2023-05-06, 14:14
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast

Men en riktig mening med livet ur ett filosofiskt perspektiv finns inte...

En riktig mening med livet finns inte, men det betyder inte att livet saknar meningen. Tvärtom, mening finns överallt.

Men det är bara min åsikt
Citera
2023-05-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
En riktig mening med livet finns inte, men det betyder inte att livet saknar meningen. Tvärtom, mening finns överallt.

Men det är bara min åsikt

Ja det finns en mening att solen finns annars hade vårt liv dött ut , men spelar det någon roll ?

Det finns en poäng att ha kul för annars har man tråkigt ...osv osv..

Vi fattar poängen med att små saker skapar poäng i stunden men när man kommer till en insikt så handlar det alltså inte om att favorit laget vann i fotboll typ...
Citera
2023-05-06, 15:50
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickees
En noggrann balans måste uppnås där du har de fantastiska upplevelserna när du är ung men inte heller är begränsad i vad du kan göra när du är gammal.

Exakt så, allt i måtta. Ofta blir det så svartvitt när man pratar om sparande och pengar. Man behöver inte bränna hela lönen första helgen eller leva på gröt sju dagar i veckan.

Med det sagt så får väl var och en bli lycklig på sitt vis även om jag större förståelse för en knäckebrödsmiljonär än någon som blir pensionär, arbetslös eller sjukskriven och tvingas till knäckebrödet.
Senast redigerad av Aigis 2023-05-06 kl. 15:55.
Citera
2023-05-06, 16:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverdrup
Jag har en något speciell finansiell situation som jag skulle behöva få lite synpunkter och råd kring.

Bakgrund: Jag är mellan 30 - 35 år och bor i ett annat europeiskt land. Jag var klar med min universitetsutbildning runt 25 och de första 4-5 åren spenderade jag varenda krona av lönen på nöjen, resor, ny bil mm men även en del dyra utbildningar/upplevelser som jag drömt om hela livet. Men sammantaget blev det exakt 0 kr i sparande, dock inga större skulder förutom CSN. Pga diverse händelser i livet behövde jag en nystart och tackade därför ja till en bra tjänst utomlands

Nuvarande finansiella situation
Jag tjänar motsvarande mellan 55 och 70 k efter skatt varje månad. Jag har på lite drygt 3 år lyckats bygga upp ett litet nästägg som är fördelat på:
- 500k på investeringskonto som är fördelat ca 50/50 på aktier och fonder. Tänk robusta aktier som investor, globala indexfonder m.m.
- 35k som är bundet som depositum i min lägenhet
- 25 k som er bundet till konto för framtida fastighetsköp.
- 20 k buffertkonto
Jag skulle säga att det är småpengar men ser man till gemene man så är det nog en god start.

Mitt månatliga sparande ligger på runt 20 k til investeringskonto, 2k till "fastighetskontot" och runt 5 k till buffertkontot.

Utgifter:
- Hyra 12k
- Ström 1k (svindyrt nu)
- Csn 2k
- MC 2k ( finansierad till 50% för att slippa sälja av aktier)
- kreditkort 10-20k (reser mycket, äter ute ofta mm)
- Diverse räkningar 4 k (telefon, fack, försäkringar
, medlemskap)
Så sammantaget runt 40k i fasta kostnader.

Nu till mitt dilemma:
Fortsätter jag så här och om man kör några kalkyler så är mitt investeringskonto värt runt 30-35 miljoner lagom till pensionen. Inte illa alltså men frågan jag ställer mig är det värt det?

Jag har undvikit att köpa lägenhet då jag skulle behöva lägga runt 700k i egenkapital, dvs hela min portfölj skulle behöva säljas. I tillägg ökar månadskostnaden för boende till minst 20k med ränta,amortering och avgifter.
Jag har även avstått från att dra på mig en dyr bil då kostnader för avbetalning, försäkringar mm lätt blir 7-8k i månaden.
Allt för att inte hamna i den klassiska lyxfällan där varenda krona på lönen går åt att betala räkningar.

