2023-05-05, 22:48
Medlem
solstrålars avatar
Jo är det något jag verkligen lärt mig genom Covid är det värdet av munskyddet. Så otroligt smart grej jag aldrig tänkt på, att även att det inte skyddar 100% så skydder det otroligt bra ändå. Om folk i vården använder det, varför inte hela samhället?

Så det här fick mig att tänka steget längre (som ni troligtvis inte gjort) - varför använder vi inte i högre utsträckning munskydd hela tiden? Tycker fan det borde bli lag på det på bussar, tåg, på stationer och i butiker. Så slipper jag få ditt äckliga bajsvirus.

Jag har sedan Covid ALLTID munskydd när jag ger mig ut utanför lägenheten. Spelar ingen roll vad jag gör. Jag kör bil med det.

Varför bär vi inte munskydd hela tiden? Är det inte dags att införa lagar om detta? Och därtill, vem vet när nästa virus kommer. Kanske bra att vara förberedd?

Med munskydd kan vi skydda varandra, är det egentligen någon som tycker detta är en dålig ide förutom kanske enstaka konspiratoriska antivaxxare?
Senast redigerad av solstrålar 2023-05-05 kl. 22:59.
Citera
2023-05-05, 22:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Är det något jag verkligen lärt mig genom Covid är det värdet av munskyddet. Så otroligt smart grej jag aldrig tänkt på, att även att det inte skyddar 100% så skydder det otroligt bra ändå. Om folk i vården använder det, varför inte hela samhället?

Så det här fick mig att tänka steget längre (som ni troligtvis inte gjort) - varför använder vi inte i högre utsträckning munskydd hela tiden? Tycker fan det borde bli lag på det på bussar, tåg, på stationer och i butiker. Så slipper jag få ditt äckliga bajsvirus.

Jag har sedan Covid ALLTID munskydd när jag ger mig ut utanför lägenheten. Spelar ingen roll vad jag gör. Jag kör bil med det.

Varför bär vi inte munskydd hela tiden? Är det inte dags att införa lagar om detta? Och därtill, vem vet när nästa virus kommer. Kanske bra att vara förberedd?

Med munskydd kan vi skydda varandra, är det egentligen någon som tycker detta är en dålig ide förutom kanske enstaka konspiratoriska antivaxxare?

Vem vill leva med ett munskydd hela tiden? Jag använde det när covid var som värst, men sen är det skillnad på munskydd och munskydd också! Vad menar du med munskydd?
Citera
2023-05-05, 22:53
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Är det något jag verkligen lärt mig genom Covid är det värdet av munskyddet. Så otroligt smart grej jag aldrig tänkt på, att även att det inte skyddar 100% så skydder det otroligt bra ändå. Om folk i vården använder det, varför inte hela samhället?

Nu förstår jag att du försöker vara rolig, men inom medicinen så tittar man på nyttan gentemot skadan. Förstod du det, eller ska jag förklara?
Citera
2023-05-05, 22:54
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vem vill leva med ett munskydd hela tiden? Jag använde det när covid var som värst, men sen är det skillnad på munskydd och munskydd också! Vad menar du med munskydd?

Du behöver väl inte sova med det. Men jag pratar om att ha det på såfort man lämnar dörren och ska ut på ärenden.
Citera
2023-05-05, 22:55
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Nu förstår jag att du försöker vara rolig, men inom medicinen så tittar man på nyttan gentemot skadan. Förstod du det, eller ska jag förklara?

Försökte inte vara rolig. Undrar genuint varför itne munskydd används bredare än bara covid? Jag kör det dagligen och hade blivit glad om fler gjorde samma.
Citera
2023-05-05, 22:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du behöver väl inte sova med det. Men jag pratar om att ha det på såfort man lämnar dörren och ska ut på ärenden.

Har du missat att WHO har avflaggat covid19 som en pandemi?
Citera
2023-05-05, 22:56
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Är du 90 år och överviktig så visst, annars ser jag ingen mening med det. Kan vara bra att utsättas för lite virus ibland.
Citera
2023-05-05, 22:58
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du missat att WHO har avflaggat covid19 som en pandemi?

Pratar inte om Covid, pappskalle.
Citera
2023-05-05, 22:59
Medlem
AuticaMinores avatar
Blir dålig luft i såna där skydd. Svettigt och kylslaget om vartannat. Känns spontant inte så hälsosamt för lungorna.

Sen beror det väl lite på person också och vilka vanor du redan har. Mina egna är ganska försiktiga då man försöker undvika köer i den mån det går. Självkassor för min del och sitter gärna på ensam plats i bussar och vagnar utan någon framför mig. Rusningstider och folkmassor håller man sig ifrån. Sitter på behörigt avstånd från folk även inomhus.

Med åtgärder likt dessa så behövs inget munskydd, åtminstone inte för mig. Kan dock inte tala för andra här.
Citera
2023-05-05, 23:01
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:

Två snabba på det.
1. Munskydd skyddar alltså främs andra från att få dina eventuella smittor.
2. Vårt immunförsvar jobbar ständigt med att bygga upp ett försvar, exponeras vi inte så blir vi alltås väldigt sårbara då vi väl exponeras för något vår kropp inte känner till. Med andra ord skulle vi dö av skit som vi idagsläget bara får hosta ochblir snoriga av.

Därav. Dålig idé
Citera
2023-05-05, 23:02
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Försökte inte vara rolig. Undrar genuint varför itne munskydd används bredare än bara covid? Jag kör det dagligen och hade blivit glad om fler gjorde samma.
Tror man kommer vara noggrannare med hygien som exempelvis munskydd men snarare med sprit inom vård och omsorg i framtiden.
Citera
2023-05-05, 23:15
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Jo är det något jag verkligen lärt mig genom Covid är det värdet av munskyddet. Så otroligt smart grej jag aldrig tänkt på, att även att det inte skyddar 100% så skydder det otroligt bra ändå. Om folk i vården använder det, varför inte hela samhället?

Lärde mig att använda munskydd under pandemin och använder det fortfarande om jag är risig och måste åka kommunalt eller gå i butiker. Vet inte om du skulle kalla mig för "konspiratoriska antivaxxare" men jag tog inget vaccin mot covid och tar inga sprutor mot säsongsflunsan.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in