2023-05-06, 11:57
Medlem
177boys avatar
Hej

Jag har precis bytt jobb och ska inom en ganska snar framtid, resa ett par gånger i veckan i tjänst.
Jag jobbar som säljare och har Mälardalen och Norrland. Så sträckorna kan bli rätt långa en av mina kunder finns i Kalix tex.

Jag jag resonerar lite på vad för typ av drivmedel och teknik.

El = kanske är det bästa för plånboken? Men känns inte så där super kul åka långa och mycket resor med, om en laddning tar 20-60min? infrastrukturen måste ju va duktigt eftersatt jag kan ha fel så klart.

Ren diesel eller bensinbil = Är väl det jag vill ha för slippa krångel. Kan dock tänka mig att det är dyrast för alla parter inblandade så att säga?

Hybrid är väl nice om man glider runt här nere i Mälardalen och pendlar till kontoret om dagarna.
Men känns rätt meningslöst så fort dom där 8-10 milen är slut?

Ni med lite erfarenhet hur resonerar ni?
Citera
2023-05-06, 12:01
Medlem
jonte500s avatar
Du betalar väl ändå inte bränslet själv på tjänsteresor?
Citera
2023-05-06, 12:18
Medlem
Jag sitter i liknande situation. Kör vissa dagar uppemot 70 mil, vissa dagar bara till kontoret.

Jag har en BMW 330e hybrid bensinare, årsmodell 2023. Jag kommer till kontoret (32 kilometer enkelresa) på bara batteriet. Jag laddar på jobb under 4 timmar, sen kör jag hem på den laddningen.
Annars drar den 0.65 ca blandad körning om jag startar med tomt batteri.

Jag betalar bensinen själv, men jobbet ger mig 12,50/milen skattefritt och 12,80/milen skattepliktigt.
Och eftersom jag kör mer än 3.000 mil per år i tjänsten så betalar jag bara 75% av förmånsvärdet.

Drivmedelersättningen gör alltså att jag har bilen helt gratis.
Citera
2023-05-06, 12:52
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 177boy
Hej

Jag har precis bytt jobb och ska inom en ganska snar framtid, resa ett par gånger i veckan i tjänst.
Jag jobbar som säljare och har Mälardalen och Norrland. Så sträckorna kan bli rätt långa en av mina kunder finns i Kalix tex.

El = kanske är det bästa för plånboken? Men känns inte så där super kul åka långa och mycket resor med, om en laddning tar 20-60min? infrastrukturen måste ju va duktigt eftersatt jag kan ha fel så klart.

Ren diesel eller bensinbil = Är väl det jag vill ha för slippa krångel. Kan dock tänka mig att det är dyrast för alla parter inblandade så att säga?

Hybrid är väl nice om man glider runt här nere i Mälardalen och pendlar till kontoret om dagarna.

Måste du verkligen kör upp till kunden i Kalix, kan du inte ta flyget?
Det tar ~11h, känns lite lång om du nu inte gör någon slags turné till kunderna.

Vilken längd är den mest typiska, dvs den du kör oftast?

Trafikverket delar ut en del bidrag för att det skall byggas ut infrastruktur för laddning med en viss densitet längsvägarna.
Senast redigerad av tnem 2023-05-06 kl. 12:54.
Citera
2023-05-06, 13:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Hej

Elbil är uteslutet, det är det dyraste och sämsta alternativet på alla punkter.
Dyrast milkostnad/höga laddkostnader , plus onödig extra laddtid och framförallt den bristande laddinfrastukturen gör elbilen till ett uselt val för din körprofil.
Dessutom är de dyra.

Hybrid är värdelös för långkörning , glöm det alternativet.

Bensinbil är helt ok, framförallt nu med ett bensinpris på 18-19 kr liten.
Diesel är egentligen det bästa valet, och literpriset är väl okej nu med ca 20-21 kronor litern.
Men bensin eller diesel, är mest en smaksak.
Citera
2023-05-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Dyrast milkostnad/höga laddkostnader , plus onödig extra laddtid och framförallt den bristande laddinfrastukturen gör elbilen till ett uselt val för din körprofil.
Dessutom är de dyra.

