2023-05-07, 11:09
Medlem
177boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Drivmedelersättningen gör alltså att jag har bilen helt gratis.
intressant, jag har för dålig koll... men tack för infon. Är du nöjd med bil valet?
Citera
2023-05-07, 11:13
Medlem
177boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Måste du verkligen kör upp till kunden i Kalix, kan du inte ta flyget?
Det tar ~11h, känns lite lång om du nu inte gör någon slags turné till kunderna.

Vilken längd är den mest typiska, dvs den du kör oftast?

Trafikverket delar ut en del bidrag för att det skall byggas ut infrastruktur för laddning med en viss densitet längsvägarna.

Det får vi se men jag kommer ju ta ett par besök och hotell nätter när jag är uppe.

Jag vet ej hur mycket har rätt mycket kunder mälardalen och Stockholm men mycket industri norr över.
Citera
2023-05-07, 11:16
Medlem
177boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Elbil är uteslutet, det är det dyraste och sämsta alternativet på alla punkter.
Dyrast milkostnad/höga laddkostnader , plus onödig extra laddtid och framförallt den bristande laddinfrastukturen gör elbilen till ett uselt val för din körprofil.
Dessutom är de dyra.

Hybrid är värdelös för långkörning , glöm det alternativet.

Bensinbil är helt ok, framförallt nu med ett bensinpris på 18-19 kr liten.
Diesel är egentligen det bästa valet, och literpriset är väl okej nu med ca 20-21 kronor litern.
Men bensin eller diesel, är mest en smaksak.

Lite så jag känner rent taktiskt, jag kört disel privat tidigare en v90. Super nöjd men a liter priset va inte kul.
Citera
2023-05-07, 11:34
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 177boy
nej nej, får mil ersättning. Men vill hs bra alternativ privat och så lite krångel som möjligt. Jag är disel gris i hjärtat. Men man blir ju beskattad osv så kostnaden blir ju viktig.

Skall du ha absolut längst räckvidd så är ju en ren diesel helt överlägset. Samma sak om du vill ha en stark dragbil. Men du kommer bli rätt hårt förmånsbeskattad.

Vill du ha en bil med grym körglädje och sjuk prestanda för lite pengar, men som ändå har bekväma funktioner som autopilot för långa resor, så är ju en Tesla med dubbla motorer grymt alternativ. Dessutom låga drivmedelskostnader (löjligt billig att köra, även om man kör hårt som en biltjuv). Du betalar bara några få kronor milen, men får 9,50 kr milen skattefritt. Ju mer du kör i tjänsten, ju mer tjänar du skattefritt.

Hybridbil är även det ett alternativ. Skulle säga att det, iaf. i vår erfarenhet sedan några månader tillbaka med vår första hybrid, är ett för oss sämre alternativ än en ren ICE-bil, och speciellt jämfört med en ren diesel, men även sämre än en ren elbil. Man måste tanka den enormt ofta då tanken är extremt liten, samt att en bensinmotor har inte alls lika hög verkningsgrad som dieselmotor. Batterifunktionen i hybriden då? Rätt meningslös då vi inte laddar den hemma. Frugan laddar den enbart på jobbet. Batterierna i en hybrid är så små att de räcker extremt kort. Gör det nästan meningslöst.

Vissa tycker att hybrider är den bästa kombinationen mellan ICE-bilar och elbilar, och jag har full respekt för andras åsikter, men min egna erfarenhet är att det är klart sämre med hybridbilar än både ICE-bilar och rena elbilar. Iaf. för oss och våra förhållanden/förutsättningar.

Kostnadsmässigt så är det lägst beskattning på vår elbil, men här har ju vår hybrid även en fördel gentemot våra tidigare dieselbilar; beskattningen blir klart lägre med vår bensinhybrid. Så den låga skatten är den enda saken som är fördel med hybrider för oss.

Dvs. i de fall som en ren elbil inte fungerar (kanske ställen utan laddning man åker till, eller behöver hög dragvikt) eller att vissa bilar inte finns som rena elbilar (finns tex. inga bra kombi) så är en hybrid ett alternativ av rena skatteskäl, men annars så skulle jag skippa.
Senast redigerad av peterpanp 2023-05-07 kl. 11:38.
Citera
2023-05-07, 12:16
Medlem
Citat:
intressant, jag har för dålig koll... men tack för infon. Är du nöjd med bil valet?
Mycket. Körde en A6 innan och det är förvånansvärt hur snabbt man vänjer sig vid att 330n faktiskt är en mindre bil.
Men just att det är en hybrid passar helt perfekt. Kör i stort sett gratis upp till 5 mil men även snålt när man använder bensinmotorn för längre sträckor.
Citera
2023-05-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Är en hybridbil med eldriften avstängd mycket törstigare än motsvarande bil som "enbart" är fossildriven?