Men är jag för snål? Vilken glädje kommer jag att ha av massa pengar när jag är nästan 70 år? Jag har ingen flickvän och ingen familj som kan ha glädje av ett stort arv.
För att komplicera det hela mer så är jag djupt trasig invändigt med ett stort hål i mig som har gjort att jag har valt ett relativt ensamt liv och har inga planer på att skaffa en partner eller familj och varje julafton (som spenderas själv) tar jag beslutet om jag ska ge livet ytterligare 1 år.
Jag har således ingen större horisont och det känns som att jag sparar till en framtid om jag knappt tror på själv.

Hur hade du gjort i min situation?
Jag hade till att börja med köpt en lägenhet. Du är inte "sparsam" som hyr, du är dum.
Amortering är inte en kostnad utan ett sparande.

Sedan är det en berättigad fråga: Varför snåla nu för att ha massor av pengar sen, när du inte behöver dem så mycket? Gör upp en budget som innebär att du har en viss årlig lyxkonsumtion på något som ger dig extremt mycket och en del sparande.

Jag lider med dig att du har ett så torftigt liv att du måste bestämma år för år att du vill leva vidare. Låter inget bra alls. Kan du inte satsa på att lära känna goda vänner istället, om du inte vill ha en familj?
Citera
2023-05-06, 16:37
Medlem
over9ks avatar
Hur kom du fram till 35 mille vid pension?
Citera
2023-05-06, 17:32
Medlem
Men visst känner du lite livsglädje när du tar hojen på sväng? 😊
Citera
2023-05-06, 20:46
Medlem
Kronas avatar
Det kan absolut vara värt att spara medan du har många år kvar till pensionen.
Vet inte om du har läst om den här killen men hans story är inspirerande: https://tradevenue.se/@miljonarinnan30

Även om du känner dig tom och trasig inombords. Glöm inte bort att satsa på nära relationer. Det ger så mycket om du kan ha bra relationer.

Lycka till!
Senast redigerad av Krona 2023-05-06 kl. 20:47. Anledning: Stavfel
Citera
2023-05-07, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag hade till att börja med köpt en lägenhet. Du är inte "sparsam" som hyr, du är dum.
Amortering är inte en kostnad utan ett sparande.

Sedan är det en berättigad fråga: Varför snåla nu för att ha massor av pengar sen, när du inte behöver dem så mycket? Gör upp en budget som innebär att du har en viss årlig lyxkonsumtion på något som ger dig extremt mycket och en del sparande.

Jag lider med dig att du har ett så torftigt liv att du måste bestämma år för år att du vill leva vidare. Låter inget bra alls. Kan du inte satsa på att lära känna goda vänner istället, om du inte vill ha en familj?
Jag är inte helt enig angående bostadsköp med dagens räntesituation och bostadspriser. Där jag bor får man betala ett minimum mellan 4 och 5miljoner för en 3rummare av hyffsad standard.
Det fördubblar min boendekostnad och av den summan är det max 8k som jag betalar till mig själv. Och för att göra det utplånar det kapital dom jag har byggt upp hittils. Det är en enorm frihetskänsla att inte vara tyngd under ett gigantiskt lån som binder upp mig, och det är värt någon tusenlapp extra i månaden.

Jag kan inte helt se att jag har ett torftigt liv. Har en god karriär, några vänner som jag möter regelbundet. Beslutet om att leva år till år är slutprodukten av totalt självbestämmande där man utvärderar om man har kommit till vägs ände eller om det finns mer att uppnå med livet.
Och jag är långt ifrån vägs ände.
Citera
2023-05-07, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Hur kom du fram till 35 mille vid pension?
Räknar man ränta på ränta effekten av ett sparande på runt 20k i månaden över 31 år med gjennomsnittlig avkastning på 7% med startkapital på 500k så blir det stora pengar när maskineriet börjar få moment efter ca 10milj. Det här är ju före skatter och sådant men netto är det oavsett över 20 miljoner.
Citera
2023-05-07, 09:13
Avstängd
Uncorruptables avatar
Citat:
Räknar man ränta på ränta effekten av ett sparande på runt 20k i månaden över 31 år med gjennomsnittlig avkastning på 7% med startkapital på 500k så blir det stora pengar när maskineriet börjar få moment efter ca 10milj. Det här är ju före skatter och sådant men netto är det oavsett över 20 miljoner.
Du tycker bostadspriserna är övervärderade, men inte börspriserna? 🤔
Citera
2023-05-07, 09:28
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Jag har en något speciell finansiell situation som jag skulle behöva få lite synpunkter och råd kring.

