• 1
  • 2
2023-05-07, 23:19
Hej på er, jag funderar på att söka skola 🏫 och undrar vilken skola som är bra. Så snart så är det augusti och jag vill läsa mina betyg. Jag vill faktiskt veta vilken skola som är bra som folk har fått betyg, som man kan läsa vidare. Där man får lära sig och lyckas på provet. Om ni vet tips på en annan skola som jag inte har tipsat om så tipsa mig. Det ska vara en bra skola där man får chansen till ett betyg och kunna gå vidare med sina studier. Om ni har gått på dessa skolor, skulle ni rekommendera de.

Är Storumans folkhögskola en bra skola?

Har också funderat på Malmfältens folkhögskola, undrar om den är bra?

https://malmfaltensfolkhogskola.se/

Tyvärr så är dessa skolor på distans. Jag vill ge skolan chans igen och komma tillbaks till plugget och skaffa mig ett utbildning för att jag har haft otur när jag gick i skolan 🏫 den staden jag bor i. Blir utslängd från 🏫 skolan hela tiden.
Citera
2023-05-08, 00:15
Medlem
Alltså skriver du så dåligt som du gör här så kommer du aldrig få några bra betyg

Har du lagt ner massor med tid på det så är det för svårt för dig. har du inte det så kan du ju sätta i gång på egen hand. Läs mycket böcker och sätt dig och skriv i mängder.
Citera
2023-05-08, 00:26
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Alltså skriver du så dåligt som du gör här så kommer du aldrig få några bra betyg

Har du lagt ner massor med tid på det så är det för svårt för dig. har du inte det så kan du ju sätta i gång på egen hand. Läs mycket böcker och sätt dig och skriv i mängder.
Då kommer jag att läsa böcker 📕 och då är det bara att gå till biblioteket
Citera
2023-05-08, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ilovesummer
Då kommer jag att läsa böcker 📕 och då är det bara att gå till biblioteket

Böcker? Bibliotek? Det är 2023 nu, inte 1982.

Det du borde fokusera på, och studera, är svenska till att börja med.
Citera
2023-05-08, 01:15
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Böcker? Bibliotek? Det är 2023 nu, inte 1982.

Det du borde fokusera på, och studera, är svenska till att börja med.
Okej på skolorna så studerar man matte, svenska och engelska samtidigt, blir svårt att klara av detta.
Citera
2023-05-08, 01:17
Bannlyst
Citat:
Okej på skolorna så studerar man matte, svenska och engelska samtidigt, blir svårt att klara av detta.

Ta en sak i taget, så löser du det.
Citera
2023-05-08, 01:25
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Ta en sak i taget, så löser du det.
Okej då gör jag det
Citera
2023-05-08, 01:34
Citat:

Du kan ju läsa ett ämne i taget också på åtminstone Komvux. Du måste inte studera på heltid, kör en kurs i taget i långsammare takt vid sidan av jobb om det funkar bättre för dig.
Citera
2023-05-08, 02:36
Medlem
Du vill alltså hitta en slapp skola på distans där du kan läsa upp dina betyg samtidigt som du inte behöver lyfta ett finger eller anstränga dig för att få bra betyg? Du behöver bara goda kunskaper i svenska, engelska och mattematik, resten av dina utländska betyg räknas om (jag antar att du inte är svensk).

Förstår inte poängen om du vill läsa vidare senare så kommer du halka efter väldigt fort i synnerhet om du inte förstår språket. Läs målen till varje kurs och plugga. Det är inga avancerade kurser som krävs för högskolebehörighet.

Skulle till och börja med undvika alla distansutbildningar om du verkligen vill lära dig, dessa kurser är ofta förinspelade och om du har någon fråga kan de dröja upp till en vecka för att få svar/hjälp från läraren. Sitt på komvux där lärarna finns tillgängliga och knacka på om det är något du inte förstår.
Citera
2023-05-08, 03:57
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Du kan ju läsa ett ämne i taget också på åtminstone Komvux. Du måste inte studera på heltid, kör en kurs i taget i långsammare takt vid sidan av jobb om det funkar bättre för dig.
Okej ska ta komvux på en annan ort
Citera
2023-05-08, 04:00
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Du vill alltså hitta en slapp skola på distans där du kan läsa upp dina betyg samtidigt som du inte behöver lyfta ett finger eller anstränga dig för att få bra betyg? Du behöver bara goda kunskaper i svenska, engelska och mattematik, resten av dina utländska betyg räknas om (jag antar att du inte är svensk).

Förstår inte poängen om du vill läsa vidare senare så kommer du halka efter väldigt fort i synnerhet om du inte förstår språket. Läs målen till varje kurs och plugga. Det är inga avancerade kurser som krävs för högskolebehörighet.

Skulle till och börja med undvika alla distansutbildningar om du verkligen vill lära dig, dessa kurser är ofta förinspelade och om du har någon fråga kan de dröja upp till en vecka för att få svar/hjälp från läraren. Sitt på komvux där lärarna finns tillgängliga och knacka på om det är något du inte förstår.
Okej då ska jag undvika distans och ta klassrum, tar nog komvux annan stad
Citera
2023-05-08, 05:30
På folkhögskola får du inga "betyg" du får ett studieintyg.

Vill du ha betyg är det komvux som gäller och du kan bara söka komvux i din egen hemkommun eftersom det är kommunen som betalar så betalar de inte för studier i en annan stad när de kan erbjuda samma studier själv.

Har du redan betyg i ämnen som du vill plugga (alltså högre än F) så görs en bedömning om det finns plats och är motiverat att ge dig en studieplats, är det många som söker samma kurs men som saknar godkänt så går de före dig i kön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in