Om en diesel är det bästa valet, varför är en Hybrid Mercedes-Benz E 300 de utesluten? Man kommer kanske 4 mil på ren eldrift vilket säkert räcker till många resor i Mälardalen. Ska man åka 90+ mil till Kalix så kör man på diesel? Valde detta exempel för det är mig veterligen en av få diesel-laddhybrider, men samma logik går väl att använda med bensinare.

Om de flesta resor kommer vara av kortare slag så tycker jag inte vi ska glömma hybridalternativet direkt.

Till TS, vilken budget har du tänkt dig?

Törstigare ja - hur mycket - tja det berror på viktskillnaden o kanske även utväxlingen
Citera
2023-05-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Mildhybrid med både förbränningsmotor och batteri, ingen extern laddning behövs och låg bränsleförbrukning.
Det var intressant, mildhybrid. Så som du beskriver den visste jag inte ens existerade, alltså ett batteri du inte kan ladda med sladd.
Jag trodde att alla plug-in-hybrider var mildhybrider (alltså att de laddades upp när bilen bromsades), men jag hittar inte någonstans att min BMW har den funktionen.
Men att batteriet laddas under de få sekunder man bromsar måste väl vara försumbar? Finns det nån data att tillgå?
Citera
2023-05-07, 15:56
Medlem
Citat:
Det var intressant, mildhybrid. Så som du beskriver den visste jag inte ens existerade, alltså ett batteri du inte kan ladda med sladd.
Jag trodde att alla plug-in-hybrider var mildhybrider (alltså att de laddades upp när bilen bromsades), men jag hittar inte någonstans att min BMW har den funktionen.
Men att batteriet laddas under de få sekunder man bromsar måste väl vara försumbar? Finns det nån data att tillgå?

Batteriet laddas under flera olika kriterier bl.a
Inbromsning
Motorbroms
Sedan när förbränningsmotorn går, vilket sker med automatik
Citera
2023-05-07, 16:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Lite så jag känner rent taktiskt, jag kört disel privat tidigare en v90. Super nöjd men a liter priset va inte kul.
Enligt beslut idag får vi Västeuropas lägsta dieselpris från och med årsskiftet, ca 20.80 idag vilket ger ett dieselpris på ca 15,30 kronor litern efter 1 jan nästa år.
Citera
2023-05-07, 17:24
Medlem
177boys avatar
[quote=korken69|Till TS, vilken budget har du tänkt dig?[/QUOTE]

Min nya VD har inte sagt någon basbelopp, vi håller på strukturerar om ett företag. Så lite löst i kontraktet står det bil motsvarade full smetad v60. rätt skön beskrivning i kontraktet. Vi har rett bra dialog och han inser att 7.5 basbelopp kommer man inte långt på.
Citera
2023-05-07, 17:28
Medlem
177boys avatar
Citat:
Mycket. Körde en A6 innan och det är förvånansvärt hur snabbt man vänjer sig vid att 330n faktiskt är en mindre bil.
Men just att det är en hybrid passar helt perfekt. Kör i stort sett gratis upp till 5 mil men även snålt när man använder bensinmotorn för längre sträckor.

Ja det ända som vinner mig på en hybrid är just köra runt lite i Stockholm, jag kan inte ladda hemma föreningen har inga laddboxar. Så det blir på jobbet i så fall. Jag håller på kollar på C klass 300E och Volvo v60, men sen såg jag 330 igår på youtube, tänkte kunde va värt kolla den hade också fått bättre poäng i hybrid test.

För mig är storleken inte så viktigt, klar jag vill inte köra i en Polo och det är nice med kombi för då får man in lite skit i bilen.
Citera
2023-05-07, 17:30
Medlem
177boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Enligt beslut idag får vi Västeuropas lägsta dieselpris från och med årsskiftet, ca 20.80 idag vilket ger ett dieselpris på ca 15,30 kronor litern efter 1 jan nästa år.

OJ! ser ut som att diseln är tillbaka på tapeteten då. Nu betalar ju arbetsgivaren. Men tänker för privat bruk så är det ju nice i så fall också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in