Bakgrund: Jag är mellan 30 - 35 år och bor i ett annat europeiskt land. Jag var klar med min universitetsutbildning runt 25 och de första 4-5 åren spenderade jag varenda krona av lönen på nöjen, resor, ny bil mm men även en del dyra utbildningar/upplevelser som jag drömt om hela livet. Men sammantaget blev det exakt 0 kr i sparande, dock inga större skulder förutom CSN. Pga diverse händelser i livet behövde jag en nystart och tackade därför ja till en bra tjänst utomlands

Jag tjänar motsvarande mellan 55 och 70 k efter skatt varje månad. Jag har på lite drygt 3 år lyckats bygga upp ett litet nästägg som är fördelat på:
- 500k på investeringskonto som är fördelat ca 50/50 på aktier och fonder. Tänk robusta aktier som investor, globala indexfonder m.m.
- 20 k buffertkonto
Jag skulle säga att det är småpengar men ser man till gemene man så är det nog en god start.

Mitt månatliga sparande ligger på runt 20 k til investeringskonto, 2k till "fastighetskontot" och runt 5 k till buffertkontot.

Utgifter:
- Hyra 12k
- Ström 1k (svindyrt nu)
- Csn 2k
, medlemskap)

Nu till mitt dilemma:
Fortsätter jag så här och om man kör några kalkyler så är mitt investeringskonto värt runt 30-35 miljoner lagom till pensionen. Inte illa alltså men frågan jag ställer mig är det värt det?

Jag har undvikit att köpa lägenhet då jag skulle behöva lägga runt 700k i egenkapital, dvs hela min portfölj skulle behöva säljas. I tillägg ökar månadskostnaden för boende till minst 20k med ränta,amortering och avgifter.
Jag har även avstått från att dra på mig en dyr bil då kostnader för avbetalning, försäkringar mm lätt blir 7-8k i månaden.
Allt för att inte hamna i den klassiska lyxfällan där varenda krona på lönen går åt att betala räkningar.

Men är jag för snål? Vilken glädje kommer jag att ha av massa pengar när jag är nästan 70 år? Jag har ingen flickvän och ingen familj som kan ha glädje av ett stort arv.
För att komplicera det hela mer så är jag djupt trasig invändigt med ett stort hål i mig som har gjort att jag har valt ett relativt ensamt liv och har inga planer på att skaffa en partner eller familj och varje julafton (som spenderas själv) tar jag beslutet om jag ska ge livet ytterligare 1 år.
Jag har således ingen större horisont och det känns som att jag sparar till en framtid om jag knappt tror på själv.

Jobba så länge du tycker det är kul och spendera på det du känner för.
När jag blev 45 tröttnade jag på arbetet och slutade jobba. Som många andra utan barn. Funderar nu på hur mycket nöje jag hade tidigare.
Nu har jag inte längre lust att göra något speciellt. Motion och internet hela dagen. Kostnaden är låg. Önskar jag spenderat Mer tidigare.
Har man barn investera i fastigheter och lämna fett arv!
Citera
2023-05-07, 11:10
Medlem
Citat:

- 20 k buffertkonto

Utgifter:
- Hyra 12k
- Ström 1k (svindyrt nu)
- Csn 2k
, medlemskap)

Nu till mitt dilemma:

Jag skulle satsa på aggressiva investeringar samt vara företagsam på sidan. Njut även av pengarna. När du dör kommer ingen minnas dig. Ingen orkar bry sig längre. Samt att bli väldigt rik ger inte eventuella barn någon lycka, de står i skuggan av dig, förväntar sig pengar av dig och blir stroppiga. Du vet själv att en son som har tillgång till pappas miljoner aldrig skulle bygga karaktär och eget driv om han inte arbetat ett par skitjobb eller gått igenom ett par motgångar.
Senast redigerad av carlydeveloper 2023-05-07 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in