Citat:
Ursprungligen postat av
Voltage3000
Jag tänkte på dold budgivning i bostadsköp, hur kan den vara ens laglig?
Hur kan man med all säkerhet få veta att dessa budgivare i listan är faktiska riktiga och unika personer och att det inte är mäklaren själv som sitter och fiflar med budgivningen dvs om det finns en riktig budgivare så lägger mäklaren själv falska budgivare för att därmed hjälpa säljaren ska få sin bostad såld till högre pris än utgångspriset?
Jag tror ni missförstått begreppet dolt bud. Det är inte fiktiva personer i syfte att trissa upp priset. De övriga budgivarna informeras inte om ett dolt bud och får därför ingen ärlig chans att bjuda över (därav det moraliskt tvivelaktiga med detta fenomen), så i regel vinner den som lagt ett dolt bud ganska enkelt. Det kan t.o.m. dyka upp en andra dold budgivare, men han känner heller inte till den första dolda budgivaren. Som jag förstått så är mäklaren förbjuden att informera de andra. Mäklarna vinner inget på detta mer än att det nya dolda budet ev. ger en högre provision. Det är i regel mäklarna som hamnar i kläm eftersom det är dom som måste förklara för den som trodde han vann budet att objektet inte längre är till salu.