2023-05-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Hur bor du? Vem vill bo i en sketen hyresrätt hela livet?

Har en hyresrätt som jag hyr ut i andra hand.

Sen hyr jag en lyxvilla i Särö som är finast på gatan på 200 kvm👍😁.

Kostade ägare 10,7 miljoner han hyr ut den till mig för 20k. Jag delar kostanden med en person som är hemma varannan helg och då är inte jag hemma av andra orsaker. Så betalar 10 k för 200 kvm i Särö.

Hade jag lagt in 3 miljoner i detta huset hade jag behövt låna 7700000. Och betala nästan 27 k i månaden bara i ränta.

Så jag har gjort en bra deal.

Ägaren bor inte här för han har flyttat till ett annat land pga kärleken. Och han vill inte sälja huset just nu
Senast redigerad av Saras1057 2023-05-06 kl. 17:20.
Citera
2023-05-06, 17:25
Medlem
I Malmö bosätter man en massa nykomna somalier och araber i dessa fina nybyggen.
Citera
2023-05-06, 17:48
För det är oftast billigare än ”hyres” och värdet behålls oavsett vad du säger. Ingen säljer när priser är låga, syftet var inte investering utan boende. Att man i framtiden gör en vinst är enbart en bonus när man ska byta upp sig.

Jag har aldrig och skulle aldrig hyra från någon annan.

Jag är den som hyr ut.

Du får gärna identifiera dig som den som hyr ditt liv. Grattis, du valde ett liv i fattigdom.
Citera
2023-05-06, 17:51
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057

Kostade ägare 10,7 miljoner han hyr ut den till mig för 20k. Jag delar kostanden med en person som är hemma varannan helg och då är inte jag hemma av andra orsaker. Så betalar 10 k för 200 kvm i Särö.

Hade jag lagt in 3 miljoner i detta huset hade jag behövt låna 7700000. Och betala nästan 27 k i månaden bara i ränta.

Ägaren bor inte här för han har flyttat till ett annat land pga kärleken. Och han vill inte sälja huset just nu

Du har inte gjort en bra deal. Du hyr och ger bort dina pengar, oavsett om du hyr ut din tidigare bostad.

Intressant att folk identifierar sig med bostaden de bor i och därmed tror de är en samhällsklass de inte ens är i närheten av. Ha ha ha
Citera
2023-05-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Det vidriga är att sparka neråt som du gör. Anse dig förmer för att du har mycket pengar.
Nej ditt jantefoster. Om du inte blev så förnärmad över att inte alla sitter klistrade i folkhemsbetongen skulle du kunna läsa vad jag faktiskt skriver, vilket alltså är raka motsatsen. Jag kritiserar det typiskt svenska beteendet att folk med mediokra privatekonomier insisterar på att leta upp fattiga och utsatta som de kan håna, eftersom dessa har ännu mindre pengar.

Att ha dåligt med pengar är inte äckligt. Att leta upp fattiga ("hyresråttor") att håna så att man ska må bättre över sin egen kassa ekonomi är riktigt äckligt. Och dessa trådar dryper av det beteendet. Hela landet dryper av det beteendet.
Citera
2023-05-06, 18:05
Medlem
Citat:
Rätta mig om jag har fel. Detta gäller inte alla bostadsrätter. Utan syftar på nyproduktion och annat skit som har avgift på 7000+/månad samt kostar 3-4 miljoner.

Jag vet att majoriteten får lära sig tidigt. Studera hårt, skaffa bra jobb, och köp bostadsrätt. Det var ju jätte bra för dom som köpte bostadsrätt på 90 talet för 500k och kan nu sälja dom för 4 miljoner grattis ni gjorde en bra affär.

4 miljoner lånar 85% =3400000:- bara räntan som är nu på 4,32% så ska du betala tillbaka 12240 bara i ränta varje månad PLUS 7000 i avgift.

Och för detta får du en vanlig sketen standard 3a i en medelstor stad.

Vilka är idioterna som köper dessa? Även om man äger 4 miljoner är man väl inte så korkad att man köper en bostad? Folk tänker ju ofta att jo men hyran blir ju betydligt billigare. Njaaa , vad kan man spara per månad jämfört med om man hyr? 7-8000 per månad extra? 70-80k sparar man per år.

Men 4 miljoner är låsta i lägenheten. 4 miljoner man kan lägga på indexfond (8% i snitt ) * 4 miljoner =320k

Så den stora frågan vem är korkade nog att köpa en lägenhet med så extremt hög avgift?
fattig är man knappast om man är kreditvärdig för 4 miljoner
Citera
2023-05-06, 18:10
Medlem
Citat:

Men du är i en unik situation som väldigt få är i. Antagligen så har du fått den här möjligheten genom kontakter eller så har du haft enorm tur.
Men om det skiter sig med huset så får du flytta till lägenheten. Är den ok? Fick du den genom kontakter eller stod du i bostadskö som 99% av alla andra får göra?
Citera
2023-05-06, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Helt otroligt, Sverige i ett nötskal. Kommunistkramande arbetare sitter på sina fikaraster och fantiserar om att alla andra minsann måste vara lika mediokra som er själva. Man ska passa in! En svensk har inte råd med sitt boende, så en svensk tränger in sig i en liten bostadsrätt. Så gör en svensk.

