschar. Detta samtidigt som belåningsgraden minskar.
Citera
2023-05-09, 12:17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskamotera
En lägenhet i Hudiksvall kan väl inte kosta multum?
Förvisso sant, men detta är nybyggen med en fantastisk utsikt över havet. De skänks inte bort.

https://lillskar.com/produktioner/ka...en-hudiksvall/

Ett lån på ~2 miljoner som hoppar från 1,6 till 5 procents ränta innebär en nominell kostnadsökning efter ränteavdraget på närmare 4000 kronor per månad. Lägg till allting annat som stuckit iväg i pris, från mat till energi till löner.
Citera
2023-05-09, 13:24
Medlem
Citat:
En lägenhet i Hudiksvall kan väl inte kosta multum?

Emil får nog kavla upp armarna och öka sina provisioner.
De nybyggda lägenheterna i hamnen lär nog ligga en bra bit över det som är normalt för Hudik. Några mil utanför får du i princip ett gods för samma pris som du får betala för en parkeringsruta i Stockholm.
Citera
2023-05-09, 13:43
Medlem
Cameltotems avatar
Bra han sparar o så och kul för han med ny lägenhet. Tänker inte sitta och låstas att jag är bättre när mina lån är rörliga med. Ingen på Flashback som låste sina räntor ändå, så de kan ni lugna er med..

Kritiken jag har är väl att ta en leasingbil och inte ha råd att amortera? Där måste väl varningsklockorna ringa Emil..
Citera
2023-05-09, 14:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ännu en 20-åring som klagar över att han inte har råd att leva det lyxliv han har vant sig vid. Han vill också ha amorteringsfrihet för sin nybyggda bostadsrätt vid hamnen. Varför uppmärksammar SVT dessa 20-åriga nollor?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...-i-rantepeaken

Varför är du värre på att göra TS än vad Aftonbladet är på att göra klickbaits?

Ingenstans i det inslaget klagar denne Emil över att han inte har råd. Tvärtom framstår han som väldigt sansad över att man i livet måste prioritera det som är viktigast. I Emils fall är bostad viktigare än en bil. Vettig kille, till skillnad från dig.
Citera
2023-05-09, 14:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför är du värre på att göra TS än vad Aftonbladet är på att göra klickbaits?

Ingenstans i det inslaget klagar denne Emil över att han inte har råd. Tvärtom framstår han som väldigt sansad över att man i livet måste prioritera det som är viktigast. I Emils fall är bostad viktigare än en bil. Vettig kille, till skillnad från dig.

Det var kanske onödigt att skriva nolla, men jag tycker att 99% av alla 20-åringar är nollor. De vet ingenting om världen och livet, men de tror att de är så smarta.
Citera
2023-05-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Förvisso sant, men detta är nybyggen med en fantastisk utsikt över havet. De skänks inte bort.

https://lillskar.com/produktioner/ka...en-hudiksvall/

Ett lån på ~2 miljoner som hoppar från 1,6 till 5 procents ränta innebär en nominell kostnadsökning efter ränteavdraget på närmare 4000 kronor per månad. Lägg till allting annat som stuckit iväg i pris, från mat till energi till löner.
Skulle vara intressant att veta hur mycket föreningen har i lån. Varje borätt har sin andel av den skulden. Kan ofta vara avsevärda summor, något som köpare ofta ignorerar. Som exempel såg jag ett nybygge av bostadsrätter utanför Göteborg. Dom hade 60MSEK i lån och det var 70 lägenheter. Det här var 2017-2018
Citera
2023-05-09, 17:26
Citat:
Skulle vara intressant att veta hur mycket föreningen har i lån. Varje borätt har sin andel av den skulden. Kan ofta vara avsevärda summor, något som köpare ofta ignorerar. Som exempel såg jag ett nybygge av bostadsrätter utanför Göteborg. Dom hade 60MSEK i lån och det var 70 lägenheter. Det här var 2017-2018

Dom har 65 750 000 kr i lån med 68 enheter.

Också anmärkningsvärt är att dom erbjuder detta:

"Köper du en ny bostad i Brf Sundskanalen innan den 30 juni 2023 erbjuder bostadsutvecklaren Lillskär dig ”TRYGGAT BOENDE”. Detta innebär bl.a. att du bor första året i din nya bostad avgiftsfritt och får möjlighet till ett flexibelt tillträde, för dig om har en bostad att sälja."

Vet inte om detta är ett vanligt förfarande men flertalet är osålda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in