2023-05-06, 00:08
Medlem
Zhkards avatar
Ta på dig ditt munskydd.
Citera
2023-05-06, 00:17
Jag är ovaccinerad lika så många av mina vänner och bekanta, jag å farsan på 68 år har inte vikt oss en millimeter och vi har umgåtts, hälsat på folk, varit ute på krog och kryssning utan några problem öht.

Antingen beror det på våra starka ariska gener eller så var inte covid så allvarlig som media försökte propagera.

måste samtidigt meddela att jag är en överviktig sjukpensionerad halv-alkis.. trots det så fick hälsomedvetna gym-töntar och hälsogurus covid... trots munnblöja och vaccin med 3-4 "boosters" covid. Fick nån av er covid trots vaccin och boosters etc så har ni underlägsna gener!

Min slutsats av det hela är, ariska gener är överlägsna.. även om de är spritmarinerade.
Citera
2023-05-06, 00:18
Medlem
Ingen vill leva så förutom germofoberna.
Citera
2023-05-06, 01:01
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jo är det något jag verkligen lärt mig genom Covid är det värdet av munskyddet. Så otroligt smart grej jag aldrig tänkt på, att även att det inte skyddar 100% så skydder det otroligt bra ändå. Om folk i vården använder det, varför inte hela samhället?

Så det här fick mig att tänka steget längre (som ni troligtvis inte gjort) - varför använder vi inte i högre utsträckning munskydd hela tiden? Tycker fan det borde bli lag på det på bussar, tåg, på stationer och i butiker. Så slipper jag få ditt äckliga bajsvirus.

Jag har sedan Covid ALLTID munskydd när jag ger mig ut utanför lägenheten. Spelar ingen roll vad jag gör. Jag kör bil med det.

Varför bär vi inte munskydd hela tiden? Är det inte dags att införa lagar om detta? Och därtill, vem vet när nästa virus kommer. Kanske bra att vara förberedd?

Med munskydd kan vi skydda varandra, är det egentligen någon som tycker detta är en dålig ide förutom kanske enstaka konspiratoriska antivaxxare?

Vilken dum idé. Du vet väl att man bör inte leva 100% sterilt? Detta koncept kallas hygienhypotesen, som föreslår att överdriven renlighet och brist på exponering för olika mikroorganismer kan leda till en ökad risk för allergier och autoimmuna sjukdomar.

Dessutom, man får munsår, torr hud, huvudvärk av att andas i maskjäveln. Det visade väl sig i slutändan att mask skyddade mot covid-infektion med ca 5-10%. Så det är ju ingenting. Bättre att stärka sitt immunförsvar genom kost och motion.
Citera
2023-05-06, 01:03
Medlem
Innan covid-19 så fanns det inga studier annat än litterära på munskydd om de verkligen fungerade.
Allt prat om hur bra munskydd var/är var alltså bara dragna ur röven.

Har för mig att man nu tittat närmare på munskydden och användningen under covid-19 och kommit fram till att det spelar ingen roll om du bär munskydd eller inte.
Smittorisken minskar inte trots munskydd. Troligen är det för att folk inte kan hantera munskydden på rätt sätt.

Det är med andra ord en onödig kostnad att använda dessa skydd.
Citera
2023-05-06, 01:03
Medlem
Hade aldrig någon dum fårmask på - nej tack. Trams.

Du får sätta på dig någon sorts heltäckande bubbeldräkt istället, och rulla fram som en boll....då är du säker.

Vissa blev såklart rika på investeringar i billiga skräpmasker och vaccin, och argumenterade outröttligt för hur jävla bra det var.
Citera
2023-05-06, 01:07
Medlem
Eastwings avatar
Det är nu när WHO sagt att det är över som skiten kommer träffa fläkten.
Vill ni överleva så ta på er munskydd, handskar och sockiplast för att vara på den säkra sidan.
Citera
2023-05-06, 01:56
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Jo är det något jag verkligen lärt mig genom Covid är det värdet av munskyddet. Så otroligt smart grej jag aldrig tänkt på, att även att det inte skyddar 100% så skydder det otroligt bra ändå. Om folk i vården använder det, varför inte hela samhället?

