Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-06, 12:30
Medlem
Säg att jag åker till Litauen och öppnar en bank där.

Det kommer aldrig finnas någon historik från mina svenska banker till min bank i Litauen.

Jag kommer inte ha ett räntekonto eller värdepapper. Alltså ingenting som är skatt på.

Säg att jag får in pengar till mitt konto i Litauen när jag säljer Rolex klockor i Tyskland endast ett exempel

Eftersom det inte finns några spår från mig som leder till mig bank i Litauen hur ska polisen få reda på mitt konto där?
Det finns 1000 tals banker i världen. Tror knappast svensk polis kommer kontakta alla 1000 för att fråga om jag är kund hos dom.
Citera
2023-05-06, 14:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Säg att jag åker till Litauen och öppnar en bank där.

Det kommer aldrig finnas någon historik från mina svenska banker till min bank i Litauen.

Jag kommer inte ha ett räntekonto eller värdepapper. Alltså ingenting som är skatt på.

Säg att jag får in pengar till mitt konto i Litauen när jag säljer Rolex klockor i Tyskland endast ett exempel

Eftersom det inte finns några spår från mig som leder till mig bank i Litauen hur ska polisen få reda på mitt konto där?
Det finns 1000 tals banker i världen. Tror knappast svensk polis kommer kontakta alla 1000 för att fråga om jag är kund hos dom.

Interpol kan det utan problem. I stort sett alla banker i världen är datoriserade vilket innebär att sådana förfrågningar kan automatiseras och även om det finns banksekretess så är bankerna skyldiga att lämna ut uppgifter om kontoinnehavare till polisen.
Citera
2023-05-06, 14:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Till viss del finns det spår eftersom du öppnar konto med din id-handling och även finansinstitut online har börjat med att man skall ange skattehemvist t.ex Revolut och är du säker på att du får öppna konto utan att ha någon anknytning till landet så som boende, arbete, studier?
När du ska använda pengarna i Sverige kan det också lämna spår så som uttag och överföringar.
Citera
2023-05-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Interpol kan det utan problem. I stort sett alla banker i världen är datoriserade vilket innebär att sådana förfrågningar kan automatiseras och även om det finns banksekretess så är bankerna skyldiga att lämna ut uppgifter om kontoinnehavare till polisen.

Men dom kommer ju inte veta vilket land eller vilken bank dom ska fråga?
Citera
2023-05-06, 17:09
Medlem
urress avatar
Dem kan läcka din info och uppgifter som apoteket gjort.
Citera
2023-05-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Till viss del finns det spår eftersom du öppnar konto med din id-handling och även finansinstitut online har börjat med att man skall ange skattehemvist t.ex Revolut och är du säker på att du får öppna konto utan att ha någon anknytning till landet så som boende, arbete, studier?
När du ska använda pengarna i Sverige kan det också lämna spår så som uttag och överföringar.

Litauen var ett dåligt exempel. Man får öppna i alla länder inom EU. Om man tex öppnar i Frankrike och besöker banken på plats.
Citera
2023-05-06, 17:22
Medlem
Med tanke på att det gjorts så stora arbeten de senaste åren med att hitta pengar som försökts döljas i skatteparadis så kan man nog utgå från att det för varje år blir lättare och lättare för myndigheterna att hålla koll inom unionen. Man vill varken att pengar ska hållas undan beskattning, pengar från brott ska styckas och tvättas eller att pengar ska skickas till organisationer som sysslar med terrorism.
Citera
2023-05-08, 18:22
Medlem
Ja det kan de då banken I Litauen är skyldig att skicka uppgifter till till skattemyndigheten i landet där kontohavaren bor.riktigt så lätt är det inte att lura myndigheterna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in