Diesel är egentligen det bästa valet, och literpriset är väl okej nu med ca 20-21 kronor litern.

Är en hybridbil med eldriften avstängd mycket törstigare än motsvarande bil som "enbart" är fossildriven?

Om en diesel är det bästa valet, varför är en Hybrid Mercedes-Benz E 300 de utesluten? Man kommer kanske 4 mil på ren eldrift vilket säkert räcker till många resor i Mälardalen. Ska man åka 90+ mil till Kalix så kör man på diesel? Valde detta exempel för det är mig veterligen en av få diesel-laddhybrider, men samma logik går väl att använda med bensinare.

Om de flesta resor kommer vara av kortare slag så tycker jag inte vi ska glömma hybridalternativet direkt.

Till TS, vilken budget har du tänkt dig?
Senast redigerad av korken69 2023-05-06 kl. 17:17.
Citera
2023-05-06, 19:29
Medlem
Mildhybrid med både förbränningsmotor och batteri, ingen extern laddning behövs och låg bränsleförbrukning.
Citera
2023-05-06, 20:58
Medlem
Citat:
Dessutom är de dyra.

Kostnad som försäkring, skatt, service, reparationer och värdeminskning kan han ju skita i eftersom det är en förmånsbil han ska få.
Jag sitter i samma sits och har haft både dieselbil och elbil (skoda Enyaq), och BMWn jag har nu är det bästa alternativet, som jag upplever det.
Citera
2023-05-06, 21:15
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Hej

Har lite av allt. Har ett par elbilar, och har tidigare haft flera rena dieslar. Senaste bilen vi köpte var dock en hybrid (BMW 5-serie plug-in-hybrid). Alla har lite olika för och nackdelar.

Nackdelen med bår hybrid är att batterierna är så små att det nästan är meningslöst (men inte helt) att ladda de. Man kommer så extremt kort på de på ren eldrift. Är främst min fru som kör BMW:en i jobbet, och oftast är det lite längre sträckor. Känns lite tveksamt för henne med nyttan av hybridfunktionen. Den största praktiska fördelen är att den sänkte förmånsvärdet och vad hon därmed måste skatta för förmånen. Så lite meningslöst kanske med hybridfunktionen (gör nog inte mycket för miljön, och snarare högre förbrukning), men man skall inte underskatta den låga skatten som den för med sig.

Teslan fungerar bra för mig som förmånsbil och tjänstebil. Kör en del mellan våra större städer i Sverige, och även till Oslo ibland. Räcker ränt fint på batteri ca 50 mil. Behöver jag köra längre än så, tex. mellan Sthlm och GBG, så räcker det med ett enda laddstopp på vägen. Oftast blir det i Linköping eller Jönköping på Tesla SuC, och då laddar det så snabbt att ett stopp på endast 5-6 minuter räcker väl.
Citera
2023-05-06, 21:43
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Dessutom är de dyra.

Att hybrid är värdelöst skulle jag inte hålla med om, men det beror väl på om man har haft en förmånsbil och vet hur det funkar. Jag kör GTE och reser alltid långt i tjänsten när jag reser, kör den lätt under 0,5l/mil om den är laddad. Man kör en laddhybrid i hybridläget direkt om man kör långt och använder gpsen så får bilen prioritera användningen av batteriet.

Soppan kostar typ 10:-/mil, jag får 18-19:-/mil netto så det täcker min privata bensin och stor del av kostnaden för bilen. Beroende på vad företaget erbjuder så är diesel dyrt som förmånsbil oftast, få företag låter anställda köra diesel också.
Citera
2023-05-07, 09:23
Moderator
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2023-05-07, 11:04
Medlem
177boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Du betalar väl ändå inte bränslet själv på tjänsteresor?
nej nej, får mil ersättning. Men vill hs bra alternativ privat och så lite krångel som möjligt. Jag är disel gris i hjärtat. Men man blir ju beskattad osv så kostnaden blir ju viktig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in