2023-05-06, 14:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Fast vadå, man byter ju pengarna mot boende. Inte så man slänger dom i sjön direkt.

Jag sitter och funderar på att ta ett 85% lån på 4.5% ränta för en 7 miljoners villa. Kommer bli ca 30K i månaden men jag kommer bo fett. Vi drar in ca 65K efter skatt så att betala 30K i boende varav 20K i ränta är inga problem. Tar hellre en fet villa jag kan leva gott i och höga räntekostnader än massa pengar möglandes på banken medans jag bor i en hyresrätt i Rinkeby på 50 kvadrat. Vem fan bryr sig slutändan vad man slänger pengar på i detta korta liv. Jag vill bo bra! Och jag förstår likasinnade.

Därtill säger jag: LYCKA TILL att hyra en sån villa. Vad är poängen med pengar om de bara ska sparas i fonder och skit? Du kanske dör immorn och då spelar pengarna ingen roll. Jag säger såhär, skit FULLSTÄNDIGT i ränteläget och låna på. Lev så fett det går medans du kan.

Sitta och snåla, spara och vara smart för att kunna leva livet, vad när du är 70+? Haha, vilken jävla loserinställning. Då har ju livet redan passerat.
Ha aldrig mer än 35% av nettoinkomsten på ditt boende. Det är inte hållbart över tid. Du kommer inte att ha din lön hela livet. Beroende på ålder kanske någon blir föräldraledig med låg lön. Man kan bli sjuk. Huspriserna kan rasa. Finns massor med argument för att max ha 35% i utgift på sitt boende.
Citera
2023-05-06, 14:48
Blir intressant att följa bostadsmarknaden nästa år, då räntorna åter FALLER.

ÖVER TID blir allt (som inte försvinner) nominellt dyrare, och har så blivit i hundratals år.
Senast redigerad av PresidentBahama 2023-05-06 kl. 14:53.
Citera
2023-05-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Rätta mig om jag har fel. Detta gäller inte alla bostadsrätter. Utan syftar på nyproduktion och annat skit som har avgift på 7000+/månad samt kostar 3-4 miljoner.

Jag vet att majoriteten får lära sig tidigt. Studera hårt, skaffa bra jobb, och köp bostadsrätt. Det var ju jätte bra för dom som köpte bostadsrätt på 90 talet för 500k och kan nu sälja dom för 4 miljoner grattis ni gjorde en bra affär.

4 miljoner lånar 85% =3400000:- bara räntan som är nu på 4,32% så ska du betala tillbaka 12240 bara i ränta varje månad PLUS 7000 i avgift.

Och för detta får du en vanlig sketen standard 3a i en medelstor stad.

Vilka är idioterna som köper dessa? Även om man äger 4 miljoner är man väl inte så korkad att man köper en bostad? Folk tänker ju ofta att jo men hyran blir ju betydligt billigare. Njaaa , vad kan man spara per månad jämfört med om man hyr? 7-8000 per månad extra? 70-80k sparar man per år.

Men 4 miljoner är låsta i lägenheten. 4 miljoner man kan lägga på indexfond (8% i snitt ) * 4 miljoner =320k

Så den stora frågan vem är korkade nog att köpa en lägenhet med så extremt hög avgift?
Hur bor du? Vem vill bo i en sketen hyresrätt hela livet?
Citera
2023-05-06, 15:02
Medlem
Varför bryr sig ts om vad andra människor gör med sina liv? Om nu någon vill köpa en bostadsrätt för 4 miljoner och sedan betala en avgift ovanpå detta så låt dom göra det. Om någon vill bo i en hyresrätt eller i ett tält låt dom göra det utan att kalla folk för allt möjligt. Dessa trådar är så tragiska, folk klagar på alla oavsett om man har hyresrätt eller bostadsrätt. Vad hände med ordspråket "sköt dig själv och skit i andra"? Jag tror att det är människor utan eget liv som klagar på vad andra gör. Sen är ju flashback ett utmärkt forum för människor med noll självkänsla att framstå som framgångsrika eftersom man kan påstå precis vad som helst utan att någon har en chans att kontrollera sanningshalten i vad man skriver.
Citera
2023-05-06, 15:15
Medlem
Citat:
Rätta mig om jag har fel. Detta gäller inte alla bostadsrätter. Utan syftar på nyproduktion och annat skit som har avgift på 7000+/månad samt kostar 3-4 miljoner.

Jag vet att majoriteten får lära sig tidigt. Studera hårt, skaffa bra jobb, och köp bostadsrätt. Det var ju jätte bra för dom som köpte bostadsrätt på 90 talet för 500k och kan nu sälja dom för 4 miljoner grattis ni gjorde en bra affär.

