2023-05-05, 22:15
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Nu blir detta ren hörsägen, men hörde om en kvinna som blev överfallen i hemmet. Domstolen tog inte hänsyn till vidoematerialet från larmbolaget och gärningsmannen blev friad i brist på bevis.
Citera
2023-05-05, 22:17
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Du menar alltså att larmet på något vis stoppar någon?

Jag tippar att man får med sig rätt mycket på den kvart det tar vakten eller polisen att dyka på.

Mask på så är det omöjligt att veta vem som bröt sig in.

Som sagt. Det räcker med att 1 tjuv väljer hoppa över mig och tar grannen som saknar larm istället för att det ska vara värt det.
Citera
2023-05-05, 22:20
Medlem
Sverighiztans avatar
Många av mina grannar har satt upp skyltar runt sina hus som visar att de är kameraövervakade när det i själva verket inte är det. Rätt effektivt skulle jag ändå gissa på.

Men enligt mig så behöver man inget larm sålänge man är tillräckligt sjuk i huvudet själv. Man får bara se till att vara redo.
Citera
2023-05-05, 22:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Tja

Ett vanligt larm med lite sensorer och kamera osv kostar kring 5000kr per år. På tio år 50LAX/

Om ni tänker er tanken att en tjyv kommer hem till er och letar igenom på tio minuter. Inte en chans att han finner saker han är intresserad av för ens en bråkdel av de pengarna. Och nej din gamla tv eller stereo är inte värd ett skit idag.

Kom inte och säg att du har det för att slippa inbrott för larm hjälper inte ett skit mot om tjuven vill gå in eller inte. och går dom in så hinner inte ens väktarna komma dit innnan tjyven tömt ditt hem på fem minuter sen stuckit.

Så nu är frågan till er idioter med larm. Vad tänker ni med?

Det fetade, varför tror du han håller det så kort?

Nej, jag har inte larm.

Jag har personal hemma så ofta jag kan, jag har även en slags isoleringscell, samt en handlingsplan gällande telefoner och fordon man tog sig dit med.

Jag hoppas det är en fräsch tjuv.
Citera
2023-05-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Du menar på allvar att du inte har konst/inredning/teknik/andra lätt överkomliga saker i ditt hem som är mer dyrbart än 50.000?! Inte ens tillsammans??

Nej inte i närheten. För skiten de flesta människor har hemma är inte värt något idag.

Och de flesta me larm är white trash utan konst på väggarna.

Och de välbärgade hemmen får påhälsning med eller utan larm så tjuven vet att där finns cash och dom tömmer huset på fem min
Citera
2023-05-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det fetade, varför tror du han håller det så kort?

Nej, jag har inte larm.

Jag har personal hemma så ofta jag kan, jag har även en slags isoleringscell, samt en handlingsplan gällande telefoner och fordon man tog sig dit med.

Jag hoppas det är en fräsch tjuv.

För att en tjyv behöver inte mer än några minuter för att länsa ett hem. Tror du dom jobbar sig med stora möbler eller en sketen platt tv som kostar tusenlappen på svarta marknaden?
Citera
2023-05-05, 22:32
Medlem
Det kan ju vara andra saker också. Praktiskt om man har barn hemma utifall att någon tar sig in. Sedan finns det människor som upplever otrygghet och när de sover känner sig mer lugna av ett larm.

Skulle jag ha barn tror jag att jag kanske skulle sätta upp kamera vid dörren.

Samma sak om jag skaffar hund igen då man kan se hur hunden mår och om den reagerar, på vad isåfall. Åtminstone när den är valp.
Citera
2023-05-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Som sagt. Det räcker med att 1 tjuv väljer hoppa över mig och tar grannen som saknar larm istället för att det ska vara värt det.

Tjyven väljer ditt hus som har larm eftersom det betyder att du kanske har värdefulla saker hemma?

Dessutom så bryter Tjyven upp din sketna dörr på en minut med en enkel kofot. Efter hur många minuter tror du väktarna kommer? En kvart? Tjugo min? Halvtimme?
Citera
2023-05-05, 22:37
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
För att en tjyv behöver inte mer än några minuter för att länsa ett hem. Tror du dom jobbar sig med stora möbler eller en sketen platt tv som kostar tusenlappen på svarta marknaden?

Nej det vet jag.
Jag funderar bara på varför dom skulle hålla sig såpass korta om dom befinner sig ute på landet exempelvis.

Jag har iofs läst om olika strategier när dom intervjuat tjuvar.

En del påstår sig ENDAST vara intresserade av kontanter och guld.

Andra påstår sig kunna dra ut på det och till och med ta dit en flyttbil och tömma.
Citera
2023-05-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej det vet jag.
Jag funderar bara på varför dom skulle hålla sig såpass korta om dom befinner sig ute på landet exempelvis.

Jag har iofs läst om olika strategier när dom intervjuat tjuvar.

En del påstår sig ENDAST vara intresserade av kontanter och guld.

Andra påstår sig kunna dra ut på det och till och med ta dit en flyttbil och tömma.

För de flesta hemmen i Sverige har inget utav värde hemma. Så varför skulle dom komma dit me flyttbil. Sälja skiten på myrornas? De mesta är affektionsvärde som gamla smycken osv som rent penga mässigt hade gett dig en matkasse på Ica om du sålde det hos en pantbank. Det man ska tänka på är summan du betalar till larmfirman varje år
Citera
2023-05-05, 22:46
Medlem
Du har säkert inget av värde hemma men det finns många som har det. Inbrottstjuvar går ju in även när folk är hemma och sover. Ett larm väcker en ju både vid inbrott och brand. Är du dessutom i krokarna när larmet går kan man ju vända hem eller ringa en granne om du har en bit att åka. Så länge inte alla har larm finns det lättare hus att gå in i än ett hus med larm. Det finaste i kråksången är ju att alla får välja själva och det är sannerligen inget att uppröras över om folk väljer att installera larm eller inte.
Citera
2023-05-05, 22:46
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
För de flesta hemmen i Sverige har inget utav värde hemma. Så varför skulle dom komma dit me flyttbil. Sälja skiten på myrornas? De mesta är affektionsvärde som gamla smycken osv som rent penga mässigt hade gett dig en matkasse på Ica om du sålde det hos en pantbank. Det man ska tänka på är summan du betalar till larmfirman varje år

Ja jag har som sagts inte något larm.
Jag har tidigare haft ett jobb i säkerhetsbranschen, och jag har inget av värde i hemmet som så, det som är dyrbart har jag inläst i kassaskåp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in