Citat:
Ursprungligen postat av
Nullheap
Jag tror att det är svårt för folk överlag att sätta sig in i forskning och att det därför blir väldigt enkelt när folk på ett enkelt sätt med en myndig stämma förklarar att så fungerar X även om förklaringen är helt i motsats kring vad forskning visar.
(5) Tack för dina tankar. Håller med om din förklaring. Men det är knappast en ursäkt. Journalister är vanligen inte rädda att sätta ställa makten och pengarna under lupp, speciellt när det talas med myndig stämma.
Forskare om några har per definition argument på sin sida, och ska kunna ge svar om än ofullständiga på en oinsatt journalists frågor. Av med silkes-handskarna! Rimligen saknar de även egenintresse. Vilket dock görs svårt av nuvarnade publiceringssystem.
Istället hamnar vetenskap och vetenskaps-nyheter i någonslags glättig kategori mellan nytta och nöje.
"Ännu en kvark!" "Orm-olja gör dig smal!" "En planet med samma storlek som jorden har hittats!".
Det som torde vara trist och komplicerat vänds ut-och-in och blir extremt tillgängligt och glättigt*. Vetenskapens väld har alltid haft en barnslig ton. Det förstår jag, men gör då också ett program riktat till folk över 17!
Om forskare inte har tid, bör kanske statligt avlönade "think-tanks" sättas up på Universitet, PR-ytor som utgörs av faktiska experter.
(6.)
Smutsig blodsugande affärsverksamhet?
Det är så märkligt att det inte pratas mer om det här. Det är som sagt skattepengar som slussas ur landet. Kanske ser allmänheten forskare och universitet rosenrött? Kanske att i motsats till inom forskning, så ses det inte med blida ögon att som icke-forskare ifrågasätta vetenskapsfolk.
Forskare själva för stressade och blinda i sin kamp för. De kan knappast förändra sin egen värld, tydligt när man tittar på den associerade fackrörelsens inkompetens.
I historiskt perspektiv är Robert Maxwell nästan enahanda, grunden för vårt nuvarande publiceringssytem. Däremot var han knappast den enda som saboterat den vetenskapliga processen.
Jag anser i motsatts till killen i
filmen, att det finns ett annat grundproblem.
Patent och
s.k. 'intellectual' 'property' (Mig vetterligen kräver patent en uppfinnning tex en stol, medans IP även täcker ideer och koncept, tex rundnings vinkeln på iphånes hörn).
Även om jag ogillar det starkt, är jag inte direkt upprörd över att folk tjänar pengar. Det får Greta och (Marxisterna fixa). P/IP blir dock speciellt dysfunktionellt när kunskapsöverföring likriktas
**. Företag får ta del av offentligt finansierad forskning men delar inte med sig av sin egen interna forskning.
Forskare "ges" verktyg som de inte vet hur de fungerar. I grunden en separation av kunskap mellan privat och allmänheten (universitet). Vidrigt och troligen farligt***.
Robert Maxwell var som sagt knappast först dock. Thomas Edison och hans livsverk är också ypperligt intressant i frågan.
Som sagt förvånad att tråden inte genererar mer intresse, fel forum månne? Men vilket är då rätt?
Med lugna men desperata hälsningar, R
* Brasklapp: Bäst i test är ändå
SRs. Radio verkar hålla betydligt mycket högre nivå än TV och tidningar även SVT/BBC osv.
** Ett tydligt exempel på det jag kallar likriktning av kunskap ges (så klart) av Sabine:
https://www.youtube.com/watch?v=oDne7CBXRn0
*** Det jag förespråkar här är en diskussion och en uppdatering, inte att man slopar alla nuvarande system utan ersättning. Att forskares och offentliga resursers intressen överhuvudtaget tas i beaktning i "förhandlingarna" med företag.