De fåtal stackare som har det sämre än er ska man skratta åt och håna. Personer som jag som (enkelt verifierbart) har det markant bättre ställt ska man istället låtsas att det inte finns. Eller att vi är psykiskt sjuka. Usch, att jag enligt dina mått är framgångsrik måste vara det hemskaske du någonsin varit med om. Jag lider med dig och din brinnande missunnsamhet. Men tacka vet jag jantelagen och public service, och du har åtminstone dina små fikaraster när den elaka kapitalistbossen låter dig vila och gnälla lite.

Ja, och folk skrattar åt dig, och hånar dig. Förstår att du inte kan ha det lätt på behandlingshemmet, men du förtjänar all skit som kommer din väg!

Vi som bor i bostadsrätter, är nog betydligt mindre kommunistiskt lagda, än dom som sitter i en hyresrätt bland blattar och socfall. Är det många på behandlingshemmet du sitter på, som också är kommunister? Då kan ni ju starta klasskamp? Gulligt
Citera
2023-05-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Nej ditt jantefoster. Om du inte blev så förnärmad över att inte alla sitter klistrade i folkhemsbetongen skulle du kunna läsa vad jag faktiskt skriver, vilket alltså är raka motsatsen. Jag kritiserar det typiskt svenska beteendet att folk med mediokra privatekonomier insisterar på att leta upp fattiga och utsatta som de kan håna, eftersom dessa har ännu mindre pengar.

Att ha dåligt med pengar är inte äckligt. Att leta upp fattiga ("hyresråttor") att håna så att man ska må bättre över sin egen kassa ekonomi är riktigt äckligt. Och dessa trådar dryper av det beteendet. Hela landet dryper av det beteendet.

Du hånar folk ständigt för att de är fattiga och inte har pengar.
Citera
2023-05-06, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Lyllo!
Men vänta bara, de kommer

Har bott här i föreningen i snart 8 år, och aldrig sett en taliban.
Citera
2023-05-06, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du hånar folk ständigt för att de är fattiga och inte har pengar.

Klart han gör, hans högsta dröm är förmodligen att kunna ta sig in på bostadsmarknaden. Och det är nog en öm punkt för psykfallet, när folk påpekar att han förmodligen aldrig kommer kunna göra det. Bara läs historiken från postaren, så ser du att det är ett riktigt specialfall här.
Citera
2023-05-06, 18:36
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel. Detta gäller inte alla bostadsrätter. Utan syftar på nyproduktion och annat skit som har avgift på 7000+/månad samt kostar 3-4 miljoner.

Jag vet att majoriteten får lära sig tidigt. Studera hårt, skaffa bra jobb, och köp bostadsrätt. Det var ju jätte bra för dom som köpte bostadsrätt på 90 talet för 500k och kan nu sälja dom för 4 miljoner grattis ni gjorde en bra affär.

4 miljoner lånar 85% =3400000:- bara räntan som är nu på 4,32% så ska du betala tillbaka 12240 bara i ränta varje månad PLUS 7000 i avgift.

Och för detta får du en vanlig sketen standard 3a i en medelstor stad.

Vilka är idioterna som köper dessa? Även om man äger 4 miljoner är man väl inte så korkad att man köper en bostad? Folk tänker ju ofta att jo men hyran blir ju betydligt billigare. Njaaa , vad kan man spara per månad jämfört med om man hyr? 7-8000 per månad extra? 70-80k sparar man per år.

Men 4 miljoner är låsta i lägenheten. 4 miljoner man kan lägga på indexfond (8% i snitt ) * 4 miljoner =320k

Så den stora frågan vem är korkade nog att köpa en lägenhet med så extremt hög avgift?
Själv köpte jag en bostadsrätt, en etta, när jag flyttade hemifrån. 310000 i Saltsjöbaden, en förort till Stockholm 25 minuter med Saltsjöbanan bort. Valde den biligaste fasta räntan. Första Sparbanken, 12,75% på 5 år.

Månadsavgiften låg strax under 2000.

Det var tider det. Not. Köpte den våren 1991. Redan på hösten gick svensk ekonomi åt helvete. Ett år senare, hösten 1992, gick botten ur fullständigt och reporäntan blev 500%. De rörliga räntorna för bostadsrätter gick upp till 24% procent.

Efter som jag valt fast ränta var jag ändå förskonad. Men samtidigt fast. Lägenhetspriserna i mitt område sjönk som en sten. Flera var ute för 150000 (dvs hälften vad jag gav), en var ute för 100000.

Så det gick inte att flytta. Tog nog fram emot 97/98 innan priserna hade nåt nivåerna jag gav för lägenheten.

Så mitt råd till dig är att tänka så långsiktigt du kan. Klarar du månadsavgiften och ränta + amortering i minst 3 år? Så bind räntan så vet du vad den totala månadskostnaden blir.

Chansa inte med boendet. Vill du chansa med pengar gör det med fonder, aktier, men inte med boendet.

Se inte boendet som investering ekonomiskt, se det som investering i dig själv. Nåt som ger dig livskvalitet.

Om du i slutändan går plus på din bostad se det då som en oväntad bonus.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-05-06 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in