Citat:
Ursprungligen postat av
177boy
nej nej, får mil ersättning. Men vill hs bra alternativ privat och så lite krångel som möjligt. Jag är disel gris i hjärtat. Men man blir ju beskattad osv så kostnaden blir ju viktig.
Skall du ha absolut längst räckvidd så är ju en ren diesel helt överlägset. Samma sak om du vill ha en stark dragbil. Men du kommer bli rätt hårt förmånsbeskattad.
Vill du ha en bil med grym körglädje och sjuk prestanda för lite pengar, men som ändå har bekväma funktioner som autopilot för långa resor, så är ju en Tesla med dubbla motorer grymt alternativ. Dessutom låga drivmedelskostnader (löjligt billig att köra, även om man kör hårt som en biltjuv). Du betalar bara några få kronor milen, men får 9,50 kr milen skattefritt. Ju mer du kör i tjänsten, ju mer tjänar du skattefritt.
Hybridbil är även det ett alternativ. Skulle säga att det, iaf. i vår erfarenhet sedan några månader tillbaka med vår första hybrid, är ett för oss sämre alternativ än en ren ICE-bil, och speciellt jämfört med en ren diesel, men även sämre än en ren elbil. Man måste tanka den enormt ofta då tanken är extremt liten, samt att en bensinmotor har inte alls lika hög verkningsgrad som dieselmotor. Batterifunktionen i hybriden då? Rätt meningslös då vi inte laddar den hemma. Frugan laddar den enbart på jobbet. Batterierna i en hybrid är så små att de räcker extremt kort. Gör det nästan meningslöst.
Vissa tycker att hybrider är den bästa kombinationen mellan ICE-bilar och elbilar, och jag har full respekt för andras åsikter, men min egna erfarenhet är att det är klart sämre med hybridbilar än både ICE-bilar och rena elbilar. Iaf. för oss och våra förhållanden/förutsättningar.
Kostnadsmässigt så är det lägst beskattning på vår elbil, men här har ju vår hybrid även en fördel gentemot våra tidigare dieselbilar; beskattningen blir klart lägre med vår bensinhybrid. Så den låga skatten är den enda saken som är fördel med hybrider för oss.
Dvs. i de fall som en ren elbil inte fungerar (kanske ställen utan laddning man åker till, eller behöver hög dragvikt) eller att vissa bilar inte finns som rena elbilar (finns tex. inga bra kombi) så är en hybrid ett alternativ av rena skatteskäl, men annars så skulle jag skippa.