2023-05-06, 19:21
Medlem
Vår labrador som är sju år har fått knölar vid ändtarmsöppningen. Självklart ska vi ta den till veterinär om detta inte går över, men när vi rådfrågade en veterinär häromdagen sa man till oss att avvakta lite. Det kan vara typ motsvarande människans hemorrojder. Ni som uppräckt liknande knölar på er hund, vad var det? Blir såklart fundersam. Hunden verkar inte direkt besvärad själv av knölarna
Citera
2023-05-06, 19:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasson0411
Vår labrador som är sju år har fått knölar vid ändtarmsöppningen. Självklart ska vi ta den till veterinär om detta inte går över, men när vi rådfrågade en veterinär häromdagen sa man till oss att avvakta lite. Det kan vara typ motsvarande människans hemorrojder. Ni som uppräckt liknande knölar på er hund, vad var det? Blir såklart fundersam. Hunden verkar inte direkt besvärad själv av knölarna
Det är inte analsäcksinflammation då?
Citera
2023-05-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det är inte analsäcksinflammation då?

Tack…detta ska jag kolla närmare på
Citera
2023-05-07, 04:53
Medlem
vadsadusadus avatar
Vissa hundar behöver hjälp att tömma analsäckarna. Grattis, 'nnu ett äckligt jobb man har som hundägare. Men ta hunden till veterinär för att dubbelkolla, där kan de också lära er hur ni gör det själv omdet nu är det.
Citera
2023-05-07, 10:06
Medlem
Myrtens avatar
Är det knölar eller svullnat? (Oavsett behöver veterinär kolla på den).

Om det är knölar kan det vara analadenom, googla! Påverkas av hormoner, lösningen kan isf vara kastration (kirurgisk eller kemisk), om det inte funkar behöver man ta bort knölarna. (I värsta fall, om det inte är adenom, så carcinom av ngt slag..., dvs cancer)

Är det svullet kan det vara analsäcksinflammation, ibland hjälper det att duscha och hålla rent, men ofta behövs antiinflammatorisk/smärtstillande medicin (mot svullnaden och smärta), ibland behövs det spolas, isf krävs ofta sedering eller narkos.
Citera
2023-05-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Vissa hundar behöver hjälp att tömma analsäckarna. Grattis, 'nnu ett äckligt jobb man har som hundägare. Men ta hunden till veterinär för att dubbelkolla, där kan de också lära er hur ni gör det själv omdet nu är det.

Ja, det ska man alltid passa på att få gjort när man är hos veterinären enligt mig. Lärde mig det den hårda vägen efter att jag prompt skulle göra det själv hemma… vidrigt bortom all beskrivning, ni som vet - ni vet.
Citera
2023-05-13, 09:50
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Ja, det ska man alltid passa på att få gjort när man är hos veterinären enligt mig. Lärde mig det den hårda vägen efter att jag prompt skulle göra det själv hemma… vidrigt bortom all beskrivning, ni som vet - ni vet.

Nä, det ska man inte. Det är ett jävla otyg att folk ska klämma helt friska analsäckar hela tiden. En fast avföring är bästa huvudkudden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in