2023-05-07, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja

Ett vanligt larm med lite sensorer och kamera osv kostar kring 5000kr per år. På tio år 50LAX/

Om ni tänker er tanken att en tjyv kommer hem till er och letar igenom på tio minuter. Inte en chans att han finner saker han är intresserad av för ens en bråkdel av de pengarna. Och nej din gamla tv eller stereo är inte värd ett skit idag.

Kom inte och säg att du har det för att slippa inbrott för larm hjälper inte ett skit mot om tjuven vill gå in eller inte. och går dom in så hinner inte ens väktarna komma dit innnan tjyven tömt ditt hem på fem minuter sen stuckit.

Så nu är frågan till er idioter med larm. Vad tänker ni med?

Säger bara EN sak SKALSKYDD.

Självklart hjälper inte ett larm mot inbrott men det är fan så mycket lättare att prata med försäkringsbolaget.

Att det kostar som du säger 5 Lax är en sanning med modifikation.

Det går lätt att ha ett larm med utryckning av väktare för runt högt räknat 5 Lax per år.

Det är skslskyddet som är det viktiga och då får du själv försöka förstå varför det är viktigt framförallt om man skulle bo på markplan.

Du får nog leta runt lite och kolla fakta gällande kostnaden för ett larm per år innan du postar något mer dumt.

Det verkar på dig som att 50 LAX är en förmögenhet.
Citera
2023-05-07, 07:28
Medlem
immenhusens avatar
Vet inte vilken operatör du har, men betalar 200 kr i månaden till Securitas. Då med vetskapen av att det är dekalerna på dörren och fönstret som är den preventiva faktorn. Vet tjuvarna vad de vill ha och var godset finns i huset eller lägenhet, kan dock inget larm i världen stoppa dem—snarare skulle jag vilja påstå att hemlarm enbart har en preventiv faktor mot inbrott som sker slentrianmässigt.

/AI
Citera
2023-05-07, 08:39
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Den med larm, jobbat som väktare i många år och det var många ryck varje dag till anslutna kunder. Dock kom jag aldrig på någon på plats, minst 30 min rycktid.
Ni är så jävla lurade.

Vad ska du som obeväpnad väktare göra med inbrottstjuvar mer än stå och gapa att de ska sluta sno grejer??? Du kan ju inte ens ingripa
Citera
2023-05-07, 08:43
Medlem
Dilkingtons avatar
Du har fel

1. När tjuvarna passerar din villagata så noterar de vilka som har larm och inte. Bara gör det att de hellre väljer ett annat hus före ditt = minskad risk
2. Det handlar inte om själva värdet av det tjuvarna stjäl, det har jag försäkring för. Det handlar om att jag inte vill ha äckel i mitt hus.
3. Försäkringsbolagen ger en lägre premie till de som har larm av en anledning. Hus med larm har lägre risk att få inbrott, och då justerar de tariffen efter det.

Vad sägs om att lägga känslorna åt sidan?

Ps. Lägenheter behöver en bra dörr. Där har larm inte samma effekt.
Citera
2023-05-07, 09:03
Medlem
PW-Gerssons avatar
Sett till att det årligen är cirka 1% av svenska hushåll som utsätts för bostadsinbrott så torde sannolikheten att drabbas vara förhållandevis låg. Utifrån det kan det tyckas vara en "onödig" utgift. Å andra sidan betalar vi stora summor för försäkringar som ska skydda oss mot saker som har ännu lägre risk att inträffa.
Citera
2023-05-07, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Som sagt. Det räcker med att 1 tjuv väljer hoppa över mig och tar grannen som saknar larm istället för att det ska vara värt det.

Precis.
Citera
2023-05-07, 09:18
Medlem
TonyBergmans avatar
De flesta har väl larm för att det ger en ökad trygghetskänsla?
Tjuvar tar sig in och ut snabbt oavsett larm eller ej. Utryckningar hinner inte dit innan tjuven är borta.
Men familjen som har larm sover tryggare. Det är väl den största anledningen.

Jag köper TS argument om man tittar i faktiska pengsvärde. Men tryggheten i att de kommer ut väktare om larmet går mitt i natten kanske är värt de där 5lax/år?
Citera
2023-05-07, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Många av mina grannar har satt upp skyltar runt sina hus som visar att de är kameraövervakade när det i själva verket inte är det. Rätt effektivt skulle jag ändå gissa på.

Men enligt mig så behöver man inget larm sålänge man är tillräckligt sjuk i huvudet själv. Man får bara se till att vara redo.
Hjälper föga när du inte är hemma!
Citera
2023-05-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Du har säkert inget av värde hemma men det finns många som har det. Inbrottstjuvar går ju in även när folk är hemma och sover. Ett larm väcker en ju både vid inbrott och brand. Är du dessutom i krokarna när larmet går kan man ju vända hem eller ringa en granne om du har en bit att åka. Så länge inte alla har larm finns det lättare hus att gå in i än ett hus med larm. Det finaste i kråksången är ju att alla får välja själva och det är sannerligen inget att uppröras över om folk väljer att installera larm eller inte.

Som jag säger: Skalskydd.
Citera
2023-05-07, 09:25
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badasskickers
Hjälper föga när du inte är hemma!

Mycket sant.
Citera
2023-05-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Det du glömmer är att många har inte ens på sina larm när dom är hemma. Mina möbler och elektronik kostade nytt säkert flera hundra tusen men idag är skiten inte värd något. Va tror du försäkringsbolaget vill betala för en tio år gammal soffa som på den tiden kostade 50 lax?

Dessutom så är det lika lätt att gå in i ett hus med larm som utan. Det folk istället ska lägga sina pengar på är riktiga ytterdörrar dvs sökerhetsdörrar som en kofot inte rår på.! Men folk är för bekväma och vill istället ha den där söta lilla larm dekalen som om Tjyven brydde sig

Helt klart en bra grej med en påkostad dörr om man bor några våningar upp. På markplan gör dörren igen skillnad då de flesta går igenom en ruta: som jag säger SKALSKYDD.
Citera
2023-05-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsamaja
Du av alla måste veta vad som funkar om man inte vill ha inbrott?

Eller så trollar han! Jag kan också skriva att jag har gjort inbrott. Det han skriver kan du googla fram.
Sen förstår jag inte vad ett telefonsamtal kan göra mot ett larm....bara smörja det han skriver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in