Så det här fick mig att tänka steget längre (som ni troligtvis inte gjort) - varför använder vi inte i högre utsträckning munskydd hela tiden? Tycker fan det borde bli lag på det på bussar, tåg, på stationer och i butiker. Så slipper jag få ditt äckliga bajsvirus.

Jag har sedan Covid ALLTID munskydd när jag ger mig ut utanför lägenheten. Spelar ingen roll vad jag gör. Jag kör bil med det.

Varför bär vi inte munskydd hela tiden? Är det inte dags att införa lagar om detta? Och därtill, vem vet när nästa virus kommer. Kanske bra att vara förberedd?

Med munskydd kan vi skydda varandra, är det egentligen någon som tycker detta är en dålig ide förutom kanske enstaka konspiratoriska antivaxxare?

Du ser ju vad som händer just nu i samhället. Vi är snart inne i juni och det är fortfarande massa influensa, förkylningsvirus och calicivirus som går runt som tusan. Dvs, all den här distanseringen och munskyddskåtheten har gjort att immunförsvaren blivit allt sämre. Det är trist att vara sjuk men att utsättas för virus här och där stärker immunförsvaret.

En annan aspekt är att munskydden blockerar syretillförseln till hjärnan och det är inte alls bra på sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Innan covid-19 så fanns det inga studier annat än litterära på munskydd om de verkligen fungerade.
Allt prat om hur bra munskydd var/är var alltså bara dragna ur röven.

Har för mig att man nu tittat närmare på munskydden och användningen under covid-19 och kommit fram till att det spelar ingen roll om du bär munskydd eller inte.
Smittorisken minskar inte trots munskydd. Troligen är det för att folk inte kan hantera munskydden på rätt sätt.

Det är med andra ord en onödig kostnad att använda dessa skydd.

Stämmer inte, nej. Här kan du läsa: https://www.lu.se/artikel/munskydd-s...ss-av-pandemin

Munskydd reducerar spridningen, men som du säger så måste man såklart veta hur man ska använda dom.
Citera
2023-05-06, 08:00
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Du behöver väl inte sova med det. Men jag pratar om att ha det på såfort man lämnar dörren och ska ut på ärenden.
Varför inte tvärtom? Det är ju hemma i familjen som smittspridning av virus och sjukdomar är som störst. Inte ute i samhället. Tror du har missuppfattat detta med munskydd för annars skulle du burit det hemma men INTE när du går utanför dörren.
Citera
2023-05-06, 08:08
Medlem
Citat:

Det är ju besvärligt med munskydd, men i tex Japan är det vanligt om man känner sig lite snuvig eller förkyld, ett sätt att visa hänsyn till andra genom att inte smitta dem.

munskydd skyddar ju inte dig (nåja, hamnar du i disskusion med än spottande och fräsande antivaccare, så gör det ju det i någon mån, utan andra från att smittas av det du spottar ut,

så är du själv i bilen kan du ta av munskyddet.....
Citera
2023-05-06, 09:00
Medlem
När det kommer en ny pandemi så kommer väldigt många använda munskydd igen.
Citera
2023-05-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
En annan aspekt är att munskydden blockerar syretillförseln till hjärnan och det är inte alls bra på sikt.

Stämmer inte, nej. Här kan du läsa: https://www.lu.se/artikel/munskydd-s...ss-av-pandemin

Munskydd reducerar spridningen, men som du säger så måste man såklart veta hur man ska använda dom.

Läste du ens länken du själv angav?

Citat:
en expertgrupp av framstående forskare som följt den vetenskapliga litteraturen

Som jag skrev, litterära studier.
Ja, munskydd gör naturligtvis det den skall. Den filtrerar bort små partiklar ur luften.
Men, eftersom folk utan utbildning tydligen inte kan använda munskydden rätt så faller hela idén.
Folk har näsan utanför, man använder samma skydd flera dagar i sträck, man tar av och på munskyddet med bara händer, stoppar det i fickan o sedan tar man på sig det osv osv.

Hade munskydd fungerat så hade folk inte blivit sjuka. Eller snarare, hade man använt skydden på rätt sätt så hade folk inte blivit sjuka.

Så jo, det jag skrev stämmer.

På vilket sätt skulle skyddet hindra användaren från att uppta syre ur atmosfären?
På atomnivå är filtret som ett gigantiskt tennisracket UTAN nät.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in