Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Jag hade till att börja med köpt en lägenhet. Du är inte "sparsam" som hyr, du är dum.
Amortering är inte en kostnad utan ett sparande.
Sedan är det en berättigad fråga: Varför snåla nu för att ha massor av pengar sen, när du inte behöver dem så mycket? Gör upp en budget som innebär att du har en viss årlig lyxkonsumtion på något som ger dig extremt mycket och en del sparande.
Jag lider med dig att du har ett så torftigt liv att du måste bestämma år för år att du vill leva vidare. Låter inget bra alls. Kan du inte satsa på att lära känna goda vänner istället, om du inte vill ha en familj?
Jag är inte helt enig angående bostadsköp med dagens räntesituation och bostadspriser. Där jag bor får man betala ett minimum mellan 4 och 5miljoner för en 3rummare av hyffsad standard.
Det fördubblar min boendekostnad och av den summan är det max 8k som jag betalar till mig själv. Och för att göra det utplånar det kapital dom jag har byggt upp hittils. Det är en enorm frihetskänsla att inte vara tyngd under ett gigantiskt lån som binder upp mig, och det är värt någon tusenlapp extra i månaden.
Jag kan inte helt se att jag har ett torftigt liv. Har en god karriär, några vänner som jag möter regelbundet. Beslutet om att leva år till år är slutprodukten av totalt självbestämmande där man utvärderar om man har kommit till vägs ände eller om det finns mer att uppnå med livet.
Och jag är långt ifrån vägs ände.