4 miljoner lånar 85% =3400000:- bara räntan som är nu på 4,32% så ska du betala tillbaka 12240 bara i ränta varje månad PLUS 7000 i avgift.

Vilka är idioterna som köper dessa? Även om man äger 4 miljoner är man väl inte så korkad att man köper en bostad? Folk tänker ju ofta att jo men hyran blir ju betydligt billigare. Njaaa , vad kan man spara per månad jämfört med om man hyr? 7-8000 per månad extra? 70-80k sparar man per år.

Men 4 miljoner är låsta i lägenheten. 4 miljoner man kan lägga på indexfond (8% i snitt ) * 4 miljoner =320k

Så den stora frågan vem är korkade nog att köpa en lägenhet med så extremt hög avgift?

Jag visste inte att vi hade ett överflöd av billiga hyresrätter i Sverige! Där fick jag lära mig något!
Citera
2023-05-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Sitter fjollan på rättspsyk eller något vårdhem kanske? Då förstår jag att bostadsrätt är en öm punkt för honom.
Helt otroligt, Sverige i ett nötskal. Kommunistkramande arbetare sitter på sina fikaraster och fantiserar om att alla andra minsann måste vara lika mediokra som er själva. Man ska passa in! En svensk har inte råd med sitt boende, så en svensk tränger in sig i en liten bostadsrätt. Så gör en svensk.

De fåtal stackare som har det sämre än er ska man skratta åt och håna. Personer som jag som (enkelt verifierbart) har det markant bättre ställt ska man istället låtsas att det inte finns. Eller att vi är psykiskt sjuka. Usch, att jag enligt dina mått är framgångsrik måste vara det hemskaske du någonsin varit med om. Jag lider med dig och din brinnande missunnsamhet. Men tacka vet jag jantelagen och public service, och du har åtminstone dina små fikaraster när den elaka kapitalistbossen låter dig vila och gnälla lite.
Citera
2023-05-06, 16:33
Avstängd
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Problemet är att det inte är folk med ekonomisk kunskap som köper. Att de vet de har råd och vill ha detta.

Nej, de köper denna som första bostad för de kan inte tänka sig att hyra. De måste ha borgenär. Sedan blåser de pengarna medan borgenären betalar avgift. De försöker läxa upp honom lite men han anser att det är rätt att han bara ska få pengar. Detta händer så fort han fått fast jobb. Sedan visar det sig att han inte klarar av jobbet. Sitter hemma medan släkten betalar hans sprajtans nya BR.

Borgensman pojk, det heter borgensman - borgenär är något annat. Ta och snyt dig!

För övrigt en ganska otrevlig tråd med mycket okunskap och glåpord!
Citera
2023-05-06, 16:43
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
I Stockholm finns ju buss, tunnelbana och pendeltåg så man är inte lika beroende av bil som på landet. Sen är det ändå fullt av bilar i Stockholm ändå.
Den största anledningen att folk köper bostadsrätt i stockholm är ju för att kötiderna för hyresrätt ofta är flera år ofta tio eller mer och så länge kan inte alla vänta.

Flera års kötid i Stockholm... Nej det är väl tjugo år eller mer om man vill bo centralt.
Citera
2023-05-06, 16:48
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Eh, alla jag känner som mer en bekanta idag är "mångmiljonär" i svenska kronor, ja.

Poängen är att det är en sak om man har mycket pengar och är stolt över det. En helt annan att som du själv ha svag ekonomi, men då försöka leta fram folk som har det ännu sämre - såpass att det påverkar deras hälsa - så du kan skryta över att du har mer pengar än de har. Det är ett vidrigt och svenskt beteende.

Det vidriga är att sparka neråt som du gör. Anse dig förmer för att du har mycket pengar. Bra människor samlar inte pengar på hög utan delar med sig, och du kan ändå inte ta med dig din förmögenhet när du faller av pinn. Besvärande?
Citera
2023-05-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Flera års kötid i Stockholm... Nej det är väl tjugo år eller mer om man vill bo centralt.

Exakt jag har stått i bostadskön 10 år o får fortfarande typ en lägemhet I rinkeby som bäst 😅 okej finns nyproduktion o välja men jag vägrar betala dom hyrorna som de vill ha för nyproduktion typ 8k per månad för en liten etta....
Citera
2023-05-06, 17:00
Medlem
Citat:

Då köper man väl hellre ett hus för 1-2 miljoner.

Annars bortkastade stålar.
Citera
2023-05-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Jag visste inte att vi hade ett överflöd av billiga hyresrätter i Sverige! Där fick jag lära mig något!

Yes varsågod för lite ny information
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in