Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Är det något jag verkligen lärt mig genom Covid är det värdet av munskyddet. Så otroligt smart grej jag aldrig tänkt på, att även att det inte skyddar 100% så skydder det otroligt bra ändå. Om folk i vården använder det, varför inte hela samhället?
Så det här fick mig att tänka steget längre (som ni troligtvis inte gjort) - varför använder vi inte i högre utsträckning munskydd hela tiden? Tycker fan det borde bli lag på det på bussar, tåg, på stationer och i butiker. Så slipper jag få ditt äckliga bajsvirus.
Jag har sedan Covid ALLTID munskydd när jag ger mig ut utanför lägenheten. Spelar ingen roll vad jag gör. Jag kör bil med det.
Varför bär vi inte munskydd hela tiden? Är det inte dags att införa lagar om detta? Och därtill, vem vet när nästa virus kommer. Kanske bra att vara förberedd?
Med munskydd kan vi skydda varandra, är det egentligen någon som tycker detta är en dålig ide förutom kanske enstaka konspiratoriska antivaxxare?
Två snabba på det.
1. Munskydd skyddar alltså främs andra från att få dina eventuella smittor.
2. Vårt immunförsvar jobbar ständigt med att bygga upp ett försvar, exponeras vi inte så blir vi alltås väldigt sårbara då vi väl exponeras för något vår kropp inte känner till. Med andra ord skulle vi dö av skit som vi idagsläget bara får hosta ochblir snoriga av.
Därav. Dålig idé